1% מהציבור קונה תרופה מזויפת

(0)
לדרג

1 מכל 100 ישראלים רוכש תרופה מזויפת. דודו פאפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים: אם קניתם תרופה שלא בבית מרקחת מורשה קיבלתם מוצר מזויף

מאת: מערכת zap doctors

ישראל נמצאת בין עשר המדינות המובילות בעולם בזיופי תרופות ומדורגת במקום ה-8. על פי הערכות, 1 מכל 100 ישראלים רוכש תרופה מזויפת בידיעה או שלא בידיעה. במדינות מתפתחות מגיעות התרופות המזויפות לכ-10% מהאוכלוסייה. על פי הערכת ה-Center for Medicines in the Public Interest, אם לא יינקטו צעדים של ממש להתמודדות עם התופעה, יגיע היקף המכירות של תרופות מזויפות עד סוף 2010 ל-75 מיליארד דולר. נתון זה מבוסס על מקרים מדווחים בלבד.

ויאגרה - המזויפת ביותר

התרופה הנסחרת ביותר בשוק הזיופים בישראל היא תרופת המרשם ויאגרה. בין השנים 2007-2009 דיווחו הרשויות בישראל כי הגיעו לידיהם 438,410 כדורי ויאגרה, שזוהו על ידי חברת פייזר כמזויפים. רק בשבועיים האחרונים דווח בערוצי התקשורת השונים על מספר מקרים של תפיסת רשתות מכירה של תרופות מזויפות ביניהם גם ויאגרה.

סיכון בריאותי

כ-33% מהתרופות המזויפות שנתפסות הן ללא כל חומר פעיל, 52% הינן בעלות מינון לא נכון של מרכיבי התרופה, 20% מהתרופות המזויפות הכילו חומרים שאינם אמורים להיכלל בהם. סוחרים בתרופות מזויפות מעורבים בדרך כלל גם בסחר בנשק ובמימון של ארגוני טרור שונים ברחבי העולם.

שוק של 75 מיליארד דולר

לדברי קארין רמות, מנהלת קשרי חוץ בפייזר ישראל, ערוצי ההפצה הפופולאריים של תרופות מזויפות כוללים אינטרנט, פרסום בעיתונות, תרופות ביבוא אישי, ושווקים. 62% מתרופות המרשם הנרכשות דרך האינטרנט הן מזויפות. שוק התרופות המזויפות נמצא בצמיחה מתמדת, ואף צפוי במהלך השנה הקרובה לגדול עוד יותר. ארגון הבריאות העולמי מנבא כי המכירות של תרופות מזויפות יגיעו לערכים של כ-75 מיליארד דולר ברחבי העולם עד סוף 2010. עוד מוסיפה רמות כי התרופות המובילות ברשימת התרופות המזויפות הינן תרופות נגד מלריה ושחפת, אנטיביוטיקה, תרופות מדכאות תאבון, נוגדי קרישה וחיסונים וכמובן תרופות לטיפול בהפרעות זקפה כדוגמת ויאגרה.

דודו פאפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים, הדגיש: "אם קניתם תרופה בכל מקום למעט בית מרקחת מורשה קיבלתם מוצר מזויף, גנוב או מוברח. חשוב להקפיד לרכוש את התרופות באמצעות מרשם שהתקבל אצל הרופא המטפל ואך ורק בבתי מרקחת מורשים".

כמו כן, מוביל כעת פאפו מהלך בו הסתדרות הרוקחים בישראל תהיה אחראית על תו תקן לבתי מרקחת ישראלים באינטרנט.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות - תמיכה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום