הצעה: לסבסד עוד תרופות ל-ADHD

(0)
לדרג

בדיון בוועדת העבודה הרווחה והבריאות עלתה הקריאה לסבסד תרופות בעלות שחרור מושהה לטיפול ב-ADHD, להן נזקקים כ-20% מהילדים הסובלים מההפרעה

מאת: מערכת zap doctors

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בראשות ח"כ חיים כץ, דנה היום (ג') בהצעה לסדר יום של ח"כ אורלי לוי אבקסיס, לפיה תרופות מהדור החדש של הריטלין לא זוכות לסבסוד של משרד הבריאות.

כיום, סל התרופות מממן ריטלין המשפיע ל-4 שעות בלבד. תרופות לטיפול בהפרעת קשב וריכוז עם שחרור איטי של החומר ותרופות "דור שני", להן נזקקים כ-20% מהילדים הסובלים מההפרעה, אינן נכללות בסל, ומחירן נע בין 200 ל-1,300 שקלים בחודש.

בהתייחסו לדיון, אומר ד"ר מוחמד מחאג'נה, מנהל המכון לנוירולוגיה והתפתחות הילד בביה"ח הלל יפה, ל-doctors כי "לא קיים שוני במבנה הביוכימי של הריטלין, לעומת התרופות מהדור החדש; עיקר ההבדל הוא בשחרור המושהה. בזמן שהריטלין משפיע ל-4 שעות, התרופות מהדור החדש משפיעות ל-8-12 שעות. ישנם מחקרים שאינם חד משמעיים המצביעים על מספר קטן יותר של תופעות לוואי לתרופות מהדור החדש".

השפעה לאורך זמן

ח"כ לוי-אבקסיס אמרה בדיון: "ילדים ממעמד סוציו אקונומי נמוך שלא יכולים לממן תרופות בעלות כה גבוהה יישארו בשולי החברה. מה נגיד, שאנחנו מוותרים על הילדים האלה?!".

הדר לוסטיג, אמא לילד הסובל מהפרעות קשב, שיתפה את חברי הכנסת בסיפורה האישי: "אני משלמת על "קונצרטה" 300 ש"ח בחודש, וזה עוד אחרי חמישים אחוז הנחה מהביטוח המשלים של קופת החולים. הורים נטולי אמצעים, שהריטלין לא משפיע על ילדם, מחשבים באילו ימים בשבוע יתנו את התרופה היקרה, ובשאר הימים הילדים והסביבה סובלים מאוד".

ד"ר מחאג'נה הוסיף: "יש לא מעט ילדים שזקוקים לתרופות בעלות שחרור מושהה בשל הצורך לתפקד במסגרת יום לימודים ארוך. בנוסף, התרופה מאפשרת להם לתפקד וללמוד גם אחרי בית הספר. פעמים רבות התרופות ניתנות לילדים, אשר יש להם בעיות התנהגות ואי אפשר לתת להם תרופות קצרות טווח, שיתפקדו רק בבית הספר ובבית יתחילו בעיות התנהגות. הם צריכים תרופות המשפיעות לאורך כל היום".

עלות הכללתן בסל - 6-8 מיליון שקל

פרופ' אשר אור-נוי, ממשרד הבריאות, הגיב: "העלות השנתית של הכללת התרופות החדשות בסל הבריאות עומדת על 6 עד 8 מיליון שקלים בלבד. גם קופות החולים יכולות לממן תרופות מעבר לסל הבריאות".

ד"ר מחאג'נה ציין כי "העמדה של הרופאים היא להכליל את התרופות מהדור החדש בסל הבריאות. העלויות אינן גבוהות ביחס לתועלת העצומה עבור אותם ילדים ומשפחות, במיוחד למשפחות קשות יום".

ח"כ פרופ' אריה אלדד סיכם את הדיון באומרו כי מדובר בבעיה לאומית. "עלינו להעלות את רמת המודעות לנושא, לקרוא לקופות לבחון אפשרות להשתתף במימון התרופות, גם מטעמים שיווקיים. למשרד הבריאות אנחנו קוראים לדון בנושא בגלל היקפי הבעיה ולהמליץ בפני ועדת סל התרופות להכליל השנה בסל תרופות לשחרור איטי ודור שני. חברי וועדת העבודה, הרווחה והבריאות יבחנו את האפשרות להרחיב חוק קיים, הפוטר כיום משפחות מתחת לקו העוני מהשתתפות עצמית בטיפולים הקשורים להתפתחות הילד. נבחן אפשרות להרחיבו גם עבור טיפולים הקשורים בהפרעות קשב וריכוז".

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום