סרטן השד - תמונת מצב

(0)
לדרג

חודש המודעות לסרטן השד בפתח - הזדמנות טובה לרענן את הידע המצטבר אודות המחלה ולגלות מספר נתונים על הגידול הממאיר השכיח ביותר בישראל ובעולם המערבי

מאת: מערכת zap doctors

בחודש אוקטובר 2010 יצוין בישראל ובעולם חודש המודעות הבינלאומי לסרטן השד. לרגל חודש המודעות מציגה האגודה למלחמה בסרטן כמה עובדות על סרטן השד:

שכיחות המחלה

סרטן השד היא המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי בכלל. כ-4,000 נשים מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן השד וכ -900 מתות מהמחלה. על פי חישוב הסתברותי של רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, הנשען על התחלואה עד היום, אחת מכל שמונה נשים בישראל עלולה לחלות בסרטן השד במהלך חייה.

גילוי מוקדם

ככל שהמחלה מאובחנת בשלבים המוקדמים - עולים סיכויי הריפוי לכ-90%. מספר הנשים אשר מחלימות מסרטן השד עולה בהתמדה בזכות הגילוי המוקדם ובזכות שיפור דרכי הטיפול. שיעורי ההישרדות מסרטן השד בישראל הם מהגבוהים בעולם ולאחרונה החלה מגמת ירידה בשעורי התמותה בישראל.

רפואה מונעת

נכון להיום, גילוי מוקדם הוא האמצעי היעיל ביותר לריפוי סרטן השד. במטרה להעלות את הסיכוי לאבחן את המחלה בשלביה המוקדמים, רצוי לכל אישה להיבדק על ידי רופא, המתמחה בבדיקת שד ידנית, פעם בשנה. מומלץ לנשים בגילאים 50 ומעלה לעבור בדיקת ממוגרפיה ללא תשלום, פעם בשנתיים, כחלק מהתוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד. לנשים הנמצאות בקבוצת סיכון (אם או אחות שחלו בסרטן), הבדיקה מומלצת מגיל 40 פעם בשנה, ולעתים מוקדם יותר, על פי המלצות הרופא. בדיקת MRI של השד מומלצת לסריקה תקופתית בנשים שזוהו כנשאיות של מוטציות בגנים BRCA2, BRCA1. כל הבדיקות כלולות בסל הבריאות.

השפעות גנטיות

גורמים גנטיים משפיעים על התפתחות סרטן השד. יחד עם זאת, רק בכ-15% מהמקרים הממאירויות נובעות מקיום גורם סיכון תורשתי. במרבית המקרים התורשתיים, ישנו סיפור משפחתי המתאפיין בריבוי מקרי סרטן שד באותה משפחה. כיום ידועים מספר גנים, שמוטציות מולדות בהם מעלות באופן משמעותי את הסיכון להתפתחות סרטן השד. מתוך הגנים המוכרים כיום, הגורם השכיח ביותר לסרטן שד תורשתי הוא מוטציות בשני גנים הנקראים: BRCA1 ו-BRCA2. הסיכון בקרב נשאיות מוערך בכ-80%-50% להתפתחות סרטן השד עד לגיל 70. זאת לעומת, כ-12% סיכון להתפתחות המחלה באוכלוסייה הכללית. לנשאיות מומלץ להתחיל מעקב בגיל צעיר בהרבה, הכולל הכרת השדיים, בדיקת רופא, MRI ולעיתים אמצעי אבחון משלימים בהתאם להחלטת הרופא המטפל. אחד האמצעים למניעת סרטן השד אצל נשים נשאיות הוא כריתת שחלות ושד דו צדדית מניעתית, שניתן ללוותה בשחזור השד. למרות היעילות הגבוהה, היחס לנושא זה הוא מורכב. מדובר בניתוח בעל השלכות גופניות ונפשיות רבות, שמטרתו למנוע גידול שיתכן שכלל לא יתפתח, וגם אם יופיע, ניתן לאתרו בשלב מוקדם, שבו הטיפול יעיל ביותר.

השמנת יתר כגורם סיכון

הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן מעריכה כי רבע מכלל מקרי סרטן השד בישראל ובעולם קשורים לעודף משקל וסגנון חיים הלוקה בחסר פעילות גופנית. הסיכון לחלות בסרטן השד גדול ב-250% יותר בקרב נשים הסובלות מהשמנת יתר, לעומת נשים בעלות משקל תקין. מסתבר גם כי מזון מערבי מגביר את הסיכון להתפתחות סרטן השד. על פי אחד המחקרים המדעיים המשמעותיים ביותר בהקשר זה, נשים ביפן סובלות פחות מסרטן השד מאשר נשים במדינות המערב. המחקרים הראו כי אצל נשים יפניות שעברו להתגורר בארצות המערב וסיגלו לעצמן מנהגי אכילה מערביים, התגלו יותר מקרי סרטן שד מאשר אצל תושבות יפן.

על הקשר בין תזונה לסרטן השד

מחקרים מדעיים שנערכו בישראל ובעולם קבעו כי תזונה וסגנון חיים בריא מפחיתים את הסיכון לחלות בסרטן שד. בעקבות מחקרים אלו ממליצה האגודה למלחמה בסרטן לכל הנשים בישראל לאמץ סגנון חיים בריא במטרה להפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד, להקפיד על תזונה נכונה מופחתת קלוריות ודלה בשומן, הכוללת מגוון רב של ירקות וגם פרי, להגביל את צריכת השומן מן החי ולהעדיף שימוש מבוקר בשמן זית, שמן קנולה וטחינה על פני שמנים אחרים, להימנע משתיית אלכוהול, ולהגביל את צריכתו לכל היותר לכוסית יין או כוס משקה אלכוהולי אחר ליום, לעסוק בפעילות גופנית סדירה, כמו הליכה נמרצת על פי היכולת האישית 3-6 פעמים בשבוע במשך 20-45 דקות, להימנע מעישון שהינו גורם המוות מספר אחד הניתן למניעה ולהימנע מחשיפה לשמש ללא אמצעי הגנה.

טיפים תזונתיים

לאחרונה מצאה קבוצת חוקרים מאוניברסיטת הרווארד בארצות הברית כי תזונה עשירה בחומצה פולית וויטמין B6, כגון, ירקות ירוקים כהים, קטניות, פירות הדר ומיציהם, דגנים מעושרים בויטמינים, עשויה להפחית את הסיכון לחלות בסרטן השד באופן משמעותי. מתוצאות המחקר עולה כי אותם נשים אשר הרבו באכילת מזונות אלה או נטלו תוספות של ויטמינים, חלו בסרטן השד בשיעור נמוך יותר בהשוואה עם נשים אחרות.

סרטן השד - לא רק לנשים

גם גברים עלולים במקרים נדירים לחלות בסרטן השד. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, במדינת ישראל מאובחנים מדי שנה כ-50 גברים כחולים בסרטן השד. הגורם לסרטן השד בקרב גברים עדיין אינו ברור לגמרי, אך נראה כי ישנם גברים שהם בעלי סיכון גבוה מהממוצע לחלות בסרטן השד. סרטן נדיר זה מופיע במרבית המקרים אצל גברים מעל גיל 60 ושכיח יותר בקרב גברים הנמצאים באוכלוסיות הבאות: גברים שבני משפחתם הקרובים (גברים או נשים) חלו או חולים בסרטן השד; גברים אשר קרוב משפחתם אובחן כחולה בסרטן השד בשני השדיים; גברים שבן משפחתם אובחן כחולה בסרטן השד מתחת לגיל 40. הסיכון לחלות בסרטן השד אצל גברים עולה כאשר מספר בני משפחה חלו בסרטן השחלות או בסרטן המעי הגס. ישנם מקרים נדירים בהם גברים בעלי רמות גבוהות של אסטרוגן, או גברים אשר נחשפו למינונים חוזרים של טיפול בקרינה (בעיקר בגיל צעיר עקב מחלת סרטן קודמת) עלולים להיות בעלי סיכון גבוה יותר לחלות בסרטן השד. גברים בעלי מצב גנטי נדיר הנקרא תסמונת קלינפלטר, ושהינם בעלי כרומוזום נשי נוסף, בעלי סיכון גבוה יותר לחלות בסרטן השד. ישנן מרפאות העוסקות בייעוץ גנטי המעניקות טיפול ואבחנה לאנשים שהם בעלי סיכון גבוה לחלות בסרטן עקב היסטוריה משפחתית.

עלייה במודעות הציבורית

בשנים האחרונות, התרחשה מהפכת מודעות חסרת תקדים בארץ ובעולם לסרטן והנושא נידון בפתיחות ציבורית. יותר ויותר חולות ידועות ברחבי הארץ והעולם, חשפו באומץ רב את סיפור המאבק והניצחון שלהן בכלי התקשורת. במאי 2005 הודיעה הזמרת האוסטרלית קיילי מינו כי היא חולה בסרטן השד. הפרסום העולמי הנרחב אודות מחלתה יצר תופעה עליה דווח בכתב העת הרפואי של אוסטרליה שנקראה "אפקט קיילי", אשר גרם לעליה של 40% בביקוש לבדיקות שד בממוגרפיה בקרב נשים שכבר נבדקו בעבר, וכן של כ-100% במספר הנשים אשר הזמינו תור לבדיקה לראשונה בחייהן. אחרי קיילי מינו נחשפו בתקשורת גם הזמרת מריאן פייתפול, השחקנית כריסטינה אפלגייט ועוד. בישראל בדצמבר 2005 הודיעה שרון חזיז כי היא עברה בהצלחה ניתוח להסרת גידול סרטני בשד ושנים רבות לפניה הודיעה אופירה נבון, רעייתו של יצחק נבון הנשיא החמישי של מדינת ישראל, כי חלתה בסרטן השד ותרמה להעלאת המודעות לנושא אל סדר היום הציבורי. נשות ציבור אלו ואחרות היו דוגמא אישית והעניקו כוח לכל שאר החולות והחולים להתמודד בגבורה עם המחלה ולכל הבריאים תמריץ, לגשת ולהיבדק.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום