זיהום כפול בתינוקות עם ברונכיוליטיס

(0)
לדרג

מחקר חדש: ב-8.5% ממקרי הברונכיוליטיס בתינוקות מתחת לגיל 6 חודשים נמצא זיהום כפול על ידי בורדטלה פרטוזיס ו-RSV

מאת: מערכת zap doctors

כבר 20 שנים ידוע שברונכיוליטיס הנגרמת על ידי נגיף RSV יכולה ליצור זיהום עם מחוללים אחרים ולגרום למחלה קשה יותר. עד כה נבדקו במספר עבודות תפקידם של מחוללים ויראליים דוגמת אינפלואנזה. יש בספרות דיווחים על תינוקות קטנים עם ברונכיוליטיס שפיתחו תסמינים קליניים של שעלת, ושבדמם נמצאה הוכחה סרולוגית להמצאות בורדטלה פרטוזיס.

מטרת העבודה הנוכחית, שפורסמה השבוע ב-Pediatric Infectious Diseases Journal הייתה לבדוק את שכיחות ההדבקה המשותפת בין שעלת ל-RSV בקרב תינוקות מתחת לגיל 6 חודשים שמתאשפזים עקב תסמיני ברונכיוליטיס.

שיטות

חוקרים מפינלנד ביצעו מחקר מעקב פרוספקטיבי בין השנים 2002-2004 כדי לגלות את שכיחות המזהמים השונים הגורמים לברונכיוליטיס. השתתפו במחקר ילדים בגילאי 0-6 חודשים שאושפזו במחלקת ילדים עקב תסמינים של ברונכיוליטיס במהלך שני חורפים עוקבים. ברונכיוליטיס אובחן על פי סימנים קליניים נאסף גם מידע דמוגראפי, נרשמו נתונים קליניים של תסמיני הילדים ובוצע מעקב קליני אחת ל-6 חודשים במשך שנה וחצי. בשנת 2009 לקחו החוקרים את הדגימות הקפואות של משטפי האף וביצעו PCR לגילוי בורדטלה פרטוזיס. בנוסף בוצע מעבר על תיקי המחקר לגילוי תסמינים המחשידים להמצאות שעלת (התקפי שיעול, whooping).

תוצאות

- נכללו במחקר 142 ילדים עם תמונה קלינית של ברונכיוליטיס, מתוכם 105 מקרים של RSV חיובי.

- ב-12 מקרים נמצאה הוכחה לזיהום בבורדטלה, ב-8 מקרים כחלק מזיהום כפול של פרטוזיס ו-RSV.

- לא היה הבדל בין החולים ב-RSV בלבד לבין כאלה עם זיהום כפול עם שעלת.

- רק 2 מתוך הילדים עם שעלת, טופלו באנטיביוטיקה מתאימה.

מסקנה

באופן מפתיע, העבודה הנוכחית מוצאת שבכ-8.5% ממקרי הברונכיוליטיס בתינוקות מתחת לגיל 6 חודשים, יש הוכחה לזיהום על ידי בורדטלה פרטוזיס, כמחולל יחיד או בשילוב עם RSV. זהו ממצא מעניין, מכיוון שיש חשיבות אפידמיולוגית לאיבחון של שעלת, וטיפול במקרולידים במידת הצורך.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום