זוהה גן לניוון מוחי בקרב קווקזים

(0)
לדרג

חוקרי הדסה זיהו מוטציה בגן ביהודים ממוצא קווקזי, הגורמת לניוון מוחי חשוך מרפא. בין יתר השפעותיה הבולטות: מחסור חמור במיאלין במוח

מאת: מערכת zap doctors

מוטציה בגן חדש, אשר עד כה לא היה ידוע כגורם למחלה, נמצאה בתינוקות ממוצא יהודי קווקזי. התינוקות אשר מעקב ההריון שלהם תקין וגם בלידה נראים בריאים לחלוטין, מפתחים בגיל שבועות אחדים פרכוסים ומתח שרירים מוגבר, מלווים באי-שקט ניכר. במהלך החודשים הראשונים לחיים מתקשים התינוקות החולים למקד ולעקוב במבט, לחייך ולינוק. הפער בינם לבין תינוק בריא הולך וגדל עם הזמן, הם אינם מושיטים יד לחפץ, אינם לומדים להתהפך ולהתיישב ונותרים חסרי ישע במהלך חייהם. בבדיקות הדמיה של המוח נראה מחסור חמור של המיאלין (החומר הלבן) מלווה בניוון ניכר של המוח והמוחון.

שני עותקים של גן פגום

חוקרי הדסה קיבלו דגימות DNA של תינוקות כאלה ממספר בתי חולים בארץ. הם הניחו שמדובר בפגם גנטי, שאירע לפני מספר דורות בקהילה היהודית באזור הקווקז, עבר כעותק יחיד במהלך הדורות, וששני עותקים של הגן הפגום הם הגורמים למחלה. לפיכך חיפשו בדגימות של הפעוטות החולים אזור גנומי זהה. הם מצאו מקטע DNA כזה, בגודל של כ-2 מיליון בסיסים, אשר כלל בתוכו 16 גנים. הם בחרו מתוך רשימת הגנים את אלו החשובים ליצירת חלבונים במוח. באחד מגנים אלה, MED17, מצאו החוקרים מוטציה, אשר רק לחולים היו שני עותקים ממנה.

ממצאים: 4 מ-80 נשאי המוטציה

כדי להעריך את שכיחות הממצא, נבדק ה-DNA של כ-80 יהודים ממוצא קווקזי, ונמצא כי 4 מהם נשאו את המוטציה. יש לציין שמדובר במדגם קטן, וייתכן כי השכיחות תשתנה במדגם רחב יותר.

עבור משפחות החולים, גילוי הגן מאפשר להציע אבחון טרום לידתי למשפחות החולים, ובדיקת מועמדים לנישואין מתוך בני העדה. הממצא יאפשר לחוקרים לבנות מערכות ניסיוניות כדי לפתח טיפול במחלה חשוכת מרפא זו.

ממצאי המחקר מתפרסמים בגיליון נובמבר של כתב העת היוקרתי American Journal of Human Genetics. צוות החוקרים כלל את פרופ' אורלי אל-פלג, מנהלת המחלקה לגנטיקה ומחלות מטאבוליות בהדסה, עמיתיה למחלקה ד"ר אברהם שאג, ד"ר שמיר צנוירט, וד"ר שמעון אדוארדסון, יחד עם פרופ' עופרי פינס מבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה.

במהלך שלוש השנים האחרונות איתרו חוקרי הדסה בראשותה של פרופ' אל-פלג 15 גנים, אשר מוטציות שלהן עלולות להביא להולדת ילדים עם מחלות גנטיות שונות.

בואו לדבר על זה בפורום אבחון טרום לידתי וייעוץ גנטי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום