משקל האם משפיע על משקל הילוד

(0)
לדרג

מחקר חדש קובע כי עלייה במשקל במהלך ההריון קשורה לעלייה במשקל הילוד. וגם: משקל לידה גבוה מגביר סיכוי להשמנה ולמחלות כגון אסתמה וסרטן

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם ב-4 באוגוסט 2010 במגזין Lancet, עולה כי נמצא קשר בין עלייה במשקל במהלך ההריון לבין משקל לידה גבוה יותר של הילוד, באופן בלתי תלוי בגורמים גנטיים.

המחקר כלל 1,164,750 נשים שילדו יותר מפעם אחת בשנים 1989-2003 ו-513,501 תינוקות שנולדו להן. במחקר לא נכללו: נשים ותינוקות עם הריון/לידה לפני שבוע 37 או אחרי שבוע 41 להריון; סוכרת אימהית; משקל לידה נמוך מ-500 גרם או גבוה מ-7,000 גרם; וכן מקרים בהם לא היו זמינים נתונים על העלייה של האם במשקל במהלך ההריון.

החוקרים מסבירים כי נעשה שימוש בנתונים ממאגר רישום לאומי, ולכן ניתן היה לבצע השוואה של מספר הריונות באותה האישה. בדרך זו, החוקרים בדקו כיצד הבדלים בעלייה 'האימהית' במשקל בשני הריונות לפחות בכל אישה, חזו את משקל הלידה של הילוד.

החוקרים ערכו השוואה בין אחים, על מנת לבדוק את האפשרות של השפעה גנטית על משקל הלידה, וגם אז מצאו כי הקשר בין עלייה במשקל האם לבין משקל הלידה של הצאצא נותר מובהק.

עודף משקל אימהי

לתינוקות לנשים שעלו יותר מ-24 ק"ג במהלך ההריון היה משקל לידה גבוה ב-148.9 גרם בממוצע, לעומת תינוקות לנשים שעלו 8-10 ק"ג במהלך ההיריון.

לדברי החוקרים, במחקרי חיות קודמים נמצא כי עלייה עודפת במשקל האם במהלך ההריון או עודף משקל אימהי עלולים להשפיע על הסביבה התוך-רחמית, ולהוביל לשינויים בהיפותלמוס של העובר וכן להשפעה על הלבלב העוברי, רקמת השומן ומערכות נוספות הקשורות בבקרת המשקל.

בין מגבלות המחקר ניתן לציין הטיית זיכרון והטיית דיווח אפשריות, היעדר נתונים על מאפייני האבות ועל מדד מסת הגוף (BMI) של האישה לפני ההריון, והאפשרות של הכללת נשים עם סוכרת לא מאובחנת.

החוקרים מציינים כי משקל לידה גבוה קשור לסיכון מוגבר להשמנה ולמחלות נוספות, כולל ממאירות ואסטמה בהמשך החיים. הם מדגישים כי לממצאים השלכות חשובות על בריאות הציבור, ומוסיפים כי ייתכן ותוכניות למניעת השמנה בהריון עשויות לשפר את מצב הצאצאים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום מעקב הריון, סיבוכי הריון
פורום היריון ולידה תמיכה
פורום הריון ולידה - הלל יפה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום