מרשם לתרופה: ממי הרופא מושפע?

(0)
לדרג

מחקר חדש מראה: רופאים הנפגשים עם אנשי מכירות בתדירות גבוהה, ייטו לתת מרשמים לתרופות הנתמכות על ידי חברות התרופות השונות

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לחברות תרופות השפעה רבה בעולם הרפואה, וכעת ביקשו חוקרים לבחון במסגרת מחקר חדש אם יש להן גם השפעה על ההחלטות, שמקבלים הרופאים בנוגע לטיפול התרופתי בחולים שונים. מהתוצאות נראה כי רופאים נוטים לתת מרשם לטיפול תרופתי הנתמך על ידי חברות תרופות, ובסופו של דבר המטופלים משלמים יותר, אך לא תמיד עבור התרופה המתאימה ביותר עבורם.

החוקרים סקרו קרוב ל-60 מחקרים ממספר מדינות, ומצאו כי המידע מחברות תרופות משפיע על ההחלטות הטיפוליות, ולא תמיד ההשפעה חיובית. לדבריהם, בניגוד לטענה של חברות התרופות, לא ניתן לקבוע כי המידע מחברות תרופות מועיל לבחירת הטיפול התרופתי מצד הרופאים. מנגד, רופאים רבים טוענים שאינם מושפעים מחברות התרופות, אך לאור ממצאי הסקירה, החוקרים סבורים כי לא כך הדבר. להערכתם לפחות בחלק מהמקרים, הרופאים מושפעים מחברות התרופות.

החוקרים מדווחים כי בקרב רופאים שקיבלו תדריכים או מידע אחר מחברות תרופות, חלה עלייה במגמה למתן מרשם לטיפול התרופתי.

השקעה משתלמת בתעמולה רפואית

ממחקרים רבים (קרוב ל-40) עולה כי חשיפה למידע מחברות תרופות הובילה לעלייה בתדירות מתן הטיפול התרופתי. עם זאת, מחקרים אחרים לא הצליחו להצביע על קשר דומה. לא פורסמו מחקרים לפיהם רופאים נטו לתת מרשם לטיפול בתדירות נמוכה יותר בעקבות חשיפה למידע פרסומי.

הכותבים טוענים כי חברות תרופות אינן משקיעות כספים רבים בתעמולה רפואית לשווא. אחת הדוגמאות שהם מביאים היא של מחקר מבריטניה, שכלל למעלה מ-1,000 רופאי משפחה, ולפיו אלו שנפגשו עם אנשי מכירות בתדירות הגבוהה ביותר, נטו לתת מרשמים לתרופות יקרות יותר. עם זאת, הדבר לא הבטיח שהטיפול שניתן לחולים היה בתרופות המתאימות ביותר.

יש מחקרים שהצביעו על איכות ירודה בבחירת הטיפול התרופתי, בהשוואה להנחיות וההמלצות של צוותי מומחים. אחת הדוגמאות היא נושא הטיפול ביתר לחץ דם ו/או סוכרת, כאשר לפי ההנחיות בארה"ב מומלץ להתחיל בתרופות הישנות והזולות ביותר בחולים אלו, בטרם עוברים לטיפול בתרופות חדשות ויקרות יותר.

כדי לסבר את האוזן, נציין כי בשנת 2004 בלבד, חברות תרופות בארה"ב השקיעו קרוב ל-60 מיליארד דולרים בפרסומות.

הידיעה בשיתוף doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום ייעוץ תרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום