סרטן הערמונית: קווים לדמותו

(0)
לדרג

לרגל חודש המודעות למחלת סרטן הערמונית: סקירה אודות היקף המחלה והתסמינים - כאב ותכיפות במתן שתן. וגם: חשיבות האבחון המוקדם בקרב קבוצות הסיכון

מאת: מערכת zap doctors

סרטן הערמונית הינה מחלת הסרטן השלישית בשכיחותה בישראל. על פי נתוני רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות המעודכנים לשנת 2010 מאובחנים בישראל 2,890 חולים חדשים בסרטן הערמונית. 1 מכל 12 גברים בישראל עלולים ללקות במחלה. הגורם העיקרי המגביר את שכיחות המחלה הוא גיל מבוגר, שכן עם העלייה בגיל עולה באופן משמעותי הסיכון לחלות בסרטן הערמונית. כך למשל בקרב בני 40 עד 50 חלו בשנה האחרונה כ-36 גברים בישראל, בקרב בני 50 עד 60 חלו כ-400, בקרב בני 60 עד 70 חלו כ-950 גברים ובקרב בני ה-70 ומעלה כ-1,400 גברים. בין יתר הגורמים למחלה ניתן למנות גורמי סיכון כמו היסטוריה משפחתית הקובעת כי גברים שלהם אב שחלה נמצאים בסיכון גבוה פי שניים לחלות בסרטן מסוג זה, כמו כן, תזונה לא נכונה, השמנה, חוסר פעילות גופנית, שתיית אלכוהול ועישון עלולים להגביר את הסיכון למחלה.

סרטן ערמונית
סרטן ערמונית

תסמינים המזכירים הגדלה שפירה

השלבים המוקדמים של התפתחות סרטן הערמונית אינם מלווים בתסמינים. היות וסרטן הערמונית מתפתח לאט ובמשך שנים, הופעת התסמינים יכולה להתרחש מספר שנים לאחר היווצרות הגידול עצמו כאשר שטח הגידול מתרחב ומפעיל לחץ על צינור השופכה. מדובר בתסמינים המצביעים לעיתים על סרטן הערמונית, אך דומים מאוד לתסמינים המאפיינים הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית - האופיינית מאוד לגברים מעל גיל 50. מסיבה זו כאשר מתרחשים התסמינים הללו יש לגשת לרופא ולברר את טיבם: קושי במתן שתן; עליה בתדירות מתן השתן, בעיקר בשעות הלילה; כאב בעת מתן שתן; דם בשתן או במגע מיני (נדיר).

אימוץ אורח חיים בריא

מחקרים מצביעים כי סגנון חיים בריא עשוי למנוע ולהקטין את הסיכון לחלות בסרטן הערמונית. מאידך, הרגלי חיים לא בריאים כגון: חוסר פעילות גופנית, השמנה, תזונה לא בריאה, צריכת אלכוהול וסיגריות, עלולים להגביר את הסיכון ללקות במחלה.

אחד המחקרים החדשים ביותר בהקשר זה קבע כי צריכת שומן מוקשה (שומן טרנס) מעלה את הסיכון לסרטן הערמונית. המחקר נערך במרכז למניעת מחלות כרוניות בסוכנות הבריאות הציבורית של קנדה וכלל שאלונים רפואיים בנושאי תזונה של 1,797 חולים בסרטן הערמונית ו-2,547 שאלונים של גברים שאינם סובלים מהמחלה. בשאלונים נאסף מידע בנוגע לנתונים סוציו אקונומיים, הרגלי תזונה וסגנון חיים של המשתתפים. המשתתפים חולקו לרבעים בהתאם למידת צריכת השומן המוקשה שלהם. הממצאים הראו, שהגברים אשר נמצאו ברבעון העליון של הצריכה היו בעלי סיכון הגבוה ב-45% לפתח סרטן ערמונית, לעומת הגברים אשר נמצאו ברבעון התחתון של הצריכה. מכאן, שצריכה מוגברת של שומן מוקשה מעלה את הסיכון לסרטן הערמונית, בעוד שתזונה דלה בשומן טראנס יכולה להפחית את הסיכון למחלה.

מחקרים בתחום התזונה מצאו כי מרכיבים כמו אומגה 3, נוגדי חמצון וירקות עשויים להוריד את הסיכון לסרטן הערמונית. למשל, מחקר חדש שנערך בצרפת קבע כי נוגדי חמצון, הקרויים פוליפנולים הנמצאים ביין אדום ותה ירוק, מעכבים התפתחות של סרטן ערמונית. החוקרים ביצעו ניסויי מעבדה בעכברים שנשתלו בהם תאי סרטן ערמונית אנושיים. בקרב העכברים שקיבלו מי שתייה עם פוליפנולים נמצא ירידה משמעותית בגידול, לעומת העכברים ששתו מי שתייה ללא פוליפ נולים.

מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה בארצות הברית מצא כי לגברים שצרכו את המינון הגבוה ביותר של אומגה 3, היה סיכון מופחת של 63% לפתח סרטן ערמונית אגרסיבי, בהשוואה לגברים שלקחו את המינון הנמוך ביותר. החוקרים מצאו עוד כי לגברים שנמצאו עם שינויים בגן מסוג COX-2 וצרכו מינון נמוך של אומגה 3, היה סיכון פי 5 לחלות בסרטן ערמונית אגרסיבי, אך בעלי אותם שינויים גנטיים שצרכו מינון גבוה של אומגה 3, הפחיתו את הסיכון המוגבר לחלות בסרטן הערמונית כתוצאה מכך.

בדיקות לסרטן הערמונית

לגברים הנמצאים בקבוצת סיכון גבוה, מומלצות בדיקות לאבחון מוקדם מגיל 50, אחת לשנה. סיכון גבוה מוגדר כהופעת סרטן הערמונית אצל קרובי משפחה מדרגה ראשונה (אח, אב או בן) שחלו בסרטן הערמונית לפני גיל 70. לגברים אלו מומלץ לערוך בדיקות PSA לגילוי חלבון המיוצר בתאים של בלוטת הערמונית ונמצא בדם, בדיקה רקטלית וכן אולטרסאונד. בהתאם לכך נקבעות לכל נבדק בדיקות משלימות. באשר לכלל אוכלוסיית הגברים, שאינם בקבוצת סיכון גבוה, על פי המלצת המועצה הלאומית לאונקולוגיה בישראל, התואמות להמלצות ברוב מדינות המערב, בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית אינן כוללות בדיקות סריקה לכלל אוכלוסיית הגברים, פרט כאמור לגברים הנמצאים בקבוצת סיכון גבוה.

ידוענים עם סרטן הערמונית

באוקטובר 2003 הודיע השחקן האמריקאי רוברט דה נירו כי חלה בסרטן הערמונית אשר התגלה בשלב מוקדם, בזכות בדיקות סדירות אותן ביצע השחקן. בעקבות דה נירו נחשפו עוד ידוענים ברחבי העולם כמו השחקן דניס הופר, שמת לפני מספר חודשים בגיל 73 לאחר כמה שנות התמודדות עם סרטן הערמונית. בישראל באוקטובר 2007 הודיע ראש הממשלה אהוד אולמרט כי בגופו התגלו סימנים לסרטן הערמונית ומאז נותח והחלים. מסקר שערכה בנושא האגודה למלחמה בסרטן באמצעות מכון המחקר מותגים עלה כי 81% מהציבור חושבים כי חשיפת מחלתם של מפורסמים בתקשורת הוא דבר ראוי ומבורך ונותן כוח לחולי הסרטן האחרים להתמודד. הסקר נערך בקרב מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה בישראל בשנת 2006.

ביום רביעי 15.9 בשעה 9:00 תערוך האגודה למלחמה בסרטן יום עיון בנושא סרטן הערמונית המיועד לגברים המתמודדים עם המחלה ובנות זוגם. יום העיון ייערך בכפר המכבייה ברמת גן. ניתן להירשם ללא תשלום בטלפון 1800-599-995.

בואו לדבר על זה בפורום סרטן ערמונית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום