מפרצת באאורטא: ניתוח חדש

(3)
לדרג

מפרצת של האאורטא הוא אחד הסיבוכים השכיחים בקרב בני 60 פלוס. בהלל יפה מציעים פתרון ייחודי: ניתוח זעיר פולשני, המאפשר שיפור באיכות חיי החולה. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

אחד הסיבוכים השכיחים של מחלות טרשת עורקים הינו מפרצת של האאורטא (קרע בטני של אבי העורקים). זהו סיבוך השכיח יותר בקרב גברים מעל גיל 60: 4%-8%, כאשר בקרב נשים בנות אותה קבוצת גיל מדובר ב-0.5%-1.5%. בארה"ב לבדה סובלים כ-10 מיליון איש מטרשת עורקים וחשופים כמובן להתרחשותה של מפרצת באאורטא.

ניתוחי לב
ניתוחי לב

ניתוח בשיטה זעיר פולשנית

לאחרונה, החלו ביחידה לכירורגית כלי דם של המרכז הרפואי הלל יפה בראשותו של ד"ר איסיק פורטנוי, לבצע ניתוחים של מפרצת באאורטא, הנעשים בשיטה זעיר פולשנית. מי שאמון על ביצוע הניתוח הוא ד"ר זאב קובזנצב, רופא בכיר ביחידה וכירורג כלי דם, שעשה מספר השתלמויות באירופה וקנדה בשיטה המדוברת והוא כיום היחיד בישראל המיומן בה. ד"ר קובזנצב מסביר שמדובר בצורת ניתוח המבוצעת מזה 17 שנים באירופה ובארה"ב, אך רק במספר מצומצם של מרכזים רפואיים, מכיוון שהיא דורשת מיומנות גבוהה ביותר.

ניתוחים של כלי דם בבטן הינם ניתוחים שגרתיים הנעשים בכל בית חולים בישראל. עם זאת, כיום, השיטות הקיימות כיום בישראל לביצוע ניתוחי בטן לטיפול במפרצת באאורטא, כוללות ניתוחים המחייבים זמני אשפוז ארוכים (בין שבוע ל-10 ימים), וכן זמן החלמה ושיקום לא מבוטלים העלולים לפגוע באיכות חיי המטופל. הסיבה לכך נעוצה בכך שהניתוח השכיח ביותר לתיקון מפרצת זו מחייב מה שקרוי בשפה המקצועית "פתיחת בטן" בחתך רחב יחסית, על מנת לבצע את התיקון הנדרש בצורה יעילה. אמנם קיימות גם שיטות ביניים, של חתך קטן יותר, בגודל אגרוף, אך גם בהן זמן ההחלמה עדיין יחסית ארוך. כל שכן, בשתי שיטות אלו, ובמיוחד בראשונה, שהיא גם הנפוצה יותר, קיימת מלבד זמן האשפוז וההחלמה הארוכים, גם תחלואה גבוהה יותר כתוצאה מסיבוכים אפשריים.

מנותח ראשון - כבר צועד 4 ק"מ

המנותח הראשון ב"הלל יפה" היה גבר כבן 50, הסובל מטרשת העורקים ומחסימה של אב העורקים בבטן. כמו כן, הוא פיתח צליעה בשתי רגליו עקב החסימה הזו וקשיים משמעותיים בהליכה. האיש עבר את הניתוח בשיטה הלפרוסקופית על ידי ד"ר קובזנצב בהצלחה, למחרת כבר עמד על רגליו, ללא צורך כמעט בסיוע של משככי כאבים ונשלח לביתו. כעבור שבועיים אף דיווח כי הוא מסוגל ללכת מרחק שבין 3 ל-4 קילומטר ביום במסגרת השיקום, דבר שכמובן לא הצליח לבצע קודם לכן. השיפור באיכות חייו היה ללא ספק כמעט מיידי.

למי מיועדים הניתוחים?

הניתוחים מיועדים לשתי קבוצות עיקריות של מחלות:

1. מחלה חסימתית בעורקי הבטן. מחלה זו נגרמת כתוצאה מטרשת עורקים. אלו הסובלים מהמחלה בעורקי הבטן, סובלים ממנה גם בעורקי הרגליים, סובלים ממחלת לב וכו'. ישנה פגיעה במספר כלי דם בגוף, ובמקטעים נוספים של עץ העורקים. בצורתה הקלה, החולים סובלים מכאבים המופיעים במאמץ ונעלמים במנוחה. במקרים קשים, חוסר אספקת הדם הוא משמעותי עד כדי כך שישנה סכנה לאבד את
הגפיים. רק באוכלוסיית ארה"ב מתגלים בקרב נשים מעל גיל 40 כ-4.3% של מקרים חדשים בכל שנה, נתון שרק הולך ועולה.

2. טיפול במפרצת של האאורטא ועורקי האגן. מפרצת היא התרחבות מקומית וקבועה של עורק ב-150 מעלות ויותר, הגורמת להיחלשות הדופן ולסכנה של קרע עם דימום מסכן חיים מיידי. בדרך כלל סובלים מזה אנשים מבוגרים (גילאי 60 פלוס), במיוחד גברים, כשגורמי הסיכון העיקריים הם עישון, סיפור משפחתי דומה, יתר לחץ דם. זו מחלה מאוד שכיחה המאותרת על ידי סקירת בטן אולטרה-סאונדית (בארה"ב הבדיקה נעשית חינם בגלל שכיחות התופעה). מפרצת היא גם סיבת המוות העשירית בקרב גברים מעל גיל 55. כמו כן, בין 30%-50% מהחולים שלוקים בקרע במפרצת של האאורטא לא מגיעים בחיים לבית החולים. בנוסף, בין 30%-40% מהם מתים גם אחרי שמגיעים בזמן לבית החולים עוד לפני הניתוח.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום ניתוחי לב
פורום ניתוחי לב וחזה
פורום ניתוחי לב פתוח

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום