סקר: ל-13% רמות סוכר גבוהות

(0)
לדרג

סקר הבודק את עמדות הציבור כלפי מחלת הסוכרת: קיימת מודעות לגורמי המחלה, אולם אין נכונות לאימוץ אורח חיים בריא. 1/3 סובלים מהשמנה ו-37% לא עושים ספורט

מאת: מערכת zap doctors

סקר חדש שבדק את עמדת הציבור הישראלי כלפי מחלת הסוכרת מצא כי מרבית האנשים מודעים לגורמים למחלה והשלכותיה, אולם מעדיפים לטמון ראשם בחול. 13% מהנשאלים ציינו כי גורם רפואי דיווח להם על רמות סוכר גבוהות. שיעור זה עולה עם הגיל ומגיע ל-20%-25% בגילאי 45 ומעלה. בנוסף, כ-5% מהאוכלוסייה הצהירו כי הם חולים בסוכרת סוג 2 - שיעור זה בולט בקרב גילאי 60+ (12%).

מנתונים של משרד הבריאות עולה כי בישראל חיים כיום כ-400 אלף חולי סוכרת, ומנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי 8.5% מהאוכלוסייה סובלים מסוכרת. נתוני הסקר מחזקים את הסברה כי ישנם אנשים רבים הסובלים מרמות סוכר גבוהות וכלל אינם מטופלים.

הסקר נערך בקרב 500 משתתפים, באמצעות מכון המחקר "מרקט ווטש" לקראת הכנס "סוכרת המגפה של המאה ה-21 - ניתן לעצור את זה", ביוזמת המועצה הלאומית לסוכרת (האירוע ייערך ביום שני 22 בנובמבר 2010 בגני התערוכה בתל אביב).

ממצאים נוספים מהסקר: 4.8% מהנשאלים ציינו כי הסוכרת היא גורם למקרי המוות הרבים ביותר בישראל. 32.8% מהנשאלים ציינו כי תאונות דרכים הן הגורם העיקרי למקרי מוות בישראל. 27.1% ציינו מחלות לב וכלי דם ו-27% ציינו את מחלת הסרטן.

הסקר מוכיח כי הציבור בישראל מודע במידה מסוימת לגורמים למחלת הסוכרת, אולם מעדיף לטמון את הראש בחול: 37% מהישראלים לא עושים פעילות ספורטיבית כלל ו-70% מהנשאלים כלל לא חושבים שהם לא סובלים מהשמנה.

פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת, התייחס לנתוני הסקר: "סוכרת היא מחלה כרונית ומתמשכת. הגורמת לנטל כבד לחולה, למשפחתו ולמערכת הבריאות. המחלה גורמת לפגיעה בכלי דם קטנים ובאברי גוף חיוניים כגון לב, מוח, רגליים, כליות ועיניים. שיתוף פעולה בין גורמי שינוי בישראל, לצד שינוי בסגנון החיים, יכולים לעצור ולמנוע את המגיפה. אם הציבור לא ישנה את סגנון החיים שלו, נמשיך לאבד כ-2,500 אזרחים מדי שנה"

גורמים למחלה וסיבוכים

עוד נמצא בסקר כי הציבור מבין את ההבדלים בין סוכרת נעורים מולדת לבין סוכרת מבוגרים - כ-60% ציינו כי יש הבדלים בין השניים. מתוכם 20% ידעו לציין כי סוכרת נעורים היא מחלה מולדת, לעומת סוכרת מבוגרים שהיא מחלה נרכשת בעקבות השמנת יתר, עישון וחוסר בפעילות גופנית.

בנוסף, ישנה מודעות אודות המחלות העלולות להיגרם בעקבות מחלת הסוכרת: כ-2/3 מהאוכלוסייה ציינו כי סוכרת יכולה לגרום לבעיית ראייה עד כדי עיוורון; כמחצית ציינו שסוכרת יכולה לגרום לבעיות גפיים עד לכדי קטיעת איברים; בין 30% ל-40% ציינו כי סוכרת יכולה לגרום למחלת כליות ולמחלות לב.

לסיכום, למרות המודעות לסוכרת והסיכונים שטמונים בה, רוב הציבור טועה ואינו תופס את מחלת הסוכרת, כגורם מוות מוביל בישראל. ובניגוד למחלות חמורות אחרות, שינוי בסגנון החיים יכול למנוע את המחלה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סוכרת
פורום סוכרת והשמנה
סוכרת נעורים - תמיכה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום