מדוע אנשים מתחסנים כנגד שפעת?

(0)
לדרג

אמונות אישיות, הרגלי בריאות וזמינות החיסון - אלה הם רק חלק מהגורמים המשפיעים על שיעור המתחסנים נגד מחלת השפעת

מאת: ד"ר עמית עקירוב

במחקר חדש שפורסם בגיליון אוקטובר של ירחון Journal of Advanced Nursing נבדקו ההעדפות של אנשים מבוגרים ביחס לחיסון כנגד שפעת בתשע מדינות.

החוקרים ביקשו לבחון את הגורמים המשפיעים על העדפותיהם והיענותם של אנשים מבוגרים לחיסון כנגד שפעת. לדבריהם, שיעורי ביצוע החיסון בקרב האוכלוסייה המבוגרת במדינות רבות נותרים נמוכים מאלו המומלצים על ידי ארגון הבריאות העולמי. הם מדווחים כי אנשים מבוגרים, אשר על פי תפישתם פגיעים יותר לשפעת ולחומרתה, כמו גם אלה הרואים יתרונות רבים יותר כתוצאה מקבלת החיסון, נוטים להתחסן בשיעור גבוה יותר. בעוד שאחרים פחות צפויים לעשות כן.

מה גורם לאנשים להתחסן?

מטרת המחקר הייתה לקבוע מדוע רבות מהמדינות שנבדקו אינן מגיעות לסף השיעור של 75% להתחסנות כנגד שפעת מדי שנה בהתאם להמלצות ארגון הבריאות העולמי. זאת, במיוחד לאור העובדה כי המחלה גורמת לעד חצי מיליון מקרי תמותה מדי שנה, כשמרבית המקרים מתרחשים במדינות מתועשות ובקרב אנשים שגילם למעלה מ-65 שנים.

בשנת 2007 גויסו למחקר 208 אנשים מבוגרים מתשע מדינות עם מערכות בריאות שונות: סין, אינדונזיה, תורכיה, קוריאה, יוון, קנדה, בריטניה, ברזיל וניגריה. הנבדקים נרשמו ל-14 קבוצות של מחוסנים ו-12 קבוצות של נבדקים שאינם מחוסנים, בהן דנו בחוויותיהם ותפישותיהם ביחס לשפעת, לחיסון כנגדה ולקידום ביצוע החיסון.

החוקרים סבורים כי התנהגויות הקשורות באמונות שונות ביחס לחיסונים השפיעו על העדפות הנבדקים בנושא. אמונות אלו התבססו על הערכת הנבדקים את המידה בה הם פגיעים בפני מחלת השפעת, חומרת המחלה והיעילות הנתפשת של החיסון, וכן חישוביהם האישיים ביחס לעלויות החיסון ההוצאות הבריאותיות והחברתיות.

החוקרים מוסיפים כי פעולות הננקטות לקידום ביצוע החיסונים וזמינות החיסון השפיעו אף הם על ההיענות של הנבדקים לחיסון כנגד שפעת. לדבריהם, הכיסוי שמספק החיסון נטה להיות גבוה יותר במדינות בהן התבססו אמונות נורמטיביות התומכות בקבלת החיסון.

החוקרים מדווחים כי בהשוואה לנבדקים אשר חוסנו, אלו שבחרו שלא להתחסן נטו להתבסס יותר על הרגלי בריאות מסורתיים, וכן נטו להראות מצב בריאותי כללי טוב יותר והיגיינת ידיים טובה יותר. כך למשל, הם מציינים כי חלק מהאמונות והרגלי הבריאות המסורתיים אשר נצפו בקרב אלו שבחרו שלא להתחסן כללו צריכת אגסים מאודים וקבלת עיסוי מרגיע.

לטענת החוקרים, המערכת ההיפותטית שבנו על בסיס התנהגויות האנשים מקיפה יותר מאשר מודל האמונות הבריאותיות, בכל הנוגע להסבר ההתנהגות הקשורה בחיסון. לפיכך, הם ממליצים כי פיתוח תוכניות חיסונים במחקרים עתידיים יתבסס על השערותיהם, במטרה להניע ולקדם את קבלת החיסון בקרב אנשים מבוגרים ובדיקת יעילותן.

בואו לדבר על זה בפורום שפעת החזירים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום