עלייה בפערים בנגישות לשירות רפואי

(0)
לדרג

מסקר חדש של הר"י עולה כי 20% מהציבור, רובם ככולם נמנים עם שכבות לא מבוססות, מוותרים על שימוש בתרופות מרשם בגלל מחירן - עלייה של 3% ביחס ל-2009

מאת: מערכת zap doctors

תמונה עגומה וקשה מצטיירת לגבי המשך העמקת הפערים בנגישות לשירותים רפואיים בין הפריפריה למרכז ובין השכבות החלשות לשכבות המבוססות. כך עולה מסקר שערכה ההסתדרות הרפואית באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה במאי 2010. הסקר נערך טלפונית בקרב 950 מרואיינים, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה שפנתה בשנה האחרונה לרופא בשירות הציבורי.

ד"ר צאקי זיו- נר, סגן ומ"מ יו"ר הר"י: "לצערנו, על אף העובדה שישנם גופים רבים העוסקים בנושא ומתריעים על המצוקות, לאורך שמונה השנים בהם הר"י מבצעת סקר זה לא חל שיפור ואף נרשמה החמרה בממצאים".

מוותרים על רופא משפחה ותרופות מרשם

מהממצאים עולה כי כעשירית מהציבור בישראל נאלצים לוותר על ביקור אצל רופא בשל העלות הכספית הכרוכה בכך. בקרב השכבות החלשות, שיעור המוותרים על ביקור אצל רופא הינו גבוה פי שניים מממוצע המוותרים בכלל האוכלוסייה ומגיע ל-19%.

עוד נמצא כי 13% מהציבור נאלצים לוותר על תרופות מרשם בגלל עלות התרופה (לא נרשמת מגמת שיפור לגבי נתון זה לאורך השנים). הסקר מצביע על המשך העמקת הפערים בשנה זו: ניכרת מגמת עלייה בשיעור המוותרים על תרופות מרשם בגלל מחירן (מ-17% בשנת 2009 ל-20% בשנת 2010). במקביל בקרב השכבות המבוססות קיימת ירידה בשיעור המוותרים.

פגיעה בשירותים רפואיים לילדים וקשישים

שיעור המוותרים על שירותים רפואיים עבור הילדים, בקרב השכבות החלשות הוא פי שלושה מהממוצע (5%) ומגיע ל-14%. מדובר בשיעור גבוה מאד של ויתור על שירותים רפואיים עבור ילדים.

בנוסף, 11% מהקשישים בשכבות החלשות נאלצו לוותר על שירות רפואי, לעומת 8% בכלל האוכלוסייה.

תשלומים עבור שירותים רפואיים

29% מכלל הציבור דיווח כי בשנה האחרונה יצא להם לשלם יותר מבעבר על שירותים רפואיים - ירידה בהשוואה לשנת 2009 (32%). ואולם, נתון זה נובע מירידה בהיקף התשלומים של השכבות הגבוהות המצמצמים הוצאות ומקבלים החזרים כספיים בזכות ביטוחי בריאות משודרגים.

בנוסף, 64% מהציבור סבורים שהמדינה אינה פועלת מספיק על מנת להרחיב את סל הבריאות. כמעט מחצית מהאזרחים (46%) מודאגים מכך שהנטל הכלכלי על הוצאות של תרופות וטיפולים חדשים ייפול עליהם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום