סרטן שד: בדיקה חדשה

(0)
לדרג

בדיקת אולטרה-סאונד חדשה נותנת תמונה תלת מימד מפורטת ומדויקת ומסייעת באבחון מוקדם של סרטן שד, גם במקרים בעייתיים של רקמת שד צפופה. צרכנות רפואית

מאת: מערכת zap doctors

המרכז הרפואי שיבא רכש מערכת אולטרה-סאונד שד חדשנית ABVS Volume ScannerAcuson S2000 Automated Breast מחברת סימנס המאפשרת זיהוי מוקדם ומדויק של סרטן השד.

המערכת מהווה פריצת דרך בהשוואה לבדיקת האולטרה-סאונד המקובלת עד כה. המערכת הינה אוטומטית ומספקת איכות תמונה עקבית, ללא קשר לזהות הבודק. היא מאפשרת הדמיה תלת ממדית של כל השד על ידי בדיקה מהירה ופשוטה תוך מספר דקות.

ד"ר מירי סקלייר-לוי, מנהלת מכון לדימות השד במרכז מירב, לבריאות האישה במרכז הרפואי שיבא, בטוחה שמערכת זו תהפוך לרכיב חיוני בבדיקות לגילוי מוקדם של סרטן השד: "טכנולוגיה זו ממלאת תפקיד מרכזי בגילוי מוקדם של סרטן השד. ניתן גם להשתמש בה לבדיקת מטופלות בסיכון גבוה, למשל במקרים של נטייה תורשתית או לצורך מעקב במהלך טיפולי סרטן ולאחריהם".

בדיקה לסרטן שד
בדיקה לסרטן שד

יעילה גם לרקמת שד צפופה

המערכת החדשנית משפרת גם את שיעור הגילוי המוקדם של סרטן השד בקרב נשים בעלות רקמת שד צפופה. על פי כתב העת ה-New England Journal of Medicine, נוכחותה של רקמת שד צפופה מעלה פי חמישה את הסיכון לחלות בסרטן השד בקרב נשים. בדיקות ממוגרפיה שגרתיות ימשיכו לשמש כבדיקות העיקריות לגילוי סרטן השד.

אולם על פי מחקר שפורסם על ידי איגוד הרדיולוגיה של צפון אמריקה, RSNA ב-2002, עולה כי שיעור הגילוי של סרטן שד פולשני, שלא ניתן לגלותו בבדיקה ידנית עולה ב-42% אם בדיקת הממוגרפיה משולבת בבדיקת אולטרה-סאונד.

שיפור טכנולוגי

יצירת התמונה האוטומטית באמצעות ה-ABVS מאפשרת להאיץ באופן משמעותי את הליכי הבדיקה. בעוד שבדיקות אולטרה-סאונד ידניות נמשכו עד עתה עד 30 דקות, הטכנולוגיה החדשה מקצרת את זמן הבדיקה לפחות מ-15 דקות.

תמונות בתלת מימד מספקות סקירה טובה יותר של האנטומיה ושל מבנה רקמת השד מאשר טכניקות קודמות. התמונות הללו מסוגלות עתה להציג חתך קדמי של השד (מהפטמה ועד לקיר דופן בית החזה הנמצא מאחורי השד) בפרוסות. תמונה זו מפשטת את האבחון ומזרזת אותו. ד"ר סקלייר-לוי מציינת כי "לא ניתן ליצור הדמיה של חתכים של השד באמצעות מערכות אולטרה-סאונד קונבנציונליות. הדמיות אלה מועילות ביותר כאשר מתכננים התערבות כירורגית, לדוגמה".

לסיכום, מדובר בבדיקה מהירה, ללא קרינה וללא תופעות לוואי הנותנת תמונה תלת מימד מפורטת ומדויקת של כל רקמת השד שלא הייתה אפשרית עד כה במכשירי האולטרה-סאונד הרגילים.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום