שמים קץ לטחורים

(2)
לדרג

הם כואבים, מציקים ופוגעים באיכות החיים. לא אוהבים לדבר עליהם, למרות שכ-70% מכלל האוכלוסייה הבוגרת סובלים מהם. הכל אודות הטחורים והטיפולים בהם

מאת: ענת בלזברג, כתבת doctors

טחורים הינם מצבור של ורידים בולטים בפי הטבעת או בחלק התחתון של החלחולת. תופעה כואבת זו נפוצה בעיקר בקרב נשים וגברים בני 30 ומעלה ולעיתים נדירות יותר אף בקרב ילדים. הסיבות השכיחות להופעתם של טחורים הינם הפעלת מאמץ בזמן היציאה בשירותים, לחץ וסטרס נפשי, מצב של עצירות כרונית, הזדקנות, בעיות בכלי הדם ועודף משקל. בנוסף, בזמן ההיריון עקב לחץ של הרחם על כלי הדם באזור האגן, המקשה על זרימת הדם בווריד נוצרים טחורים מציקים. לאחרונה ישנם מחקרים שמצביעים על קשר בין תזונה לקויה ועישון לבין הסיכוי להופעת טחורים. את הטחורים ניתן לחלק לשתי קבוצות לפי מיקומם- טחורים חיצוניים המצויים מחוץ לפי הטבעת וטחורים פנימיים.

טחורים
טחורים

דימום וכאבים

"אבחון טחורים נעשה באמצעות בדיקה מקצועית פשוטה של פי הטבעת על ידי רופא פרוקטולוג", מסביר ד"ר פנחס שכטר מבכירי המנתחים בישראל. "טחורים חיצוניים ופיסורה (פצע באזור פי הטבעת) אפשר לראות בהסתכלות ישירה באזור פי הטבעת, ואילו את הטחורים הפנימיים מאבחנים בבדיקה הקרויה אנוסקופיה. בבדיקה זו מחדירים צינור חלול ומואר לתוך החלחולת במטרה לקבוע האם קיימים טחורים ומהי דרגתם. דרגת החומרה של הטחורים מסווגת לארבע רמות: בדרגה הראשונה ניתן לאבחן תופעות ראשוניות של טחורים כדימום ואי נוחות ואילו בדרגה האחרונה קיימת צניחה של הטחורים אל מחוץ לפי הטבעת, שאינה ניתנת להחזרה ומחייבת טיפול כירורגי".

לדברי ד"ר שכטר, "ישנם מספר מצבים הדורשים פנייה לרופא מומחה וביניהם הופעת דימום בפי הטבעת גם אם לא נלווה אליו כאבים. דימום עלול להיות תסמין של מחלות רבות במערכת העיכול, כולל סרטן המעי הגס. בנוסף, גם כאבים חזקים באזור פי הטבעת, כאבי בטן וירידה במשקל הם בהחלט סיבה לפנות להתייעצות עם רופא".

"בשל מיקומם של הטחורים אנשים רבים נמנעים מלהגיע לייעוץ רפואי", אומר ד"ר שכטר. "אולם למרות חוסר הנעימות לכאורה שבחשיפת התופעה או בבדיקה, ההמלצה היא בכל מקרה של דימום, כאב, גירוד או הפרשה, לגשת לבדיקה רפואית ללא דיחוי".

מטפלים בסימפטום

"הטיפול בטחורים כולל טיפול בכמה רמות", מבהיר ד"ר שכטר, "הטיפול הראשוני הינו טיפול שמרני שכולל בעיקר שינוי באורח החיים ובתזונה. ניתן גם להשתמש במשחות, נרות או קצפים, על מנת להפחית כאבים ובצקת ולהקל על אי הנוחות והגירוי המקומי. הרמה השנייה היא ביצוע תהליך של קשירת טחורים ע"י הפרוקטולוג במרפאה. בפעולת הקשירה למעשה מקטינים את הטחור על ידי השמדה של חלק מרקמתו. פעולה זו גורמת להקלה בחסימת פי הטבעת וגם הפסקת הדימום. קיימים טיפולים נוספים כגון הזרקה של חומרים מקרישים, שימוש בלייזר ובקרני אינפרא אדום וכן בתהליך הקפאה, כאשר המשותף לכל הטיפולים הינה הסבירות הגבוהה לחזרתם של הטחורים בעתיד. כאשר לא נרשמת הצלחה בטיפולים הללו, ניתן לבצע כריתה ניתוחית של הטחורים, שמיועדת רק למקרים הקשים. ניתוח נוסף הינו ניתוח שמתבצע באמצעות מכלב (שדכן), שמותח את הטחורים ומקבע אותם כלפי מעלה באזור בו כמעט ואין עצבים תחושתיים. אולם גם כאן ההחלמה בניתוחים שכאלה הינה ממושכת ובעלת סיבוכים רבים וישנה גם סבירות של חזרה של הטחורים לאחר כחמש שנים".

"יש לציין כי מרבית הטיפולים המוצעים כיום כרוכים בסבל רב, הכנות ממושכות לפני הניתוח והחלמה ארוכה אחריו, הרדמה מלאה או חלקית ואחוזי הצלחה לא גבוהים", קובע ד"ר שכטר. "הטחורים חוזרים כי מרבית הטיפולים מטפלים בסימפטום לטחורים ולא בבעיית היווצרות הטחורים".

טיפול בגורם הבעיה

"בשנים האחרונות אנו עדים לקיומו של טיפול חדש בבעיית הטחורים שאחוזי ההצלחה שלו גבוהים. HAL דופלר, הינו טיפול חדשני, ללא כאבים, ללא אשפוז וללא הרדמה, ועם אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד", מסביר ד"ר שכטר. "השיטה מבוססת על שימוש במכשיר אולטרא סאונד לאיתור ומיקום מדויק של העורקים החולים באזור הרקטום - עורקים שאחראים במישרין לבעיית הטחורים. המכשיר החדשני מאפשר טיפול נקודתי (זעיר פולשני) בגורם האמיתי לבעיה. כאשר מאתרים את מיקום העורקים מתבצעת דרך המכשיר תפירה, שחוסמת את הזרימה בעורק. הפסקת הזרימה העודפת מביאה להעלמות הטחורים תוך זמן קצר, ועם העלמות גורם הלחץ המקומי חל שיפור ניכר בניקוז הורידי באזור, וגם הטחורים החיצוניים מתרוקנים מדם ומפסיקים להציק. כל זאת מבלי לפצוע את אזור פי הטבעת ולגרום לכאבים הקשים שלאחר ניתוח רגיל. יתר על כן, בעזרת המכשיר ניתן לזהות עורקים חולים שלא נצפים על ידי המנתח במהלך הניתוח ולהשיג תוצאות טובות יותר לאורך הזמן. הטיפול נעשה ללא אשפוז, ללא הרדמה וללא הכנה מיוחדת ותקופת ההחלמה קצרה ולמעשה אפשר לחזור לפעילות רגילה כבר למחרת היום. הטיפול החדשני מתאים לחולים, שנוטלים מדללי דם וניתן לבצע את הטיפול בלא צורך בהפסקת הטיפול התרופתי. הטיפול מתאים גם לנשים בהריון ולאחר לידה שסובלות מטחורים. והבשורה המשמחת באמת היא שמרבית החולים נפטרים מהטחורים לצמיתות, ללא צורך בטיפול נוסף".

למידע נוסף לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום טחורים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום