כאב ראש ממקור בלתי ידוע

(0)
לדרג

מיגרנה הוא כאב הראש המוכר בקבוצה, אליה משתייכים גם כאב ראש תעוקתי וכאב ראש מקובץ. אלו כאבים קשים, אשר דרך הטיפול בהם היא בעיקר תרופתית

מאת: ד"ר אריה קוריצקי

מרבית כאבי הראש משתייכים לקבוצה בה הגורם להם ידוע והטיפול מביא להפסקתם, אולם ישנם כאבי ראש ממקור אינו ברור, כגון מיגרנה, אשר האבחון והטיפול בהם מורכב יותר. כאב ראש תעוקתי וכאב ראש מקובץ הם שני סוגים נוספים המשתייכים לקבוצה.

כאב ראש
כאב ראש

כאב מפושט שעוטף את הראש

מעטים האנשים, שלא חוו מימיהם כאב ראש תעוקתי. זהו אותו "כאב ראש רגיל" ורוב האנשים עם כאב מסוג זה אינם פונים לרופא, היות והם יודעים כי כשיפוג המתח, או תתאפשר מנוחה או כדור אנלגטי פשוט יסלק הבעיה. אולם, יש שכאבי ראש האלה הופכים לסיוט. הכאב הופך להיות תכוף ביותר החל מ - 4-3 לשבוע ועד לצורה מטרידה של כאב ראש יומיומי. כאב הראש התעוקתי, בניגוד למיגרנה, הוא מפושט יותר, לעיתים כעין סרט (בנדנה) העוטף את הראש ולעיתים כמשקל כבד הרובץ על הראש. הכאב עשוי להימשך משעות ועד ימים ולעתים הופך יומיומי. הכאב אינו מלווה בבחילות, הקאות, אי סבילות לאור ולרעש, כמו המיגרנה.

הגורם לכאב ראש תעוקתי עדיין אינו ידוע. מניחים כי הגורם, ככל הנראה, במערכת העצבים ואילו מתח השרירים, במידה ונוצר, הוא משני.

הטיפול לרוב משולב. כלומר, מחד, טיפול המיועד לאפשר לחולה להתמודד עם מתח וחרדה ומאידך , טיפול תרופתי.

כאב חד וקשה

כאב ראש מקובץ, זהו אחד הכאבים הקשים הידועים לאנושות. הכאב תמיד חד צדדי, סביב לעין באזור הרקה ולעתים בלסת העליונה או בזוית הלסת התחתונה. הכאב נמשך בין 30 ל-90 דקות ומלווה בדמעת, אודם בלחמית העין, צניחת העפעף ונזילה או תחושת סתימות בנחיר בצד הכאב. הכאב מופיע לפרקי זמן הנמשכים 1-3 חודשים ונעלם ספונטנית, על מנת לחזור לאחר שנה או תקופה אחרת ומכאן שמו. קיימים מקרים בהם הכאבים אינם נעלמים לאחר תקופה והמצב מוגדר ככאב ראש מקובץ כרוני דבר המצריך גישה טיפולית מורכבת לאורך זמן. בתקופת הכאב עשויים ההתקפים להיות יומיומיים ולהופיע עד שלוש פעמים ביממה ובאופן טיפוסי להעיר את החולה משנתו כשעה לאחר הירדמו. בתקופה זו אלכוהול גורם להתקף קשה אפילו בכמות קטנה. הכאב המקובץ שכיח יותר בגברים בהשוואה לנשים ביחס של 1:6 ועשוי להופיע כמעט בכל גיל.

הטיפול בהתקף עצמו נעשה בעזרת נשימת חמצן בעזרת מסיכה או הזרקה עצמית של Imitrex. ניתן לתת טיפול מונע תרופתי יעיל על ידי תרופות כגון תרופות חוסמות סידן,סטרואידים או ליטיום .

ד"ר אריה קוריצקי, מנהל היחידה לכאבי ראש במרכז רפואי רבין

בואו לדבר על זה בפורום מיגרנה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום