תזונת תינוקות: מסע אל שביל החלב

(0)
לדרג

ספר חדש, "תזונת תינוקות", מדריך את ההורים כיצד להאכיל את תינוקם במזון ביתי, בריא וחיוני, ובעיקר טעים לחיך. להלן קטעים נרחבים מהפרק השני בספר

מאת: ז'קלין רובין

הנקה

אם את יכולה להניק, עשי זאת. הנקה היא הדרך הטובה, הטבעית והמוכחת ביותר להזנת תינוקות. יצרנים רבים ניסו לחקות את חלב האם, אך איש לא הצליח "לשכפל" אותו במדויק. אף אחד מתחליפי החלב המתוחכמים והיקרים של ימינו לא משתווה בערכו התזונתי לחלב האם האיכותי.

גורמים רבים עשויים להשפיע על רגשותייך כלפי ההנקה - פרסומות, בני משפחה ולחץ חברתי או תרבותי. אם נתבונן בטבע, נוכל ללמוד רבות על נושא ההנקה. לגורי חיות שזה עתה נולדו יש מאפיינים ביולוגיים השונים מאלה של בני האדם. הדגים מסוגלים לשחות מיד לאחר שהם נולדים, הסוסים נעמדים על רגליהם סמוך לשעת לידתם וגם העגלים גדלים במהירות. לעומת זאת, התינוקות שלנו חסרי אונים לאחר הלידה והם תלויים בנו לחלוטין במשך חודשים רבים. כפי הנראה, הטבע התכוון לכך שהאמהות והתינוקות ימשיכו לחלוק ביניהם קשר רגשי וגופני גם מחוץ לרחם, ויעשו זאת גם באמצעות ההנקה.

מבחינה תזונתית, חלב אם הוא המזון המועדף לתינוקות, שכן:

· הוא מכיל שני שומנים חיוניים מדהימים - חומצה דוקוסהקסנואית (DHA) וחומצה ארכידונית (AA) - החשובים להתפתחות המוח והעיניים של התינוק.
· קולוסטרום, החלב הראשון המופרש אחרי הלידה, עשיר בנוגדנים, חלבונים ומינרלים, וכן בוויטמינים A, E ו-B12.
· הנוגדנים הטבעיים של האם עוברים לתינוק, מה שמספק לו הגנה חיסונית נוספת מפני זיהומים.
· רוב התינוקות אינם אלרגים לחלב אם וההנקה מפחיתה את הסיכון שלהם לסבול בעתיד מאלרגיות למזון.
· הנקה מפחיתה את הסיכון לעוויתות מעיים (קוליק) או גזים, שכן, חלב אם קל יותר לעיכול מתחליפי החלב.
· ההנקה מחזקת את הקשר בין האם לתינוקה.
· ההנקה מעודדת את ההתפתחות הטבעית של הפה ובכך מחזקת את שרירי הלסת.
· תינוקות יונקים סובלים פחות מדלקות אוזניים.
· הברזל שבחלב אם נספג בגוף בצורה טובה יותר (זמינותו הביולוגית גבוהה יותר).
· ההנקה מאפשרת ספיגה מיטבית של מינרלים.
· טעמו של חלב אם והרכבו התזונתי אינם ניתנים ל"שכפול" במעבדה.
· ההנקה נוחה לתינוק ולאם. חלב האם זמין לתינוק בכל עת, והוא תמיד בטמפרטורה הנכונה.
· החיתולים המלוכלכים של תינוקות יונקים מדיפים ריח טוב יותר.
· ההנקה חסכונית ביותר וזמינה לכל אישה בכל שכבה סוציו-אקונומית.

גורמי סיכון שאמהות מניקות צריכות לקחת בחשבון

יש מספר גורמי סיכון שעלולים לסבך את ההנקה או למנוע מהאם להניק. גורמי הסיכון כוללים נשאו?ת של נגיף ה-HIV (הגורם למחלת האיידס), התמכרות לסמים, שתלי חזה או מחלה. אם את נמצאת באחת הקטגוריות האלו, התייעצי עם רופא הילדים לפני שאת מתחילה להניק.

הסימנים המעידים על אכילה תקינה אצל תינוק יונק

אם התינוק ניזון מתחליפי חלב, אין כל קושי לדעת מהי הכמות המדויקת שהוא שתה. אולם, כדי לדעת האם התינוק היונק מקבל מספיק חלב יש לבדוק מספר סימנים, כגון:

· שביעות רצון לאחר האכילה ונטייה לשקוע בשינה
· חזרה למשקל הלידה לאחר שבועיים
· שישה חיתולים (בממוצע) ושלוש יציאות מדי יום
· המשך ההתפתחות ועלייה במשקל
· ההפוגות בין הנקה להנקה הולכות ומתארכות

מערכת העיכול של התינוק

מערכת העיכול של התינוק אינה מפותחת דיה ומגיעה לבשלות בסביבות גיל שנתיים. בששת החודשים הראשונים לחיי התינוק, שכבת הציפוי של המעי הדק שלו חדירה ביותר לחלקיקי חלבון גדולים, מה שמאפשר לנוגדנים שבחלב האם להיספג בקלות בזרם הדם שלו ולהגן עליו מפני זיהומים עתידיים. בגיל שישה חודשים, התינוק מתחיל לייצר נוגדנים משלו וחדירות המעי הדק שלו לחלבונים הולכת ופוחתת. לכן, צריכת כמות גדולה של חלבונים (מלבד אלה המצויים בחלב האם) בגיל צעיר מדיי, עלולה לגרום לשינויים בשכבת הציפוי של המעי הדק וכתוצאה מכך, לאיבוד רכיבים תזונתיים חיוניים, כמו סידן.

למרות שהחדירות המוגברת של המעי הדק במשך ששת החודשים הראשונים מאפשרת לתינוק לפתח עמידות בפני מחלות עתידיות בעזרת חלב האם, יש לה גם חיסרון, שכן, היא מאפשרת לחלבונים ממזונות אלרגניים לחדור במהירות לזרם הדם שלו. בחלק מהמקרים, התהליך עלול לגרום להתפתחות מוקדמת של אלרגיות למזון או אפילו להזיק לתאי מערכת העיכול.

תינוקות בני פחות משישה חודשים אינם מייצרים את כל האנזימים הדרושים לעיכול תקין של מזונות מורכבים כמו שומנים, עמילנים וחלבונים מסוימים ומגיעים לרמת אנזימים הנחשבת "תקינה" רק בגיל שנתיים. לכן, הזנת התינוק במזונות מסוימים בגיל צעיר מדיי עלולה לגרום לבעיות עיכול כגון נפיחות, גזים, כאבי בטן ושלשול.

המזונות המומלצים לתינוק בששת החודשים הראשונים לחייו הם חלב אם או תחליפי חלב בלבד. את מתן המזונות שמכילים חלבונים מורכבים מן החי (כמו בשר ומוצרי חלב) יש לדחות עד לגיל 10 חודשים בערך, וחלק מהחלבונים הצמחיים, כמו אגוזים - לגיל מאוחר יותר. מספר רופאים ממליצים על מתן בשר לתינוקות כבר בגיל שישה חודשים, כדי למנוע חסר בברזל. אולם, התזונה המומלצת בספר זה, שמבוססת על מזונות מלאים, מספקת לתינוק כמות גדולה של ברזל זמין וקל לעיכול.

כיצד הוא מתפתח?

רופא הילדים והאחות בטיפת חלב יעקבו אחר מצבו הבריאותי של התינוק והתנהגותו במהלך ששת החודשים הראשונים לחייו. הם יקדישו תשומת לב מיוחדת לנקודות המפתח הבאות:

· תיאבון: האם תאבונו של התינוק תקין או מופחת? האם הוא רעב מדיי או צמא מדיי?
· עור: האם לחייו של התינוק בורקות ובאופן כללי, יש לו צבע בריא? האם הוא סובל מפריחה, גבשושיות, אקזמה או עור יבש?
· עיניים: האם עיניו בהירות ובורקות? האם המבט שלו אינו עמום?
· יציאות: צבע, מרקם ותדירות.
· בעיות עיכול: האם התינוק סובל מעוויתות מעיים או מגזים? האם הוא פולט?
· דפוסי השינה: האם התינוק מרבה לישון ודפוסי השינה שלו קבועים? האם הוא מתעורר לעיתים קרובות?
· מצב הרוח: האם התינוק רגוע ושמח? האם הוא פעיל יתר על המידה או מתכווץ מכאבי בטן?
· ערנות: האם התינוק קשוב ומסוגל להתמקד? האם הוא אדיש?
· משקל: האם התינוק עולה במשקל באופן סדיר? האם הוא צומח לגובה? שימי לב אם משקלו נמוך או גבוה מדיי.
· נשימה: הנשימה צריכה להיות עדינה וקצובה ולא כבדה, מהירה או מלווה בליחה.
· המערכת החיסונית: האם התינוק מרבה לסבול מחום, דלקות או כאבי אוזניים? האם יש במשפחתך היסטוריה של אלרגיות?

למרות ששאלות אלו יכולות לעזור לך לקבוע אם תינוקך בריא ואם מצבו התזונתי טוב, ההיגיון הטבעי שלך כהורה חשוב לא פחות. כל תינוק מתפתח בקצב אחר ובצורה שונה. לדוגמה, חלק מהתינוקות קטנים יותר מאחרים מסיבות גנטיות. העריכי את הייחודיות של התינוק שלך ואל תנסי להקדים את המאוחר. הוא ישיג את בני גילו בבוא הזמן.

רציתי לדעת: שבע שאלות נפוצות

^^מהי כמות החלב הדרושה לתינוק שלי?^^

הדרישות משתנות מתינוק לתינוק. חלק מהתינוקות פעילים יותר, חלק מהם עוברים התפתחות מואצת ואחרים נולדו לפני המועד ומשקלם בעת הלידה היה נמוך מדיי. תינוקות יודעים באופן אינטואיטיבי מתי הם שבעים ומתי הם זקוקים לכמות גדולה יותר של מזון, שיספק את צרכי הגדילה שלהם.

^^האם אני חייבת להניק במשך שנה?^^

לא, אך ככל שתניקי זמן רב יותר, התינוק שלך יפיק מכך תועלת רבה יותר. אנשי מקצוע שונים ממליצים כיום להניק את התינוק במשך שנה במידת האפשר, אך לא פחות משישה חודשים.

^^אני חוזרת לעבודה לאחר ארבעה שבועות של הנקה. מה לעשות?^^

במציאות של ימינו, רבות מהאמהות עובדות וחופשת הלידה מוגבלת בזמן. עם זאת, גם תקופת הנקה קצרה טובה יותר מהימנעות מוחלטת מהנקה. כמו כן, תוכלי לשאוב את החלב שלך ולאחסן אותו בבקבוקים, שיינתנו לתינוקך על ידי המבוגר שמטפל בו כשאת בעבודה.

^^האם התזונה שלי משפיעה על החלב?^^

כן. בימים הראשונים שלאחר הלידה, הנוגדנים שלך עברו לתינוק דרך החלב. בדומה לכך, הוא ימשיך לקבל ממך באותה דרך את מה שאת אוכלת. מאכלים מתובלים, חריפים או מרים מדיי ישפיעו על טעמו של החלב שלך וייתכן שתינוקך יתקשה לעכל אותו. במקרה כזה, עדיף שתאכלי תזונה קלה יותר ומעוטת תבלינים. יש תינוקות שיכולים לעכל הכול ושום דבר שאוכלת האם אינו מפריע להם. בחרי בתבונה את המזונות שאת אוכלת, שכן הכול - כולל קפאין, צמחי מרפא ותרופות - מגיע לתינוק דרך החלב. רצוי שתנהלי יומן אכילה כדי לעקוב אחר תגובת התינוק לתזונה שלך.

^^האם תינוקות זקוקים גם למים?^^

הן חלב האם והן תחליפי החלב מכילים 90% מים. לכן, כל עוד התינוק שותה מספיק חלב אין צורך לתת לו תוספת של מים, לפחות עד שהוא מתחיל לאכול מזון מוצק וכמות החלב שהוא שותה הולכת וקטנה. בארצות חמות ובתקופת הקיץ, תינוקות עלולים להתייבש ולפיכך, מומלץ לתת להם מעט מים מפעם לפעם. רופא הילדים יאמר לך לעקוב אחר מספר החיתולים הרטובים של התינוק. אם התינוק לא הרטיב את החיתול במשך שמונה שעות והוא נראה עצבני, ייתכן שהוא סובל מהתייבשות.

^^האם התינוק שלי זקוק לתוספת של ויטמין D?^^

תינוקות זקוקים לכמויות נאותות של ויטמין D - רכיב תזונתי שחיוני לספיגת הסידן. ויטמין D מסייע במניעתה של מחלה נדירה שנקראת "ר?כ??כ?ת", שבה הגוף שואב מהעצמות את הסידן הדרוש לו לתפקודיו החיוניים.

חלב אם מכיל כמויות מזעריות של ויטמין D. תינוקות נולדים עם כמות מסוימת של ויטמין זה (בהנחה שהאם לא סבלה בחסר בוויטמין D בזמן ההיריון). תחליפי החלב מועשרים בוויטמין D, בכמות שעונה על הדרישות התזונתיות של התינוק. בדרך כלל, תינוקות שהתזונה שלהם מבוססת על 50% חלב אם ו-50% תחליף חלב אינם זקוקים לתוספת של ויטמין D.

למרות שאיגוד רופאי הילדים ממליץ על מתן תוסף ויטמין D לתינוקות יונקים, רופאי הילדים עצמם חלוקים בדעתם לגבי ההמלצה הזו. חלקם סבורים כי השלמת התזונה בוויטמין זה חיונית לתינוק ואילו אחרים בטוחים שהתינוק מקבל כמות מספקת של ויטמין D באמצעות חשיפה סדירה לשמש. תינוקות שגדלים באקלים קר בצורה קיצונית זקוקים לתוסף. התייעצי עם רופא הילדים בנושא זה.

^^האם חלב אם מכיל מספיק ברזל?^^

רוב התינוקות נולדים עם מחסני ברזל שמספיקים להם למשך 6-4 חודשים. אצל תינוקות יונקים, מחסני הברזל מתמלאים הודות לחלב האם, שלמרות היותו דל יחסית בברזל, הוא נספג בקלות. המעבר למזונות מוצקים יביא אתו מקורות חדשים לברזל. מחסני הברזל של פגים או תינוקות שנולדו טרם זמנם עלולים להתדלדל עוד לפני שהם בשלים לאכול מזונות מוצקים. בכל מקרה, התייעצי עם רופא הילדים לגבי הצורך בתוסף.

הבחירה בתחליף חלב

תחליפי החלב הנפוצים ביותר מבוססים על חלב פרה או חלב סויה. נכון לעכשיו, אף אחד מהמוצרים לא הצליח להשתוות בערכו התזונתי לחלב אם. אם את נותנת לתינוקך תחליף חלב, שאלי את רופא הילדים מהו התחליף המועדף עבור תינוקך.

אל תתני לתינוקך חלב פרה, חלב עמיד, חלב סויה, חלב עזים, חלב אורז או חלב שקדים. חלב פרה במיוחד אינו מהווה תחליף הולם לחלב אם, בשל ההרכב השונה שלו וטבעו האלרגני. מוצרי חלב קנויים, במיוחד חלב שקדים וסויה, עלולים להיות אלרגניים ביותר ואינם מכילים מספיק חלבונים או שומנים, ולפיכך, אינם מאפשרים את ההתפתחות התקינה של התינוק. חלב עזים מתעכל בקלות רבה יותר מאשר חלב פרה, אך הוא אינו מתאים כתחליף חלב אם, בשל העובדה שהוא דל בברזל ובחומצה פולית.

מתוך: "תזונת תינוקות", ז'קלין רובין. הוצאת פוקוס, 247 עמ'. מחיר באתר ההוצאה: 74 ש"ח.

למידע נוסף על הספר - הקליקו על אתר ההוצאה.

בואו לדבר על זה בפורום תזונת ילדים ותינוקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום