צרבת בחג

(0)
לדרג

עבור רבים מאיתנו ערב ראש השנה מסתיים לא רק בפתיחת שנה חדשה, אלא באקורד צורם מעט: הצרבת שבאה ממש אחרי. כך תוכלו להימנע מהצרבת המסורתית בחג

מאת: מערכת zap doctors

תקופת החגים הקרבה, מביאה עימה את הסידורים הבלתי נגמרים, קניית מתנות, בילויים משפחתיים וכמובן - ארוחות החג הרבות. עבור חלק נכבד מהאוכלוסייה ערב ראש השנה מסתיים לא רק בפתיחת שנה חדשה, אלא באקורד צורם מעט: הצרבת שבאה ממש אחרי.

הצרבת היא תופעה שכיחה בקרב נשים וגברים כאחד ובכל שכבות הגיל. מסקר גיאוקרטוגרפיה, שערכה חברת דקסל פארמה (דקסון), יצרנית ומשווקת אומפרדקס-Z, עולה כי כ-30% מהציבור הבוגר בארץ סובלים מצרבת בדרגות שונות. רובם חווים צרבת בתדירות של פעם בשבוע עד פעם בחודש. כ-13% מסובלי הצרבת חווים צרבת בתדירות של פעם בשבוע או יותר.

הסידורים הרבים והלחץ של ערב החג, גורמים לנו לוותר על ארוחת צהריים מסודרת ולהגיע לארוחת החג כשאנחנו רעבים מאוד ולאכול בכמויות מוגזמות. תוסיפו לזה את העובדה שחלק מהמאכלים המסורתיים הם מאכלים עתירי שומן, עוד נדבך בדרך לצרבת.

לקראת השנה החדשה, מוצעות כמה המלצות כיצד לעבור את החגים ללא צרבת:

ארוחה גדולה מעלה את הסיכון לצרבת

ככל שכמות האוכל בקיבה בארוחה אחת גדולה יותר, יש חשש שהאוכל יישאר יותר מידי זמן בקיבה, ילחץ על הדפנות ובעת "מצוקה" ידלוף קצת החוצה מהקיבה לכיוון הוושט.

אכילה של אותה ארוחה אך בכמות קטנה יותר תפתור את הבעיה. על מנת להימנע מתחושת הרעב המעיקה - איכלו ארוחת צהרים מסודרת קלה, וכן משהו קטן לפני תחילת הארוחה - כך תוכלו להימנע מכמויות אוכל מוגזמות לאחר מכן.

יין ואלכוהול

בארוחת החג אנו שותים לכבוד השנה החדשה כמויות רבות של אלכוהול, שמגדילות בצורה משמעותית את הסיכוי לצרבת. המצווה אומרת שיש לשמוח בכל חג, אך כדי להישאר שמח גם בסוף הערב, מומלץ להפחית את צריכת האלכוהול.

לא חייבים חזרת

חזרת היא אחד ממאכלי החג המסורתיים, אך ידוע כי מאכלים מסוג זה מעוררי צרבת. ניתן לקנות חזרת במידת חריפות נמוכה שתפחית את הסיכוי לצרבת בסוף הארוחה. אם אתם לא יכולים לוותר על התענוג, הקפידו לאכול מנה קטנה בלבד מהחזרת.

משקאות תוססים

כאשר שותים משקאות תוססים בולעים את בועות הגז יחד עם המשקה. בשעות שלאחר השתייה הגזים עלולים להתחיל לצאת החוצה (גרעפסים), ובמקביל גם כמות מסוימת של חומצה עלולה לעבור לוושט ולגרום לתחושת צרבת. העדיפו מים על שתייה מוגזת. המים יעזרו לפעולת העיכול וימנעו את ההשתכרות מהאלכוהול בסוף הערב.

שנה מתוקה

אנשים רבים סבורים כי מאכלים מתוקים גורמים לצרבת, אך אימרה זו אינה מדויקת. מאכלים עתירי שומן הם הגורמים לצרבת ורוב הקינוחים המתוקים מכילים כמויות גדולות של שומן. אז במקום עוגות, מוס וקינוחים שומניים - הסתפקו במאכל המסורתי של ראש השנה, תפוח בדבש.

לא להירדם על הספה

הדבר המתבקש לאחר הארוחה העמוסה, הוא להישכב על הספה ולהירדם. אם ברצונכם להימנע מצרבת ותרו על התענוג וחכו כשלוש שעות לפני שאתם הולכים לישון. תנוחת השכיבה מפעילה לחץ על הקיבה ועלולה ליצור לחץ על שריר הטבעתי שתפקידו למנוע עליית חומצות הקיבה לכיוון הוושט.

בואו לדבר על זה בפורום צרבת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום