סקירה על טיפול בקו-אנזים Q10

(0)
לדרג

בסקירה שבחנה את הטיפול בקו-אנזים נמצא כי הוא יעיל בהפחתת לחץ דם, אולם נדרשים מחקרים נוספים לחיזוק הטענה

מאת: מערכת zap doctors

סקירה מעודכנת שפורסמה השבוע ב-Cleveland Clinic Journal of Medicine בחנה באופן מקיף את הספרות המקצועית שעסקה במשמעות הטיפול ב-Co Q בקרב חולים עם אי ספיקת לב, יתר-לחץ-דם, פרקינסון, ובמצבים נוספים.
קו-אנזים Q10 או ubiquinone הינו אנטי-אקוסידנט פוטנטי הנמצא בכל התאים בגוף האדם ובריכוז הגבוה ביותר בתאי לב, כבד, כליה ולבלב.

יעילות

במספר מחקרים נמצא כי נטילת Co Q הביאה להפחתה של לחץ הדם (סיסטולי ודיאסטולי) במטופלים הסובלים מיתר-לחץ-דם. מנגנון הפעולה המדויק אינו ברור. חלק מהמטופלים שנטלו Co Q יכלו אף להפסיק אחת או יותר מהתרופות להפחתת לחץ-דם בהן טופלו עוקב להתחלת הטיפול ב- Co Q.

עם זאת, טרם בוצע מחקר קליני איכותי רחב, שבחן את ההשפעה של נטילת Co Q יחד עם תרופות אחרות להפחתת לחץ-דם על השורה התחתונה, כלומר, השפעה על הפחתת אירועים קרדיו-ווסקולריים.

במספר מחקרים נמצאו ראיות מוגבלות כי נטילת Co Q הביאה להפחתה בכאבי שרירים במטופלים המטופלים בסטטינים. נדרשים מחקרים גדולים יותר לבחינת יעילות התוסף במצבים אלו.

מינון

כתוסף להפחתת לחץ-דם: 60-100 מ"ג X 2 ליום.
כתוסף להפחתת כאבי שרירים על רקע טיפול בסטטינים: 100-200 מ"ג X1 ליום.

בטיחות

טיפול ב-Co Q נחשב כבטוח. במרבית המחקרים לא דווחו תופעות לוואי משמעותיות שדרשו הפסקה של הטיפול. תופעות הלוואי העיקריות הן במערכת העיכול (בחילות, תחושת חוסר נוחות, שלשולים). בשכיחות נמוכה יותר נצפו גם תופעות של פריחה אלרגית וכאב ראש.

אינטראקציות עם תרופות אחרות

ל-Co Q השפעה נוגדת טסיות ולכן עלול להגביר נטייה לדימום במטופלים הנוטלים תרופות נוגדות טסיות אחרות כמו אספירין או קלופידוגרל (פלוויקס).
ל-Co Q השפעה דומה לוויטמין K ולכן הוא עלול להפחית השפעות אנטי-קואגולנטיות של קומדין.

קונטרה-אינדיקציות: אלרגיה, מצבי חסימה במערכת המרה.

המלצות המאמר

קיים הגיון בלהמליץ על שימוש ב-Co Q כתוספת לטיפול קונבנציונאלי ביתר-לחץ-דם. עם זאת יש להמתין לתוצאות מחקרים מקיפים יותר, על-מנת לקבוע באופן וודאי מהי מידת יעילות הטיפול.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום