הומיאופתיה קלאסית - 3 טיפוסים

(1)
לדרג

רג'אן שנקראן הוא הומיאופת שטבע את שלושת טיפוסי המטופלים. מי הם אותם מטופלים, וכיצד ניתן להתאים לכל אחד מהם טיפול אחר? האגדה לבית שנקראן

מאת: ד"ר רינה מרקוביץ

התרופות ההומיאופתיות מקורן בטבע ובחומרי יסוד הסובבים אותנו. בתהליך הכנתן, עוברות התרופות מספר רב של דילולים וניעורים. בטיפול הומיאופתי, המבוסס על חוק היסוד "דומה מרפא את הדומה לו" אנחנו מתאימים לכל מטופל תרופה אחת ויחידה, מבין אלפי התרופות הקיימות, בהסתמך על הכרותינו עם המטופל ועם הבעיות מהן הוא סובל. להתאמה מדויקת של התרופה למטופל, משמעות מכרעת לגבי מידת הצלחת הטיפול.

3 הטיפוסים
3 הטיפוסים

משנתו של רג'אן שנקראן

לפני כ-30 שנה, ד"ר רג'אן שנקראן, הומיאופת הודי, היה מי שתרם את ההבנות המשמעותיות והמעמיקות ביותר למקצוע ההומיאופתיה הקלאסית בתקופתנו. על סמך בדיקה מעמיקה והסקת מסקנות מאלפי מקרים של מטופלים, הוא הפך את הצלחתו לשיטה הניתנת לשחזור גם על ידי הומיאופתים אחרים.

ד"ר שנקראן מונה 3 גורמים לבעיות: תחרותיות והשוואה; רגישות ותגובתיות; צורך ניכר בסדר ומבנה והחשש לאבד אותם.

במחקרו, לאחר בחינת מאות מטופלים, נמצאה התאמה מלאה בין הגדרות אלה למאפיינים הבולטים של שלוש הממלכות העיקריות מהן נוצרות תרופות הומיאופתיות: ממלכת החי, הצומח והמינרלים.

3 מקרים - 3 טיפוסים

להלן שלושה תיאורי מקרה לדוגמה, הבאים להציג את שלושת הטיפוסים השונים. השונות בין הטיפוסים נובעת מהחוויה הפנימית, העמוקה של כל אחד מהדמויות ומהגדרת ה"טיפוס".

אסף, רותם וזאב, שלושה מנהלים בכירים בחברת פרסום, חוזרים הביתה לאחר ישיבה סוערת של הנהלת החברה, בה המנכ"ל הודיע על קיצוצים צפויים בכוח האדם.

זאב, איש המכירות, מספר לאשתו: חתיכת טיפוס דו-פרצופי!!! רק שלשום ישבתי אתו בארוחת צהריים, דיבר אתי כאילו אני החבר הכי טוב שלו, ומילה הוא לא אמר! איזה טיפוס חלקלק, איך הוא גרם לי להרגיש שאני אצלו מספר אחד, ושאין לו סודות ממני, וכמה שהוא שמח שאני עובד בחברה... איך אסור להאמין לאנשים, איך כמעט ונפלתי לפח שהוא טמן לי, וכמעט והאמנתי שהוא באמת לטובתי... את לא מאמינה כמה שהייתי קרוב לספר לו שקיבלתי הצעה מחברה אחרת ושאני שוקל לעבור! איזה מזל ששמרתי לפחות את הקלפים שלי... אבל חכי, חכי, אני עוד אראה לו מה זה, אנחנו עוד נפגש, העולם קטן ובסוף הוא יראה שלא היה לו כדאי ככה להתעסק אתי, אני עוד אחסל אותו יחד עם החברה שלו!!!... אנחנו עוד נראה מי שולט על מי!!!

אסף, מנהל הכספים, שגר בדירת רווקים, מטלפן מייד עם הגיעו הביתה: אמא, איזה טוב שאת בבית ושאני יכול לדבר איתך! יש לי חדשות רעות לספר לך. כנראה שהולכים לפטר אותי. לא יכולתי להתאפק, הייתי מוכרח לדבר איתך, אני לא יכולתי להחזיק מעמד. הרגשתי כל-כך בטוח עם העבודה הזאת, חשבתי שאני מסודר בחיים, ושעכשיו רק צריך למצוא את האישה המתאימה וזהו. אבל אל תדאגי, אני בטח אמצא לי עבודה חדשה, השוק מלא בהצעות. גם שמתי מספיק כסף בצד בכדי לשלם את המשכנתה לפחות לעוד שנה. העיקר שנשמור על הבריאות. זה שאני יודע שיש לי גב כלכלי מכם כל כך עוזר לי. אני ממש ממש מודה לכם, לא יודע מה הייתי עושה בלעדיכם... אפשר לבוא לארוחת ערב?

רותם, ארט דירקטור, מספר לחברה שלו: חמודה שלי, בואי תשבי, אני רוצה לספר לך משהו שקרה בעבודה. תשתדלי להיות רגועה, בסוף הכל יסתדר... אני נורא מצטער לבאס אותך, אבל היה לי יום נורא היום, אני הרוס!... מה שהלך בישיבה היה פשוט יותר מדי בשבילי! כשהמנכ"ל הודיע על הפיטורים הקרובים, הרגשתי שהשמיים נופלים עלי. הייתי בשוק, לא יכולתי להוציא הגה מהפה, הרגשתי כמו משותק, פשוט נשארתי לשבת במקום ולא יכולתי להזיז את הידיים והרגליים, הייתי לגמרי המום. איך זה יכול להיות?!? איך דבר כזה קורה?!? הרגשתי שבור לגמרי, כאילו שאני מתרסק לחתיכות.

אמנם תיאור המקרה המוצג כאן מתחיל בנוסח הבדיחות הקלאסיות: "שלושה אנשים... , אבל הרי בכל בדיחה יש מן האמת... וכך גם בתיאור זה, שבא להדגים איך כל אחד מאיתנו, שנמצא בסיטואציה מסוימת, חווה אותה מתוך החוויה הפנימית והעמוקה שלו. לכל אחד, הנרטיב הנסתר שלו, שמבצבץ מבין שורותיו של הנגלה, וצובע בצבע מסוים, שאופייני רק לו, כל סיטואציה. אם נלמד להקשיב למנגינה האחרת המתנגנת מתחת לפני השטח, נדע להכיר את עצמנו טוב יותר, וככל שנהיה מודעים יותר לאותם המשקפיים הצובעים לנו את המציאות, נדע להתחבר למציאות עצמה ולהגיב למה שקורה סביבנו בהתאם למצב ולא בהתאם לצבע המשקפיים שלנו.

נחזור כעת לשלושת החברים. מתוך התיאור הקצר של כל אחד מהם ניתן לראות דפוס אופייני ייחודי. אם נתייחס לסאב טקסט של כל אחד מהגיבורים, נראה שזאב תופס את הסיטואציה כעימות אישי, כהתמודדות שלו מול המנכ"ל. התחושה שלו היא "הוא נגדי", סוג של תחרות/קרב והשוואה. מי יותר חזק, מי המנצח, מי הקורבן ומי המקפח.

לעומתו, חייו של אסף סובבים סביב נושא הביטחון האישי שלו - שנבנה מכמה מקורות: תמיכת ההורים, בריאות, עבודה, אישה, דירה, פרנסה. לגביו, הפיטורים העתידיים הם אובדן אפשרי של המבנה היציב הקיים, אובדן ביטחון, ולכן הוא זקוק מייד לתמיכה של ההורים ולידיעה שיש לו גב כלכלי ורגשי.

המתרחש משפיע על רותם במישור הפיזי והנפשי ומעורר תחושת שוק, תדהמה, ואף תחושות פיזיות של שיתוק, אלם, שבר והתרסקות. תגובה זאת מעידה על רגישות ותגובתיות בולטת, שמבטאת את עצמה אף ביחסו לבת זוגו.

חי צומח ו...מינראלים

אנשים הזקוקים לתרופה שמקורה מהחי - יחוו את החיים כשדה עימות ותחרות, ובכל אדם שעומד מולם יראו יריב שיש להשוותו אל עצמם, לנסות להכניעו ולהראות את עליונותם עליו, במאבק "לחיים או למוות". ואכן, חוק הג'ונגל השולט בעולם החי הוא "הישרדות החזק" (במקרה שלנו - זאב התחרותי).

לעומתם, אנשים הזקוקים לתרופות מעולם הצומח - יפגינו רגישות ותגובתיות מובהקים. כל סיטואציה בה ימצאו, תשפיע עליהם, כך שתעורר תחושה מסוימת במישור הפיזי והנפשי ותגובה הנגזרת ממנה. אכן, הכלל העיקרי בממלכת הצמחים, בגלל חוסר יכולתם להתנועע - הוא לחוש כל שינוי באטמוספירה ולהסתגל/להגיב אליו בהתאם (רותם הרגיש).

מי ששייך לקבוצה של תרופות שמקורן מממלכת המינרלים, הם אנשים שמילות המפתח בתפיסת העולם כוללות: מבנה סדר, עולם ברור ומוגדר. וכל חוויה שהם חווים נתפסת על ידם כמוסיפה או גורעת ממבנה האישיות שלהם.

כיודע, ממלכת המינרלים מאורגנת כולה בתוך טבלה מחזורית, עם חוקי יסוד ברורים, קבועים וניתנים לחיזוי (אסף המסודר).

תרומתו הגדולה של ד"ר רג'אן שנקראן היא הפיכת ההתאמה של התרופה למטופל לתהליך שיטתי שהשלב הראשון בו - קביעת הממלכה אליה שייכת תרופת המטופל.

במהלך השנים הגילויים של ד"ר שנקראן מצאו להם תומכים נלהבים רבים בכל רחבי העולם. מזה עשרות שנים אלפי הומיאופתים נעזרים בהבנות שד"ר שנקראן הטמיע במקצוע, ועל ידי כך מצליחים להתאים למטופלים שלהם תרופות נדירות ומדויקות, ולהביא לתוצאות מרשימות של ריפוי.

ד"ר רינה מרקוביץ (רופאה כללית) מייסדת "הקרן להומיאופתיה" ומנהלת בית-הספר להומיאופתיה קלאסית במכללת רידמן ומורה ללימוד השיטה השנקראנית.

בואו לדבר על זה בפורום הומאופתיה קלאסית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום