דיכאון, כאב ומה שביניהם

(12)
לדרג

אחד הגורמים להתפתחות דיכאון הוא כאב כרוני. אחת הדרכים המומלצות להתמודדות עם המחלה היא טיפול התנהגותי קוגניטיבי ותרופות נוגדות דיכאון. צרכנות רפואית

מאת: יפעת נחמני, כתבת doctors

דיכאון נחשב לאחת המחלות השכיחות יותר בעולם המודרני. הוא משבש את החיים בכמה מישורים ודורש טיפול. וכאילו לא די בכך, לאחרונה נמצא קשר ברור בין כאבים כרוניים לבין דיכאון וחרדה, שני מצבים קליניים שכיחים מאוד. מסתבר שכאבים כרוניים עלולים להביא להפרעות פסיכיאטריות שונות ובייחוד דיכאון וחרדה. קיימות מספר השערות המנסות להסביר את הזיקה בין התפתחות של כאב בעקבות דיכאון ולהיפך.

דיכאון וכאב
דיכאון וכאב

דיכאון - תרופה לכאב

"אנשים המתמודדים עם מחלות כרוניות ממושכות, המלוות בכאב, מפתחים דיכאון תגובתי ככל שנוקף הזמן", מסבירה ד"ר דניאלה עמיטל, מנהלת מחלקה במרכז לבריאות הנפש נס-ציונה. "אותו דיכאון עלול לפגוע בהתמודדות עם מחלה כרונית בכך שהוא מפחית סף כאב".

למעשה, התופעות המתרחשות במצב של דיכאון הן ירידה בכמות המוליכים העצביים במוח - הסרוטונין והנוראדרנלין, האחראים על הויסות הרגשי שלנו. "מחקרים אחרונים בתחום הדימות המוחי מצביעים על חפיפה מסוימת בין ירידה בכמות המוליכים לבין מבנים מוחיים אחרים האחראים על עיבוד והעברה של כאב, במצבים של דיכאון וכאב כרוני", היא מוסיפה.

התמודדות עם דיכאון וכאב כרוני

"קיימות מספר שיטות שנועדו לסייע בהתמודדות עם דיכאון וכאב כרוני", ממשיכה ד"ר עמיטל. "הטיפול העיקרי הוא טיפול התנהגותי - קוגניטיבי. בטיפול זה מתמקדים בהבניה קוגניטיבית של עיוותי חשיבה הקשורים לתפיסת המחלה הגופנית והתמודדות איתה, על ידי הפעלה מהירה של המטופל. במהלך הטיפול נדרש ממנו להעלות את אותם דפוסי חשיבה מעוותים על הכתב תוך שהוא מתבקש לדרג זאת על פי עוצמה, וכך בהמשך הוא לומד שיטות לשנות זאת. בנוסף, המטופל מתבקש לנהל יומן שבעזרתו הוא עוקב אחר שינויים יומיומיים, זאת במקביל לפעילות פיזית המשפרת גם את איכות החיים וגם את הדימוי עצמי. לצד זה קיימות שיטות שונות של הרפיה, דמיון מודרך וכדומה". היא מסכמת.

נוגדי דיכאון נלחמים בכאב

"במידת הצורך אנו ממליצים, בנוסף לשיטות לא תרופתיות שהוזכרו לעיל, על טיפול תרופתי אנטי דיכאוני", מפרטת ד"ר עמיטל. "כיום אנו יודעים להגיד בוודאות שהעלאת ואיזון רמת
הסרוטונין והנוראדרנלין במוח מאפשר למטופל לחזור לשגרת חיים טובה".

"כאן המקום לציין כי במקרים רבים כאשר נצפה שיפור במצב הרוח, ניתן היה לראות במקביל הפחתה ניכרת של הכאב והסבל. עם זאת, הוכח כי תרופות נגד דיכאון, בעלות מנגנון משולב גורמות להפחתה במדדי הכאב באופן בלתי תלוי להשפעתן האנטי דיכאונית", היא מוסיפה. "תרופות נגד דיכאון מסוג SNRI: Specific Noradrenaline And Serotonin) Reuptake Inhibitors) הנמצאות כיום בשימוש, פועלות לעיכוב ניצול מחדש של הסרוטונין והנוראדרנלין. התרופות בעלות פרופיל בטיחותי גבוה, פחות תופעות לוואי ויעילות גבוהה בטיפול במצבים של דיכאון וכאב נלווים".

לצאת מהדיכאון

Duloxetine) Cymbalta) היא תרופה אנטי דיכאונית מסוג SNRI, אותו סוג המעכב ספיגה חוזרת של סרוטונין ונוראדרנלין, כאמור. התרופה מיועדת לטיפול בהפרעת דיכאון והיא אושרה על ידי ה-FDA האמריקאי. "מדובר בתרופה בעלת מנגנון חדיש יותר עם פחות תופעות לוואי, ועם אפקט מרבי. בנוסף, סימבלטה נוחה יותר לשימוש, במינון חד יומי ויעילה כבר במינון ההתחלתי גם במינון קטן האפקט זהה למינון גבוה של תרופות אחרות.

"סימבלטה נחשבת בטוחה, אולם יש להיזהר בזמן שימוש בתרופות אחרות ויש צורך להתייעץ עם הרופא המטפל, בעיקר עבור מטופלים הסובלים מכאבים כרוניים ונוטלים תרופות רבות", מזהירה ד"ר עמיטל ומוסיפה: "עם זאת, תרופות נגד דיכאון מסוג זה אינן ממכרות. בחלק המקרים עם הפסקת הטיפול התגלו תופעות חולפות של עצבנות יתר, חוסר שקט וחרדה. אולם כפי שהוזכר קודם, תרופות נגד דיכאון מהדור החדש בעלות פרופיל בטיחותי גבוה, תופעות הלוואי אינן רווחות ולרוב חולפות והשכיחות שבהן: בחילה, יובש בפה, סחרחורת, הזעה, ישנוניות יתר או חוסר שינה".

בישראל של היום ניתן לקבל מרשם תרופתי, אנטי דיכאוני מכל רופא. ד"ר עמיטל ממליצה לעבור אבחון מדויק של מצב נפשי ממנו סובל המטופל, על מנת לשלול הפרעות נפשיות אחרות, הפרעות חרדה, תסמונת פוסט טראומתית, מצבים דיסוציאטיביים, הפרעות אישיות ומצבים פסיכוטיים עם מחשבות שווא סומטיות (של הגוף). היות וקיום של מצבים אלו עלול לסבך את המהלך המחלה וטיפול בה.

תודה לד"ר פונורובסקי ברוך, פסיכיאטר, מרכז לבריאות הנפש נס-ציונה, שסייע בכתיבת הכתבה.

בואו לדבר על זה בפורום דיכאון וכאב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום