דיאטה דלת פחמימות או דלת שומן?

(0)
לדרג

מחקר חדש: דיאטה דלת פחמימות יעילה באותו מידה כמו דיאטה דלת שומן בכל הנוגע לאובדן משקל, רמות כולסטרול טוב, צפיפות עצם והיענות לדיאטה

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון Annals of Internal Medicine, עולה כי דיאטות דלות פחמימות או דלות שומן המלוות בשינוי התנהגותי היו יעילות במידה דומה בהורדת משקל, בעוד שרמות כולסטרול HDL היו גבוהות יותר באלו שביצעו דיאטה דלת פחמימות.

במחקר הנוכחי מסוג מחקר רב מוסדי בהקצאה אקראית, נחלקו 307 נבדקים לאחת משתי הדיאטות. שתי הקבוצות איבדו כ-11% ממשקלן לאחר שישה חודשים, וכ-7% לאחר 24 חודשים. שתי הדיאטות נקשרו ברמת כולסטרול HDL גבוהה יותר, אולם העלייה הייתה משמעותית גבוהה יותר, בקרב אלו שביצעו דיאטה דלת פחמימות. החוקרים מציינים כי היות ואובדן משקל משפיע על רמות HDL, אך היה דומה בקרב שתי הקבוצות, ניתן לקבוע כי דיאטה דלת פחמימות הינה בעלת יתרון משמעותי יותר בהשפעה על רמות HDL לטווח הארוך בהשוואה לדיאטה דלת שומנים.

קיימת שאלה בדבר יעילות דיאטה דלת פחמימות לעומת דיאטה דלת שומנים באובדן משקל, כאשר רק מעט מחקרים תומכים בדיאטה דלת פחמימות, לפחות לטווח הקצר. אולם רוב המחקרים העוסקים בשאלה זו אינם ארוכים דיים, ואף לא אחד כלל תוכניות שינוי התנהגותי. בנוסף, מחקרים אלו העריכו רק באופן מוגבל השפעות בריאותיות נוספות, דוגמת צפיפות עצם, מסת שריר, גורמי סיכון קרדיו-וסקולאריים ותסמינים כלליים.

החוקרים מסבירים כי רצו לבצע מחקר ארוך טווח, שיכלול דיאטה דלת פחמימות ויבדוק השלכות בריאותיות נוספות. בנוסף רצו החוקרים לכלול במחקרם תמיכה התנהגותית. הרעיון היה להשיג את אובדן המשקל המירבי האפשרי תחת שתי הדיאטות ובדיקת ההשלכות החיוביות והשליליות של דיאטה.

היענות דומה בשתי הדיאטות

153 הנבדקים שביצעו דיאטת דלת פחמימות עקבו אחר הנחיות דיאטת אטקינס החדשה. במהלך 12 השבועות הראשונים, הנבדקים הגבילו את צריכת הפחמימות שלהם ל-20 גרם ליום בצורת ירקות בעלי אינדקס גליקמי נמוך. לאחר מכן, הם הגבירו בהדרגה את צריכת הפחמימות שלהם ב-5 גרם ליום לשבוע, על ידי הוספת ירקות, הגבלת פירות, ומאוחר יותר כמויות קטנות של דגנים מלאים ומוצרי חלב עד להשגת משקל יציב ורצוי.

154 הנבדקים שביצעו דיאטה דלת שומנים הגבילו את הצריכה הקלורית שלהם ל-1,200-1,500 קלוריות ליום לנשים ו-1,500-1,800 קלוריות ליום לגברים, כאשר כ-55% מן הקלוריות היו ממקור פחמימתי, 30% ממקור שומני, ו-15% ממקור חלבוני.

כל הנבדקים השתתפו בקבוצות של 8-12 משתתפים אחת לשבוע במשך 20 השבועות הראשונים, אחת לשבועיים ב-20 השבועות הבאים, ואחת לחודש ביתר תקופת המחקר. במסגרת המפגשים למדו הנבדקים לנהל יומן מזון, להגביל פעילויות או מפגשים הכרוכים באכילת יתר, להגביר תדירות פעילות גופנית וכן כיצד להתמודד עם התקפי אכילת יתר או עליות קטנות במשקל.

בנוסף לאובדני משקל ממוצעים לאחר שנה ושנתיים, לא הודגמו הבדלים בהרכב הגוף או בצפיפות העצם בקרב שתי הקבוצות בכל מהלך המחקר. בשתי הקבוצות, ההפרש מתחילת המחקר בצפיפות עצמות הירך ועמוד השדרה עמד על 1.5% או פחות לאחר 6, 12 ו-24 חודשים. באשר להרכב הגוף, שתי הקבוצות הדגימו ירידה של 5% במסת הגוף הרזה, ו-11%-20% במסת השומן.

יתרון לקבוצת הדיאטה דלת הפחמימות הודגם ברמת ה-HDL שהייתה גבוהה יותר בכל נקודות הזמן שנבדקו. רמות ה-HDL בפלזמה צמחו בכ-20% לאחר 6 חודשים בקרב אלו שביצעו דיאטה דלת פחמימות. ממצא זה נמשך לאורך כל המחקר ועמד על פי שניים מן העלייה ברמת ה-HDL שנצפתה בקרב אלו שביצעו דיאטה דלת שומנים. העלייה ברמות HDL הייתה דומה לזו שהושגה על ידי נטילת חומצה ניקוטינית, הטיפול היעיל ביותר להעלאת רמות HDL.

תסמינים של הליטוזיס, אובדן שיער, עצירות ויובש בפה היו ניכרים יותר בקרב אלו שביצעו דיאטה דלת פחמימות, אולם, פרט לעצירות, כל התסמינים נעלמו לאחר 6 חודשים.

המומחים מציינים כי המאפיין החשוב ביותר של המחקר הנוכחי הוא השימוש בתוכניות לשינוי התנהגותי, וכי לא הודגם יתרון משמעותי לדיאטה דלת פחמימות על דיאטה דלת שומן. תוכניות אלו הן שהביאו להיענות דומה לשתי הדיאטות. המומחים מוסיפים כי אובדן המשקל היציב בשתי הדיאטות היה מרשים, וכך גם העלייה ברמות ה-HDL.

בנוסף, מציינים המומחים לטובה את המעקב אחר צפיפות העצם, היות ודיאטות דלות פחמימות עשויות להביא לאובדן עצם לטווח הארוך. במחקר הנוכחי, יחד עם זאת, הודגמו רק ירידות מתונות מאוד במדד צפיפות העצם.

בואו לדבר על זה בפורומים:

פורום תזונה קלינית
פורום תזונה טבעית
פורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום