טיפוח העור: ניפוץ מיתוסים

(0)
לדרג

קיימים מיתוסים רבים על שימוש בתכשירי לחות, טיפול בכתמי עור וקמטים, שיזוף נכון והסרת שיער. בכתבה שלפנינו נבחין בין מיתוסים לאמיתות

מאת: ד"ר להבית אקרמן

1. מיתוס: שימוש בקרם לחות יקר וטוב יעלים קמטים!

תשובה: לא נכון! חשוב מאד להשתמש בקרם לחות על בסיס קבוע, בעיקר למניעת היווצרות קמטים בעתיד. קמט שכבר קיים לא ייעלם על ידי קרם. צריך טיפול אחר (כמו מילוי) על מנת להעלימו, אין עדיין נוסחת קסם אשר תמנע את הזדקנות העור. חברות הקוסמטיקה משקיעות משאבים רבים בפיתוח תכשירים יעילים, אולם אין תכשיר אחד שהוא "הכי טוב". טוב או לא זה עניין סובייקטיבי, וכל אחת צריכה למצוא את התכשיר הטוב ביותר עבורה.

2. מיתוס: עור שמן צריך לרחוץ כמה פעמים ביום!

תשובה: בעיקרון מומלץ לשטוף את הפנים פעם ביום עם סבון פנים (המותאם לעור הפנים). שימוש תכוף יותר בסבון עלול לגרום ליובש וקילוף בעור. באנשים בעלי הפרשת חלב מוגברת (העור נראה מבריק ושמנוני) ניתן להשתמש יותר מפעם אחת בסבון. עדיף לא לנקות את הפנים עם חלב פנים או אלכוהול (המייבש את העור) אלא עם סבון ולאחר מכן למרוח קרם לחות.

3.מיתוס: עור שמן לא צריך לחות!

תשובה: לא נכון!. כל עור זקוק להזנה קבועה. אבל, חשוב מאד להתאים אם סוג הקרם לסוג העור ואפילו לעונות השנה. לאנשים בעלי הפרשת חלב מוגברת בעור (מה שנקרא בסלנג עור שמן) מומלץ להשתמש בתכשיר לחות עדין. לאנשים בעלי עור יבש מומלץ להשתמש בתכשיר שמן יותר. שימוש בתכשיר בעל מרקם לא תקין עלול לגרום לפצעונים מצד אחד או עור יבש מצד שני. דרך אגב, אין כזה דבר עור מעורב. לא צריך קרם ייעודי לפנים או צוואר. אפשר להשתמש באותו תכשיר לכל המקומות. ניתן להוסיף סרום, שזה תכשיר מרוכז יותר מתחת לקרם הלחות לאזורים יבשים יותר.

4 מיתוס: בכתמי עור כדאי לטפל רק בחורף!

תשובה: אין שום בעיה לטפל בכתמי עור בקיץ. אנחנו חיים במדינה שטופת שמש והשמש מופיעה אצלנו גם בחורף, ובכל מקרה אסור להרבות בחשיפה לשמש ולכן ניתן לבצע טיפולים לכתמים (כולל פילינג או לייזר) בכל עונות השנה. מרבית הטיפולים הקיימים כיום אינם דורשים זמן החלמה ממושך ולכן ניתן לבצעם גם בקיץ. אבל, בכל זאת, מי שעובד הרבה בשמש הקופחת (מציל, שוטר), כדאי לדחות את הטיפול לסתיו.

5. מיתוס: עשיתי פילינג עמוק אצל קוסמטיקאית רפואית.

תשובה: אין כזה דבר קוסמטיקאית רפואית. יש קוסמטיקאית ויש רופא. מבחינת הגדרות: פילינג אצל קוסמטיקאית מקלף את השכבות החיצוניות של העור בלבד, מה שנקרא פילינג קל. אין להשוות בין פילינג המתבצע אצל רופא לזה המתבצע אצל קוסמטיקאית. פילינג אצל רופא הוא עמוק יותר והחומרים גורמים לקילוף משמעותי יותר של העור. פילינג רפואי קל, טוב לכתמים, מקלף שכבות עור חיצוניות. פילינג בינוני, טוב לקמטוטים וכתמים, מגיע עד תחילת השכבה השנייה, פילינג עמוק מגיע לסוף השכבה השנייה, טוב לקמטים וכתמים.

6. מיתוס: הסרת שיער לא מתאימה לבעלות עור כהה!

תשובה: בעבר זה היה נכון. נכון להיום ישנן טכנולוגיות חדשניות (כגון SHR) המאפשרות הסרת שיער גם לבעלות עור כהה יותר ושיער בהיר יותר.

7. מיתוס: לא חייבים להשתמש בתכשיר לחות ללילה (קרם לילה). אין הבדל בין קרם יום ולילה.

תשובה: לא נכון!. קרם יום עדיף שיכיל מסנן קרינה בתוכו ויהיה במרקם קליל יותר שלא יגרום לעור להיראות מבריק. קרם לילה יכול להכיל חומרים, שעושים פילינג עדין לעור אותם לא ניתן למרוח ביום עקב רגישות לשמש, וכן הקרם יכול להיות במרקם שמן יותר.

8. מיתוס: לא צריך לבזבז כספים, אפשר להכין פילינג מגבישי מלח ביתיים ובמקום קרם לחות להשתמש בשמן זית.

תשובה: בשמן זית ומלח טוב להשתמש לבישול בלבד. לעור יש להשתמש בתכשירים ייעודיים לעור. שימון בתכשיר שלא מתאים לעור יכול לגרום ליובש, גרד וקילוף או להופעת פצעונים על פני העור.

9. מיתוס: אני עובדת במשרד ולכן איני צריכה קרם עם מקדם הגנה.

תשובה: לא נכון!. יש למרוח מסנן קרינה גם בקיץ וגם בחורף. אנו נחשפים לשמש ונזקיה גם בדרך לעבודה או לסופר ולא רק בחוף הים.

10. מיתוס: מייק אפ סותם נקבוביות.

תשובה: שימוש במייק אפ במרקם מתאים לעור לא סותם נקבוביות ולא גורם לנזק. המייק אפ מכיל לחות ופיגמנט ולעיתים גם מסנן קרינה. שימוש בתכשיר בעל מרקם מתאים לא יגרום לנזק לעור ולא יסתום נקבוביות.

טוב לשפשף את הפנים במלפפונים או במיצי פירות: נכון, רק לא להגזים (כשחותכים סלט אפשר להשתמש בקליפה) ולא למרוח בבצל ובשום.

לא ללכת לישון עם איפור על הפנים, ודווקא למרוח קרם בלילה, כי העור מתקן את עצמו בלילה: יש חשיבות רבה למריחת סרום וקרם לילה על העור .

11. טיפים להסרות שיער.

1. אין הסרת 100% שיער לצמיתות. לא כדאי להאמין לפרסומי שווא. בדרך כלל מדובר על דילול שיער לצמיתות ולא העלמה מוחלטת של שיער.

2. עדיין אין שיטה טובה מספיק על מנת לטפל בשיער דק ובהיר. השיטות כיום מתקדמות, לעומת מה שניתן היה לטפל בעבר, אבל עדיין שיער בהיר ודק לא ייעלם לגמרי.

3. גם לייזר וגם אינפרא אדום ipl עובדים בשיטה דומה של צריבה והרס הזקיק ועל כן בשתי השיטות אסור למרוט שיער וצריך לגלח לפני טיפול.

4. כדאי לבצע הסרות שיער אצל מטפלים מיומנים ועדיף במקום עם מספר סוגי מכשור, כך שאם אין הטבה בסוג אחד ניתן לעבור למכשיר אחר.

12. טיפים בנושא טיפוח: שיזוף

1. אין שיזוף בריא! לא על ידי חשיפה לשמש ולא על ידי מכונות שיזוף. נזקי קרינת השמש הינם מצטברים והנזק" נאגר" מכל החשיפות יחד.

2. שיזוף וכוויות שמש יכולים לגרום להזדקנות מואצת של העור ולהופעה מואצת של סרטנים בעור.

3. מומלץ בכל יציאה מהבית למרוח קרם הגנה מהשמש, בעל מסנן קרינה 30-50. התכשיר צריך לכלול הגנה מפני קרני UVA UVB

4. ניתן לשלב קרם לחות עם קרם הגנה מהשמש.

מניעה של נזקי שמש היא הטיפול היעיל ביותר בנזקים הללו. השמש יכולה לגרום כתמים, קמטים, גידולים ועוד. יש מה לעשות על מנת לשפר פגמים שכבר הופיעו, אך חשוב לזכור, מניעה היא הטיפול היעיל ביותר.

ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור, ברשת מרפאות כללית אסתטיקה.

בואו לדבר על זה בפורומים:

פורום רפואת עור טבעית
פורום רפואת עור טבעית וקוסמטיקה טבעית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום