טיפול בצלקות אחרי אקנה

(4)
לדרג

האקנה היא מחלת עור, שלרוב חולפת מעצמה, אולם הצלקות על הפנים עלולות להישאר זמן רב. להלן סקירה אודות מגוון הטיפולים והחידושים הטכנולוגיים למיגור התופעה

מאת: מערכת zap doctors

פצעי בגרות או "אקנה", ידועים גם בשמם חזזית מצויה או סתם חצ'קונים בשפת הסלנג. זוהי בעצם 'מחלה בריאה': הסובלים מאקנה יחלימו בסופו של דבר, אך הצלקות הרגשיות והצלקות האמיתיות שתותיר המחלה על פני העור, לא יחלימו במהירה.

האקנה היא מחלת העור השכיחה ביותר. מעל 80% מהאוכלוסייה סובלים מאקנה במהלך חייהם. המחלה מופיעה בתחילת גיל ההתבגרות, ובדרך כלל חולפת מעצמה ברוב המקרים, עד גיל 25-23. האקנה אומנם לרוב ייעלם בשלב מסוים, אך הצלקות עלולות להישאר.

טיפול בצלקות (אילוסטרציה)
טיפול בצלקות (אילוסטרציה)

תהליך ריפוי הפצע

ד"ר אינס ורנר, מומחית לרפואת עור, ונשיאת החברה הישראלית לכירורגיה דרמטולוגית, מסבירה כי "צלקות אקנה נגרמות כאשר הדלקת הנגרמת בעור, בשל הפצעים נמצאת לא רק בדרמיס העליון (שכבת העור השנייה המכילה בעיקר רקמת חיבור), אלא גם בדרמיס הבינוני והעמוק ואיננה נעצרת בזמן, על ידי טיפול מתאים. לכן, חשוב מאוד לטפל בפצעי הבגרות בזמן כדי למנוע החמרה של הדלקת ונזק בלתי הפיך לעור".

"כאשר מופיע פצע בגרות דלקתי על פני העור, נוצר בעור תהליך של ריפוי פצע על מנת לתקן את הנזק שנגרם. כאשר הפצע קטן והדלקת קלה יוכל תהליך ריפוי זה לתת ריפוי מלא ללא שום סימנים לאחר סיום הדלקת. מצד שני כאשר הפצע הדלקתי גדול יותר (למשל כשיש מורסות גדולות) או כשהדלקת הינה ממושכת עלול תהליך ריפוי הפצע להיות סוער וממושך וכך כחלק מהריפוי לגרום להיווצרות רקמת חיבור חדשה (עם צלקות) באזור הפצע שהינה שונה מרקמת העור המקורית. כך נשארות בעור צלקות לאחר הריפוי. רוב צלקות האקנה הינן שטחיות, אולם בחלק מהמקרים הצלקות רבות ועמוקות".

ד"ר דן רגב, מומחה לכירורגיה פלסטית, המתמחה בטיפול בצלקות, מסביר כי, "הצלקת היא בעצם צורת הריפוי הטבעית של עור הגוף מרגע צאתנו לאוויר העולם". למעשה טוען ד"ר רגב "העור אינו מסוגל לחדש את עצמו בשכבותיו העמוקות ויוצר רקמה חלופית לזו שנהרסה, זו היא רקמת הצלקת".

סוגי צלקות

צלקות שקועות הנראות כחורים שחורים וכהים על העור, בקוטר של עד שני מילימטר, אופייניות לאזורי הרקות, הלחיים והסנטר.
צלקות בולטות בגוון העור או קצת יותר בהירות ממנו. סוג זה כולל גם צלקות קלואידיות, צלקות בולטות וגדולות, נמצאות לרוב בקו הלסת, בגב ובחזה.
צלקות חריציות הנקראות גם Icepicks והן עמוקות במיוחד וקשות מאוד לטיפול. אלו הן הצלקות המאתגרות ביותר לטיפול שהטיפול בהן מחייב יצירה מחודשת של הדרמיס.

שיטות טיפול בצלקות

ד"ר אינס ורנר מסבירה כי השיטות המסורתיות לטיפול בצלקות לאחר אקנה, כללו עד כה שלוש קטגוריות טיפוליות: שיטות הגורמות לקילוף העור; שיטות המבוססות על מילוי הצלקות השקועות על ידי חומרי מילוי; שיטות ניתוחיות בהן מוסרת הצלקת מהעור על ידי חיתוך.

שימוש בחומרים למילוי קמטים: מילוי צלקות אקנה שקועות על ידי חומרי מילוי שונים נותן בחלק מהמקרים תוצאות טובות ובחלק מהמקרים לא עוזר כלל. טיפול זה מתאים בעיקר לצלקות אקנה שקועות שטחיות.

טיפול בצלקות באמצעות ניתוח: מתאים לצלקות קטנות ועמוקות או לצלקות ארוכות. בשיטה הניתוחית הצלקת נכרתת והעור הנורמאלי מחובר באופן פחות בולט.

קילוף כימי: בטיפול זה מסירים את השכבה העליונה והבינונית (עד למרכז הדרמיס) וכך נוצר שוב תהליך של ריפוי פצע עם יצירת רקמת חיבור חדשה ללא הצלקות. שיטה זו טובה בעיקר להעלמת צלקות שטחיות.

טיפול באמצעות שיוף: שיטה זו מתאימה לטיפול בצלקות עדינות ולא עמוקות. בטיפול לא ניתן להעלים את הצלקת, אך ניתן להגיע לתוצאות טובות ומיידיות כאשר מטפלים בצלקות שטחיות יחסית.

טיפול באמצעות לייזר: טיפול שטחי יחסית המתאים לצלקות אקנה לא עמוקות.

שיטות שונות אלו נתנו לרוב רק תוצאות חלקיות וחלקן אף כרוכות בריפוי ממושך ובסיכונים לתופעות לוואי כגון זיהום, שינויי צבע בעור ואף הצטלקות.

טיפול באמצעות גלי רדיו

הדור החדש של טיפולי האקנה קרוי בשם Sublative Rejuvenation והוא משלב לראשונה יכולת ריפוי של כל סוגי צלקות האקנה ומתאימה לכל סוגי העור. שיטה חדשה זו גורמת לריפוי פצע באזור הצלקת כמעט ללא תופעות לוואי ועם זמן החלמה קצר.

הטיפול מבוסס על גלי רדיו סלקטיביים, המאפשרים לראשונה בעולם טיפול בכל גווני העור (לייזר לדוגמא אינו מתאים לכל סוגי העור). בבסיס השיטה: פגיעה מינימאלית בשכבת העור החיצונית (אפידרמיס), אך מקסימום אפקט רפואי בשכבות העור העמוקות (דרמיס) המתקבל על ידי פגיעה סלקטיבית במספר רב של מוקדים פנימיים, שתכליתם האצת תהליך ההחלמה. אופן הפעולה מבוסס על מנגנוני חימום של גלי הרדיו ופציעה מבוקרת, מיקרו פציעות סלקטיביות בתוך הדרמיס. ואידוי ונידוף העור: המנגנון המכאני של האפליקציה, גורם להסרת תאים באמצעות אנרגיית גלי הרדיו, במטרה לטפל גם בעמוקות שבצלקות. מנגנון זה פועל היטב גם על מיצוק העור, ולכך השפעה מיטיבה עוד יותר על שיפור מרקם הצלקת. בדרך זו, ניתן מענה אידיאלי לסוגיית זמן ההחלמה הממושך (טיפול כימי למשל מצריך זמן החלמה של לפחות שבוע ימים), וכן מענה לטיפול בצלקות העמוקות.

ד"ר טל נחליאלי, מומחה לכירורגיה פלסטית, הלוקח חלק במחקר טיפולי צלקות פוסט-אקנה, מסביר כי "הדור החדש לטיפולי צלקות לאחר אקנה הוא בגדר בשורה והתקדמות אמיתית. מדובר בטכנולוגיה שאיננה פולשנית והינה קלה לביצוע, היכולה לתת תוצאות מרשימות בטיפול בצלקות אקנה. כל זאת ללא הטראומה הקשה הכרוכה בטיפולים האחרים כגון שיוף העור או פילינג כימי עמוק".

לדבריו, "האפליקציה החדשה מהווה חלופה הולמת לטיפולים האגרסיביים הניתנים כיום, המספקת מענה הן ברמה של יכולת לטפל בכל סוגי הצלקות והן במזעור תופעות הלוואי. בנוסף לכך, האפליקציה מופעלת על מכשיר ה-eMatrix ועל כן מבצעת גם את פעולת המיצוק והרמת טונוס הפנים, ולכך יתרון נוסף בהעלמת צלקות האקנה מעצם פעולת ההרמה, מה שהופך את האפליקציה, כפעולה משלימה אופטימאלית למתיחת פנים".

בואו לדבר על זה בפורום אקנה ופצעי בגרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום