גלולה חדשה למניעת הריון תפחית את תדירות המחזור החודשי

(0)
לדרג

מחקר שנערך בעצם ימים אלו עשוי להביא בתוך שנתיים לשיווקה של גלולה שתפחית את תדירות המחזור החודשי. אפשר לעבור לשיטה הרבעונית.

מאת: מחקר שנערך בעצם ימים אלו עשוי להביא בתוך שנתיים לשיווקה של גלולה שתפחית את תדירות המחזור החודשי. אפשר לעבור לשיטה הרבעונית.

כתבת ,HealthScout דיווחה היום על ניסוי קליני הנערך כעת ואמור להימשך בסך הכל שנה. הניסוי בודק את יעילותה של גלולה למניעת הריון הנקראת Seasonale ומתבצע במקביל בחמישים אתרים שונים בארצות הברית. 1350 הנשים המשתתפות בניסוי לוקחות את הגלולה החדשה במשך 84 ימים רצופים, ומפסיקות למשך שבוע. כך נוצר מחזור "רבעוני" במקום מחזור חודשי.

אחד מעורכיו הראשיים של הניסוי הוא פרידולף אנדרסון, פרופסור למיילדות וגינקולוגיה בבית הספר לרפואה של מדינת וירג'ניה. לדבריו, "הרעיון להורדת מספר המחזורים אינו חדש. מאז תחילת שיווקה של הגלולה למניעת הריון, השתמשו בה גם על מנת להפסיק לחלוטין את המחזור, מה שיכול להיעשות על ידי לקיחת הגלולה ללא הפסקה. מחקרים שבדקו את הנושא לא מצאו כל סכנה בצורת שימוש זו."

הגלולה Seasonale פותחה בשיתוף פעולה בין ביה"ס לרפואה של וירג'יניה וחברת תרופות ובאם הניסוי ימשך על פי התוכנית, סביר להניח ששיווקה יחל לקראת אמצע שנת 2003.

נשים המשתתפות בניסוי נוטלות אחד משלושה סוגים של גלולות: מינון נמוך של Seasonale, מינון נמוך מאד של הגלולה ומינון רגיל של גלולה רגילה למניעת הריון. כיום כבר ידוע כי שני המינונים השונים של הגלולה החדשה (המינון הנמוך והמינון הנמוך מאד) יעילים ובטוחים לשימוש אולם במחקר הנוכחי מנסים לבדוק אלו משלושת הגלולות הניטלות מבטיחה את התגובה הטובה ביותר מבחינת הורדת תדירות המחזור החודשי.

על ידי לקיחת הגלולה ללא הפסקה, נשמרת רמה קבועה של הורמונים בדם המונעים מרירית הרחם לשגשג עד נשירתה בזמן הדימום החודשי. לדברי אנדרסון, הפחתת תדירות הדימומים עשויה להועיל לנשים. "דימום תכוף קשור לסרטן הרחם, סרטן השחלות, אנמיה ומחסור בברזל", הוא מוסיף.

הגלולות למניעת הריון בגרסתן הראשונית גרמו לתופעות לוואי בשל מינון גבוה של ההורמונים שבתוכן. הגלולות המשווקות כיום מכילות מינון נמוך בהרבה של אסטרוגן ופרוגסטרון, אך מבלי לפגוע ביעילותן.

בניסוי הנוכחי משתתפות נשים בין הגילאים 18 עד 40 כשמטרתן בלקיחת הגלולות היא מניעת הריון. עם זאת, עורכי הניסוי מכוונים גם לאותן נשים המתקרבות לגיל הפסקת המחזור. בחמש עד שבע השנים שטרם הפסקת המחזור החודשי הדימומים נוטים להיות לא סדירים, כואבים וחזקים. לעיתים הם מלווים בכאבי ראש, תופעות דכאוניות, וסימפטומים אחרים הקשורים לתסמונת הקדם וויסתית. התקווה היא כי בעזרת הגלולה החדשה, תופעות אלו יצומצמו לארבע פעמים בשנה ולא יתרחשו מדי חודש.

עם זאת, ד"ר פנטון, פרופסור לגינקולוגיה באוניברסיטת קליפורניה שבסן דייגו, מוסיף כמה מילות אזהרה: "הנטיה כיום היא לתת גלולות במינון הנמוך האפשרי, מינון שכזה לאורך זמן אינו חוסם תמיד לחלוטין את שגשוג רירית הרחם ועלולים להיגרם דימומים בלתי סדירים הנובעים מנשירתה. לעיתים קשה לאחר מכן להביא לסדירות של המחזור החודשי". "בכל מקרה", מוסיף פנטון, "אישה המעונינת לקחת גלולות למשך מספר מחזורים רציפים ללא הפסקה, צריכה להשתמש בסוג הגלולות אשר מכילות מינון קבוע של אסטרוגן ופרוגסטרון לאורך כל המחזור".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום