מפרץ חיפה - אזור נפגע זיהום

(0)
לדרג

בדיון בוועדה בכנסת אמר ח"כ חנין: "יש להכריז על מפרץ חיפה כאיזור נפגע זיהום, דבר שיאפשר נקיטת פעולות להקטנת הזיהום עם כניסתו לתוקף של חוק אוויר נקי"

מאת: מערכת zap doctors

מה הקשר בין זיהום האוויר במפרץ חיפה לתחלואה עודפת בסרטן בנפת חיפה? שאלה חשובה זו העסיקה השבוע את חברי הוועדה המשותפת בכנסת (פנים-עבודה) בראשות ח"כ ד"ר דב חנין.

כמו כן, עסק הדיון ברמות גבוהות של אבץ הנמדדות לאחרונה באוויר באיזור מפרץ חיפה. בדיון הוצגו מחקרים שהדגימו שיעורי היארעות גבוהים יותר (10%-20%) באיזור חיפה של סוגי סרטן הנגרמים מזיהום סביבתי בהשוואה לשאר איזורי הארץ (מדובר בטיפוסי תחלואת סרטן הידועים בעולם כקשורים לזיהום סביבתי כגון: סרטן הריאות, ראש-צוואר, שלפוחית השתן ולימפומה). החוקרים גם הראו כי שיעורי התחלואה הגבוהים יותר באיזור חיפה אינם קשורים למצבם הסוציואקונומי של החולים או לעישון.

אימוץ טכנולוגיות מונעות זיהום

בדיון אמרה רונית פיסו, מנכ"לית הקואליציה לבריאות הציבור, כי הקואליציה קוראת למשרד להגנת הסביבה לפעול על מנת שהתעשיות יאמצו טכנולוגיות מונעות זיהום. עוד אמרה כי הקואליציה פועלת כעת על מנת להבין מהם המקורות של רמות האבץ הגבוהוה המצויות באוויר באיזור מפרץ חיפה.

אסתר סטאר, מ"מ מנכ"ל איגוד ערים לאיכות הסביבה חיפה, אמרה כי האיגוד התחיל בפעילות ליישום חוק אוויר נקי, וכי קיימת פעילות מקיפה מול המפעלים הגדולים והבינוניים. עם זאת, סטאר אמרה כי יש חשיבות גבוהה למעבר לשימוש בגז, דבר שיפחית באופן משמעותי את המזהמים בעבר.

דובר הוסף, אורי בלום, מ"מ יו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה חיפה, אמר כי בקרוב ירחיב האיגוד את פעולות ניטור איכות האוויר באמצעות הוספת שתי תחנות ניטור לחלקיקים מהסוג PM2.5.

עו"ד איילת בן עמי ממחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה הוסיפה כי איכות האוויר במפרץ חיפה הוא יעד מרכזי של המשרד להגנת הסביבה. עוד אמרה כי מחוז חיפה הכין מתודולוגיה ליישום של חוק אוויר נקי מול המפעלים וכי המחוז פועל להטמעת טכנולוגיות מירביות.

ח"כ חנין ציין כי ברור כבר היום שעודף התחלואה בסרטן באיזור חיפה הוא חריג ויש להתאים לאיזור מדיניות ציבורית שתגן על חיי התושבים. הגעת הגז הטבעי לאיזור חיפה ושיפור התחבורה הציבורית והפרטית וודאי ישפרו את איכות האוויר, אולם על כל הגורמים להיערך ליישום חוק אוויר נקי ולהתייחס אל חיפה כאיזור נפגע זיהום.

להכרזה זו משמעות מרחיקת לכת, שכן עם כניסתו לתוקף של חוק אוויר נקי, בינואר 2011, יוכל המשרד להגנת הסביבה לנקוט בסדרה של פעולות מיוחדות ומיידיות על מנת להקטין את היקף הזיהום במפרץ חיפה.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ריאה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום