מתי לעשות סי.טי ראש לילדים?

(0)
לדרג

תלונות של ילדים על בעיה נוירולוגית לא בהכרח מצדיקות בדיקת סי.טי הכרוכה בקרינה גבוהה. כך עולה ממחקר שהוצג בכנס איגוד הנוירולוגים לילדים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש עולה כי במקרים רבים נערכת בחדר מיון בדיקת סי.טי של הראש בילדים עם תלונות נוירולוגיות, כאשר בפועל אין הצדקה קלינית לפרוצדורה. יתרה מזאת, מהמחקר עולה כי אבנורמליות בבדיקת סי.טי של הראש ניתנת לניבוי כמעט בכל המקרים על ידי ממצאים באנמנזה ובבדיקה גופנית.

החוקרים טוענים כי חלה עלייה משמעותית בשימוש בבדיקות הדמיה מתקדמות דוגמת סי.טי. עם זאת, הערך האמיתי של סי.טי בתהליך קבלת ההחלטות לטיפול וההשפעות של התוצאה הסופית, אינן ברורות. מעבר לכך, בדיקות סי.טי אינן זולות וכן כרוכות בסיכון לחשיפה לקרינה, בעיקר בילדים קטנים.

התאמה בין ממצאים גופניים לסי.טי

במחקר רטרוספקטיבי בחנו החוקרים את דפוס השימוש בבדיקות סי.טי של הראש בקרב ילדים בגילאי חודש עד 6 שנים (גיל ממוצע, 28 חודשים). מטרת המחקר הייתה לבחון באיזה היקף תורמת בדיקת סי.טי של הראש לאבחנה של הפרעות נוירולוגיות בילדים אלו.

394 ילדים עברו בדיקת סי.טי ראש במהלך תקופת המחקר. האינדיקציות הנפוצות ביותר כללו טראומה (58%), פרכוסים (11%), כאשר ב-25% מהחולים הייתה אבחנה קודמת של אפילפסיה, ב-57% היה סיפור של פרכוס ללא חום וב-18% פרכוס חום; חבלה שאינה על-רקע תאונה (7%); וכאבי ראש (6%). התוויות פחות נפוצות כללו שינוי מצב הכרה, אבחנה נוירולוגית קודמת (דוגמת VP Shunt), אטאקסיה, סינקופה ועיכוב מוטורי.

החוקרים חיפשו אחר דגלים אדומים המנבאים מחלה תוך גולגולתית. במקרים של חבלת ראש, דגלים אדומים כללו אובדן הכרה, שינוי מצב הכרה, ממצאים אבנורמלים בבדיקה נוירולוגית, וסימנים לשבר והמטומה. במקרים של פרכוס, דגלים אדומים כללו תקופה פוסט איקטאלית (נטייה לישנוניות) ממושכת ופרכוס לאחר חבלת ראש. במקרים של כאב ראש, דגלים אדומים כללו כאב בזמן התעוררות משינה וממצאים אבנורמלים בבדיקה נוירולוגית. דגלים אדומים אחרים כללו חבלה מג'ורית, הפרעת קרישה, חשד לחבלה שאינה על-רקע תאונה וסימנים ללחץ תוך-גולגולתי מוגבר.

אבנורמליות בבדיקת סי.טי תועדה ב-158 ילדים (40.1%). תועדו 104 ממצאים מקריים, 22 אבנורמליות קודמות ו-32 ממצאים משמעותיים. לדברי החוקרים, ב-29 מבין 32 הילדים (90.6%) עם ממצאים משמעותיים בבדיקת CT של הראש היו דגלים אדומים באנמנזה ובבדיקה הגופנית..

יתרה מזאת, רק 3 מבין 394 הילדים (0.76%) נזקקו להתערבות נוירוכירורגית מיידית, בכולם היו דגלים אדומים באנמנזה ובבדיקה הגופנית.

אחוז החולים ללא דגלים אדומים, שנזקק להתערבות דחופה עמד על אפס. לאור זאת, החוקרים טוענים כי בילדים הפונים לחדר מיון, ללא דגלים אדומים באנמנזה ובדיקה גופנית, בדיקת סי.טי של הראש לא צפויה להדגים אבנורמליות המצריכה התערבות דחופה. על רופאים להתבסס על ההיסטוריה והבדיקה הגופנית לשלילת פתולוגית תוך-גולגולתית חמורה הדורשת התערבות מיידית.

הידיעה בשתוף doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה ושבץ מוחי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום