אחות חלתה בצהבת A בבי"ח מאיר

(0)
לדרג

משרד הבריאות מדווח על אחות במחלקת תינוקות ב"מאיר" שחלתה בצהבת A. ד"ר אפרים הלפרין: "בכדי למנוע תחלואה ניתן לחסן גם אחרי חשיפה לנגיף"

מאת: מערכת zap doctors

משרד הבריאות עדכן בסוף השבוע כי קיבל דיווח על אחות במחלקת תינוקות בבית החולים "מאיר" בכפר סבא, אשר חלתה בצהבת זיהומית מסוג A. בעקבות מקרה זה ביצע משרד הבריאות בדיקות בקרב הצוות המקצועי ועידכן היום (א') כי קיים חשד שאחות נוספת נדבקה בצהבת A, אך איננה חולה במחלה.

משום כך, הזמין משרד הבריאות את ההורים והתינוקות ששהו במחלקת התינוקות, על מנת להתחסן כבר היום.

ד"ר אפרים הלפרין, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים 'ביקור חולים' בירושלים ומנהל פורום מחלות זיהומיות ב-doctors, מסביר בעקבות המקרה כי "להפטיטיס A אין טיפול וברוב המקרים הנגיף עובר ללא סיבוכים. אולם בכדי למנוע תחלואה נוספת, בעיקר בקרב אוכלוסיות חלשות, ניתן לחסן גם אחרי החשיפה לנגיף".

הכוונה היא לשתי אוכלוסיות פגיעות: "האחת היא הפגים, אשר עלולים לפתח מהלך מחלה קשה יותר וסיבוכים, בשל מערכת חיסונית ירודה מאוד. אוכלוסייה שנייה היא תינוקות, אשר לא התחסנו מאמם בלידתם, באופן טבעי, מאחר שהאם לא חלתה בצהבת A". ד"ר הלפרין מוסיף כי "תינוקות לאמהות שחלו בילדותן בהפטיטיס A מקבלים במהלך הלידה את הנוגדנים ומחוסנים טבעית".

יעילות החיסון לאחר חשיפה לנגיף

החיסון בדיעבד יעיל, מסביר ד"ר הלפרין. "זאת, מאחר שלנגיף זמן דגירה ארוך יחסית; מרגע כניסתו לגוף ועד התפתחות המחלה יכולים לחלוף בין ימים לשבועות. לכן מתן חיסון אחרי החשיפה יכול למנוע תחלואה, ואם היא מתרחשת הוא יכול למנוע תחלואה קשה".

נגיף הפטיטיס A אינו מועבר על ידי מגע מסביר ד"ר הלפרין ומציין כי "הנגיף עובר כאשר אוכלים מזון מזוהם או שותים מים מזוהמים". מאחר שזהו אופן ההדבקה, עצם ההתרחשות בבית החולים, מעלה חשד מדאיג כי אולי יש מקור משותף לזיהום.

ד"ר הלפרין מעלה סברה אחרת: "יש להניח כי האחות הראשונה נדבקה בנגיף והאחות השנייה נדבקה ממנה". על מנת למנוע מעבר של הנגיף בקרב הצוות הרפואי, הדרך הטובה ביותר היא לשמור על היגיינה ולשטוף ידיים לפני ואחרי טיפולים.


ישראל נחשבת לאחת המדינות המובילות בעולם בתחום החיסונים להפטיטיס A והכילה את החיסון לכלל התינוקות כבר ב-1999. "המשמעות היא כי היום כל הילדים בני 11 מחוסנים. ומאחר שהם המקור העיקרי לתחלואה, אז כמעט ואין מקרי הדבקה", אומר ד"ר הלפרין.

החיסון הראשון ניתן לתינוקות בגיל שנה וחצי. אולם יש צהבת נגיפית מסוג B, שנחשבת למסוכנת יותר, ולכן מתחסנים כנגדה כל התינוקות ביום לידתם.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום חיסונים לילדים
פורום מחלות זיהומיות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום