משקאות ממותקים גורמים לסוכרת

(0)
לדרג

מחקר חדש: צריכת 1-2 כוסות של משקאות ממותקים ליום, מעלה את הסיכון לסוכרת ב-26% ולתסמונת מטבולית ב-20%, זאת בהשוואה לצריכה של פחות מכוס אחת בחודש

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במגזין Diabetes Care עולה קשר מובהק בין צריכת משקאות ממותקי סוכר, בכמות של משקה אחד ביום ומעלה, לבין התפתחות תסמונת מטבולית וסוכרת מסוג 1 ומסוג 2. זאת בהשוואה לצריכת פחות ממשקה ממותק אחד בחודש. החוקרים מדגישים כי השפעות אלו אינן נובעות מהקשר עם עליה במשקל בלבד.

עלייה בצריכה גליקמית

החוקרים מסבירים כי התכולה הגבוהה של פחמימות הנספגות במהירות במשקאות ממותקי סוכר, עשויה להגדיל את הסיכון לתסמונת מטבולית וסוכרת מסוג 2. זאת על ידי מנגנון שאינו מושתת אך ורק על השמנה, אלא גם עלייה בצריכה הגליקמית, המובילה לתנגודת לאינסולין, פגיעה בתפקוד תאי ביתא ודלקת.

משקאות ממותקי סוכר הוגדרו כמשקאות קלים, מיצי פירות, משקאות ספורט, אנרגיה וויטמינים, לימונדה, דלעת, תרכיז פירות, פונץ' ותה קר ממותק. לא נכללו מיצים העשויים 100% פירות ללא תוספת ממתיקים.

פרוקטוז גורם להשמנה בטנית

8 המחקרים שבחנו את הקשר עם סוכרת מסוג 2 כללו 310,819 משתתפים ו-15,043 חולי סוכרת. ברבעון העליון של צריכת משקאות ממותקים מדובר היה מדובר ב-1-2 משקאות ביום, בהשוואה לרבעון התחתון, שכלל צריכת פחות ממשקה אחד בחודש. הסיכון היחסי לסוכרת מסוג 2 היה גבוה ב-26% ברבעון העליון. בדומה, מבין מחקרים אחרים שבחנו את הסיכון לתסמונת מטבולית, עם 19,431 משתתפים ו-5,803 חולי סוכרת, הסיכון עלה ב-20%.

החוקרים מציינים בדיון כי פרוקטוז, הקיים בכמות גבוהה במשקאות ממותקי סוכר, עשוי לעודד הצטברות השמנה בטנית ופיזור שומן אקטופי. שני אלו עלולים לפגוע בשווי המשקל המטבולי, עם עלייה בסיכון לסוכרת מסוג 2 ותחלואה קרדיווסקולארית.

הידיעה בשיתוף doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום