קפה מפחית הסיכון לכאבי פרקים

(0)
לדרג

הנתון בכותרת מתייחס לנשים הצורכות קפה לאחר שלב הפסקת הווסת. קודם לכן נמצא כי שתיית קפה עשויה לצמצם את הסיכון לכאבים ודלקות פרקים גם בקרב גברים

מאת: ד"ר נגה ליפשיץ

ממחקר שפורסם לאחרונה ב- American Journal of Clinical Nutritionעולה כי יש קשר בין צריכת קפה ארוכת טווח לבין סיכון נמוך יותר לגאוט (מחלה המתבטאת בכאבי פרקים) בקרב נשים לאחר מנופאוזה (היינו לאחר שלב הפסקת הווסת).

החוקרים כותבים כי מחלת גאוט כרוכה בכאבים עזים, הפוגעים בתפקוד החולים. בעבודות קודמות נמצא כי שתיית קפה עשויה לצמצם את הסיכון לגאוט בקרב גברים, ובמחקר הנוכחי רצו החוקרים לבחון האם קיים קשר דומה גם בקרב נשים לאחר מנופאוזה. הם מסבירים כי אסטרוגן מסייע לפינוי של חומצה אורית, ומציינים כי מחלת גאוט נדירה בנשים בגיל פוריות ושכיחותה עולה לאחר המנופאוזה.

החוקרים בדקו נתונים על 89,433 משתתפות ממחקר ה-Nurses' Health Study. המחקר החל בשנת 1976, ובמסגרתו מילאו המשתתפות שאלונים בכל 2-4 שנים. החוקרים אספו נתונים על אורח החיים, התזונה וצריכת המשקאות של המשתתפות משנת 1980.

הם מדווחים כי 896 משתתפות אובחנו כסובלות ממחלת גאוט. מתוצאות המחקר עולה כי נמצא קשר הפוך בין צריכת הקפה לבין הסיכון לפתח מחלת גאוט. לאחר תקנון לערפלנים אפשריים שונים, כולל מדד מסת הגוף, צריכת אלכוהול, נטילת משתנים וצריכת מוצרי חלב, נותר הקשר מובהק סטטיסטית.

כמו כן, נמצא קשר בין שתיית קפה נטול-קפאין לבין סיכון נמוך יותר לפתח גאוט; גם במקרה זה ככל שעלתה צריכת הקפה קטן הסיכון. עם זאת, לא נמצא קשר בין שתיית תה המכיל קפאין לבין הסיכון לגאוט.

החוקרים מדגישים כי לקפה יש גם השפעות שליליות דוגמת עליית לחץ הדם, וכי צמצום הסיכון לגאוט נקשר רק לצריכת קפה ארוכת טווח. לפיכך, הם לא ממליצים לכלל הנשים המבוגרות להגביר את צריכת הקפה. הם מוסיפים כי בשלב זה לא ברור מהו המנגנון העומד בבסיס הקשר, ולכן דרושים מחקרים נוספים בתחום.

בואו לדבר על זה בפורום דלקות פרקים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום