אילו חלבונים בריאים ללב שלנו?

(0)
לדרג

מחקר חדש: ישנם מקורות חלבון בריאים יותר מבשר אדום ללב שלנו: מנת אגוזים מפחיתה ב-30% סיכון למחלת לב, מוצרי חלב רזים ב-13% עוף ב-19%, ודג ב-24%

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון ה- Circulation ב-16 באוגוסט, עולה כי שינוי מקורות חלבון תזונתיים מבשר אדום לעוף, דגים ואגוזים עשוי להפחית סיכון למחלת לב כלילית.

במחקר הנוכחי ביצעו החוקרים ניתוח של מידע מ-84,135 נשים בגילאי 30 עד 55 שנים. עם ההרשמה למחקר לנבדקות לא היה סיפור ידוע של סרטן, סוכרת, תעוקת חזה, אוטם לבבי או מחלות קרדיו-וסקולאריות אחרות. מעקב אחר תזונת הנבדקות בוצע על ידי שאלון סטנדרטי, שמולא מדי ארבע שנים.

מתוצאות המחקר, עולה כי במהלך 26 שנות מעקב, דווחו 2,210 אירועי אוטם לבבי לא קטלני ו-952 אירועי מוות ממחלת לב כלילית.

עוף לעומת בשר אדום

ניתוח רב משתני של תזונה וגורמי סיכון ידועים, כגון גיל ועישון, הדגימו כי צריכת בשר אדום ומוצרי חלב בעלי אחוז שומן גבוה נקשרה באופן מובהק בסיכון מוגבר למחלת לב כלילית, בעוד שצריכה מוגברת של עוף, דגים ואגוזים נקשרה לסיכון מופחת.

מודל סטטיסטי שביצע התאמה לצריכה הקלורית הכללית, סיבי דגנים, אלכוהול, חומצות שומן טראנס לא רוויות, הדגים כי מנה אחת של אגוזים ליום נקשרה בסיכון מופחת ב-30% למחלת לב כלילית, בהשוואה למנה אחת של בשר אדום ליום. על אותו בסיס השוואתי, מנה יומית של מוצרי חלב רזים נקשרה בסיכון מופחת ב-13%, מנה יומית של עוף ב-19%, ומנה יומית של דג ב-24%.

בנוסף, הדגימו החוקרים קשר בין צריכת בשר כללית ובין סיכון למחלת לב כלילית, אשר נגזר ככל הנראה מחלקו הגדול של בשר אדום בכלל צריכת הבשר. יש לציין כי הקשר החזק בין בשר אדום ומחלת לב כלילית אינו יכול להיות מוסבר במלואו על ידי צריכת בשר מעובד, היות ובשר אדום נותר כרוך במחלת לב כלילית גם כאשר בשר מעובד הוצא מן המחקר.

בשר מעובד מגביר סיכון למחלות לב

מחקר אחר שבוצע לאחרונה הדגים כי צריכת בשר לא מעובד לא הגבירה את הסיכון למחלת לב כלילית או סוכרת, אולם אכילת 50 גרם של בשר מעובד ליום נקשרה בסיכון מוגבר ב- 42% למחלת לב כלילית וב- 19% לסוכרת, ככל הנראה לאור הנפח המוגבר של נתרן וחומרים משמרים.

החוקרים מציינים כי ברזל מן התזונה, בייחוד heme המצוי בבשר מעובד, נקשר באופן חיובי לאוטם לבבי ומחלות כליליות קטלניות בחלק גדול מן המחקרים הקודמים שפורסמו בנושא. השפעת ה- heme על לחץ דם סיסטולי, תכולת הנתרן הגבוהה של בשר מעובד, והתרכובות הנוצרות בעת בישול בשר אדום, דוגמת אמינים הטרוציקליים ומוצרים מסוכררים, עשויים כולם להביא לסיכון מוגבר למחלה כלילית.
מטה-אנאליזה שבוצעה לאחרונה הדגימה כי הפחתת שומן רווי לא הקטינה סיכון למחלת כלילית, אולם החלפת שומנים רוויים בשומנים לא רוויים מסוג polyunsaturated הקטינה משמעותית את הסיכון למחלת כלילית.

החוקרים מסיקים כי כאשר מקורות משמעותיים של חלבון, דוגמת אגוזים ודגים, נמצאים בשימוש להחלפת בשר אדום, שומן רווי, ברזל heme ונתרן יחד עם צריכה מוגברת של שומנים לא רוויים מסוג polyunsaturated יופחת הסיכון למחלת לב כלילית.

בואו לדבר על זה בפורום שיקום ומניעת מחלות לב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום