שחזור שד מפחית תמותה ב-26%

(0)
לדרג

שחזור שד מיד לאחר כריתה מגדיל סיכויי השרידות. הסיבה: נשים שעוברות את השחזור משתייכות למעמד כלכלי גבוה המאפשר להן לעמוד בעלות הטיפולים

מאת: מערכת zap doctors

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס ה-Plastic Surgery 2010 של איגוד הפלסטיקאים האמריקאי והקנדי עולה כי שחזור שד המתבצע מיד בתום ניתוח לכריתת שד קשור בשיפור משמעותי בשרידות הספציפית לסרטן השד.

המחקר נעזר במאגר הנתונים של איגוד הסרטן, אשר בחן מקרים של סרטן השד בין השנים 1998 ל-2003.

יתרונות בשחזור שד

לדברי החוקרים, היתרונות של שחזור שד מיידי ידועים כעת היטב, וכוללים שיעור נמוך יותר של דיכאון ושיפור במצב הבריאותי הכללי. הניתוח מוצע למטופלות בשכיחות הולכת ועולה כחלק מתוכנית השיקום הפסיכולוגי הבתר ניתוחית. אולם, נטען כי קיימים חששות שמא עלול הדבר לעכב את מתן הטיפול הכימותרפי האדג'ובנטי, או לפגום ביכולת הזיהוי של הישנות מקומית. עם זאת, החוקרים מציינים כי אף מחקר לא בחן עד כה את הקשר בין שחזור שד מיידי ובין השרידות הספציפית למחלה.

מאגר הנתונים כולל למעלה מ-46 אלף נשים אשר עברו כריתת שד בלבד ו-8,500 נוספות אשר עברו שלב ראשון של שחזור השד בעת ביצוע כריתת השד. קבוצת השחזור חולקה על ידי החוקרים לקבוצת שחזור אוטולוגי (באמצעות רקמות הגוף בלבד) ולקבוצת השחזור באמצעות שתל.

ירידה של 26% בשיעור התמותה

ניתוח הנתונים העלה כי שחזור שד מיידי הינו קשור בירידה של 26% בשיעור התמותה הספציפית לסרטן השד, מדווחים החוקרים. לדבריהם, שיפור זה נצפה בקבוצת השחזור המיידי כולה, בהשוואה לאלו אשר עברו כריתת שד בלבד וזאת ללא תלות בגיל החולה.

החוקרים מציינים כי בקבוצת השחזור באמצעות שתל, קשר זה נצפה רק בקרב חולות הצעירות מ-50 שנים, ואילו בקבוצת השחזור האוטולוגי הקשר נצפה בקרב אלו הצעירות מ-70 שנים.

השפעת מצב סוציו אקונומי

החוקרים אינם סבורים כי הניתוח מוביל ישירות לשיפור בשרידות הקשורה בסרטן השד; הם משערים כי השחזור מעיד על השתייכותן של החולות לשכבה סוציו אקונומית גבוהה יחסית. חולות אלה גם נוטות להשיג תוצאות טובות יותר בשל איכות הטיפולים במרכזים מובילים. בנוסף קיים המרכיב הפסיכולוגי: מאחר שמדובר בנשים עם מוטיבציה רבה יותר, הרי שהתוצאות הנצפות טובות בהתאם לכך.

מכיוון שהמחקר נעשה על בסיס נתונים אמריקאיים בלבד החוקרים מתעתדים לבדוק נתונים קנדיים על מנת לבחון שמא קשר זה בין שרידות ספציפית למחלה משופרת ובין ניתוח לשחזור מיידי קיים גם במערכת אוניברסלית של בריאות הציבור.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום