מטופחות מבטן, הריון ולידה

(2)
לדרג

מה מתרחש בעור בתקופת ההריון? מצד אחד השיער בוהק ומלא, ומצד שני הגוף מייצר (לפעמים) שומות, נקודות חן וכתמים. סקירה

מאת: ד"ר להבית אקרמן

על נשים הרות נהוג לומר שיש בהן רכות מסוימת שמסגירה את עובדת היותן בתקופה "מקננת". ההתנהלות מעט איטית יותר, הקימורים מתעגלים, הכל נעשה רך ורגיש יותר. גם העור בתקופה זו, חווה שינויים. הגוף משתנה והעור נמתח, וגם ההורמונים שמופרשים בתקופה זו, גורמים לעתים לשינויים במראה ובמרקם העור.

ניתן ואפילו רצוי לטפח את המראה בתקופה זו, אם כי יש לעשות זאת בעדינות, להימנע מטיפולים פולשניים או כאלה שמכילים חומרים כימיים שעלולים להזיק למהלך התקין של ההריון. עם זאת, חשוב לשמור על סבלנות ולהקפיד על טיפולים שמרניים בעת הזו. לאחר ההריון, אפשר לטפל ולהשיב את המצב לקדמותו.

הנה כמה דברים שכדאי לדעת על השינויים שחווה הגוף בזמן הריון ועל אפשרויות הטיפול והטיפוח:

צמיחה מואצת: תכונתם העיקרית של ההורמונים המופרשים בעת הריון, היא מטבע הדברים לעודד צמיחה. על כן, עשויה גם האם לחוות צמיחה של גורמים בגופה כמו הופעת נקודות חן, כתמים, שיער וכדומה.

שיער: נשים הריוניות רבות מדווחות כי שיערן עבה, בוהק ומלא ברק. ההורמונים המופרשים אכן מיטיבים עם עור הקרקפת והשיער צומח באופן מוגבר: כמות השערות המצויות בצמיחה גדול מכמות השערות הנושרות מדי יום, הראש מתמלא בשיער, מה שמחמיא למראה. לאחר הלידה, המצב חוזר לקדמותו, ועל כן נשים רבות מתלוננות על נשירה מוגברת. אל דאגה, מדובר בתהליך טבעי, על אף שהוא לעתים מטריד.

איך מטפחים? אין דעה מוצקה אחת באשר לחומרים לצביעת שיער. אם אינך שלמה עם שימוש בחומרים כימיים בהריון, נסי להימנע מצביעת השיער או הסתפקי בגוונים - אלה שבדרך כלל נמרחים על השערה ולא על הקרקפת.

אקנה: ריבוי ההורמונים המופרשים בגוף בתקופה זו, עלול להחמיר תופעה זו ולחילופין, להיטיב עימה. כך למשל, אם את סובלת מאקנה, יתכן שמראה הפנים שלך ישתפר וקיים גם סיכוי, אם כי נמוך יותר, שהתופעה תחמיר. ואגב, אין קשר בין ההריונות. ייתכן שבהריון אחד פנייך ייראו נפלא ובשני פחות.

איך מטפלים? קיימים תכשירים לטיפול באקנה וגם כאלה הניתנים רק עם מרשם רופא. חשוב מאוד לא ליטול תרופות ללא היוועצות ברופא, ובמהלך ההריון אולי אף לוותר על נטילתן, ואם אפשר להסתפק במריחת תכשירים חיצוניים. טיפול קוסמטי עדין אצל קוסמטיקאית מורשית, יכול להקל על התופעה.

כתמים ופיגמנטציה: במהלך ההריון, בגלל הפרשה מרובה של הורמונים המעודדים צמיחה ושגשוג, מתרחשים גם שינויים בפיגמנטציה היכולים לבוא לידי ביטוי בנקודות וכתמי צבע על העור - שומות קיימות עשויות להתרחב וקיימת גם אפשרות להופעת שומות וכתמים חדשים.

איך מטפלים?: אין טיפול תרופתי יעיל לכתמים בזמן הריון, ועל כן הטיפול הטוב ביותר הוא להימנע ככל האפשר מחשיפה לשמש שיכולה להחמיר את הפיגמנטציה. בכל מקרה של שינוי בשומה או הופעת שומה חדשה יש להיוועץ ברופא עור על מנת לוודא שלא מדובר בשינוי לא תקין.

אחרי הלידה: הכתם המופיע בהריון לא תמיד חולף אחרי הלידה. חשיפה לשמש ושימוש בגלולות אף עלולים להחמיר את מראה הכתמים. הטיפול המומלץ לאחר הלידה הוא קודם כל בתכשירי הבהרה שונים (יש להיוועץ ברופא עור) וכן פילינג המתבצע על ידי רופא ומותאם במיוחד לגוון העור. יש פילינג המתאים גם לבעלות עור בהיר או כהה. חשוב לעבור את הטיפול אצל רופא מומחה אשר יקבע את דרגת הפילינג ויתאים את החומרים לגוון העור. חלק מהכתמים אפשר להסיר באמצעות לייזר. הפעולה יוצרת קילוף קל, והיא קלה ואינה כרוכה בכאבים. גידולי עור שונים המופיעים בעת ההריון לא ייעלמו מעצמם לאחר הלידה. ניתן להסירם בשיטות שונות, ללא הותרת סימן או צלקת על ידי שיוף או לייזר. יש לפנות לרופא המתמחה בתחום על מנת לקבל ייעוץ פרטני.

פריחות ומחלות עור: בזמן ההריון עלולות להתפתח מחלות עור ייחודיות. בכל מקרה של הופעת פריחה על פני העור יש לפנות לרופא עור לצורך אבחון וטיפול, תוך יידוע הגניקולוג המטפל. חשוב לדעת שיש טיפולים המותרים בזמן ההריון.

טיפולים קוסמטיים בהריון: השימוש בתכשירי לחות לעור רצוי ומומלץ, בעיקר כי העור נוטה להתייבש ביתר קלות. הימנעי מפילינג כימי עמוק, אולם ניתן בהחלט לבצע במקלחת פילינג קל באמצעות סבונים ביתיים עדינים.

עור יבש וגרד: תופעה שכיחה נוספת בזמן ההריון היא הופעת גרד. הגרד יכול להיות בכל מקום על פני העור והסיבה להופעתו אינה ברורה.

איך מטפלים? משתמשים בסבון שמכיל לחות או בשמן מיוחד כתחליף לסבון, מורחים תכשירי לחות - קרם גוף על בסיס מים או חומרים טבעיים ואפשר גם להיעזר בשמנים שונים. אם התופעה אינה חולפת, פונים לרופא עור ומתאימים תכשיר מתאים לפי המלצתו.

סימני מתיחה: המתיחה באזור הבטן המפנה מקום לעובר המתפתח, גורמת לעיתים לסימני מתיחה באזור הבטן התחתונה, הירכיים והישבן. אין דרך לדעת מי הן הנשים שיסבלו מהתופעה - מדובר בנטייה אישית ובהרבה מזל.

איך מטפלים? לסימני מתיחה אין טיפול יעיל בזמן ההריון. שימי לב: דווקא התכשיר הטוב ביותר נגד סימני מתיחה - הכולל ויטמין A, אסור בתכלית לשימוש בהריון. הכי מומלץ: למרוח קרמים או שמנים להזנת העור לאורך כל ההריון.

אחרי הלידה: ניתן לטפל בסימני המתיחה באמצעות מכשיר לייזר. מדובר בטיפול פשוט ולא כואב במהלכו קרן הלייזר מחממת את המקום בו קיימים הסימנים ויוצרת בעור חורים מיקרוסקופיים דקיקים. השילוב הזה, מעודד את העור לייצר קולגן. כיוון שסימני המתיחה הם למעשה שקערוריות שבהן חסר קולגן - יצירת הקולגן החדש ממלאת את השקערוריות והסימנים מיטשטשים באופן משמעותי.

טיפול ברפיון העור: טיפל נוסף בלייזר שניתן לבצע למי שסובלות מבטן רפויה: הלייזר בדומה לטיפול הקודם, מחמם את השומן התת-עורי באזור העור הרפוי בירכיים, בזרועות ובבטן. החימום יוצר מיצוק של השומן ומעניק מראה יותר מוצק לעור שמעליו שמונע במקרים מסוימים את הצורך בהתערבות כירורגית. לא מדובר בטיפול שמחליף שאיבת שומן, אלא טיפול לעודף עור בלבד. חשוב לדעת שטיפול זה אינו כואב ולא דורש זמן החלמה.

ד"ר להבית אקרמן היא מומחית לרפואת עור ברשת מרפאות כללית אסתטיקה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום