כיצד מפחיתים תביעות רפואיות?

(0)
לדרג

אור השמש מחטא: יישום תוכנית לגילוי מידע על טעויות רפואיות למטופלים הפחית משמעותית את שיעור התביעות, פרק הזמן להשגת פתרון וההוצאות בגין תביעות פיצויים

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון אוגוסט 2010 של מגזין Annals of Internal Medicine, עולה כי נצפתה ירידה משמעותית בשיעור תביעות הרשלנות ובעלויות הכוללות, מספר שנים לאחר יישום תכנית לגילוי מידע על טעויות רפואיות למטופלים.

החוקרים מסבירים כי בשנת 2001 החלה מערכת הבריאות באוניברסיטת מישיגן ליישם תכנית גילוי מידע על טעויות רפואיות, במסגרתה הוסבר למטופלים כי נעשתה טעות רפואית והוצע להם פיצוי מתאים. התכנית יושמה במלואה בשנת 2003, והיא מטפלת לא רק בתביעות מטופלים, אלא מאתרת באופן עצמאי טעויות ויוזמת פניה במקרים המתאימים. במחקר הנוכחי בדקו החוקרים את תביעות הפיצויים שדווחו למחלקת ניהול הסיכונים של מערכת הבריאות באוניברסיטת מישיגן בשנים 1995-2007.

ירידה של 64% בתביעות

מתוצאות המחקר עולה כי השיעור החודשי הממוצע של הדרישות החדשות שהוגשו ירד מ-7.03 ל-100,000 ביקורים לפני יישום התכנית, ל-4.52 תביעות ל-100,000 ביקורים לאחר יישום התכנית. כמו כן, שיעור התביעות המשפטיות החודשי ירד מ-2.13 ל-100,000 ביקורים ל-0.75 ל-100,000 ביקורים, לאחר יישום התכנית.

החוקרים מדווחים כי נצפתה ירידה במשך הזמן שחלף מהדיווח על התביעה ועד להשגת פיתרון, מ-16.2 חודשים ל-11.4 חודשים לאחר יישום התכנית.

בנוסף, חלה ירידה בהוצאות על תביעות הפיצויים, הן תשלומים לעורכי דין ומומחים והן בסכומים ששולמו לתובעים.

עם זאת, החוקרים מציינים כי למערכת הבריאות באוניברסיטת מישיגן מבנה ייחודי. המערכת מעסיקה את הרופאים, נוטלת את האחריות על תביעות הרשלנות, ומשלמת על תביעות כנגד הרופאים. בשיטה זו, רק לעיתים נדירות נעשה דיווח למאגר תביעות פיצויים ופעולות משמעת כנגד רופאים. החוקרים מסבירים כי במערכות בריאות הפועלות בשיטה אחרת, ייתכן והרופאים יעדיפו שלא להתפשר במסגרת תכנית גילוי.

בואו לדבר על זה בפורום רשלנות רפואית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום