כל האמת על אקנה

(0)
לדרג

אקנה היא אחת מבעיות העור הנפוצות ביותר בקרב בני נוער. הזנחה והעדר טיפול אפקטיבי עלולים להותיר את הבעיה על כנה גם בבגרות. כך תתמודדו עם האקנה

מאת: הרמן וייס

אקנה הינה דלקת של בלוטות החלב המתרחשת בשל שינויים הורמונאליים. דלקת זו מאופיינת בפגיעה באיזון הסבום (היחס בין רמת החלבון לשומן בעור), כך שבלוטות החלב מייצרות שומן ברמה מוגברת המובילה לסתימת הנקבוביות והופעת פצעונים על העור. האקנה מופיעה בדרך כלל באזורי הפנים, הגב, ובית החזה.

אקנה
אקנה

מיתוסים ואמיתות

במשך השנים התפתחו גרסאות שונות בנוגע לטיפול באקנה, שחלקן הוכחו כמופרכות מיסודן ואף גרמו להחמרת התופעה. אז בכדי להסיר כל ספק מליבכם, להלן פירוט והבהרה:

שפשוף וניקוי חזק של העור יסיר את השומן מהעור, וימנע את הופעת הפצעים. ניקוי אגרסיבי אכן יעניק לכם תחושה רגעית של עור נקי ופחות שומני, אך יחד עם זאת יפגע באיזון הטבעי של הפרשת הסבום. תחושת היובש של העור, תעודד את הגברת ייצור הסבום והחרפת האקנה.

"פיצוץ" הפצעון יעלים אותו. הרחקה עצמית של הפצעונים תיצור צלקות בעור, לעיתים בלתי הפיכות. בטווח הארוך, תופעת האקנה תוחמר. מומלץ לנקות באמצעות פילינג עדין ולהיעזר בתרחיף ייבוש נקודתי המסייע בייבוש והחלמה.

לא מומלץ להניח על עור שמן או הסובל מאקנה, קרם לחות. לא נכון ואף ההפך. קרמים ייעודים לעור שמן או הנוטה לאקנה, מהווים תכשיר טיפול וטיפוח יחד. מומלץ לבחור לחות דלת שומן, שביכולתה לאזן את הפרשת הסבום (השומן) בעור והרגעתו - כחלק מתהליך ההתמודדות והטיפול בבעיה.

איפור, גם המותאם לעור שמן הסובל מאקנה, רק יחריף את הבעיה ועדיף להניח לעור חשוף ללא כל שכבה מעליו. לא בהכרח. יש להקפיד לבחור את מוצרי הטיפוח המיועדים לעור שמן ובעיתי, בהיותם סופחי שומן, חלקם אף מכילים מרכיבים מאזני הפרשת סבום (שומן של העור) המרגיעים את האדמומיות בעור הנלווית לתופעה. בנוסף, תכשירי איפור איכותיים מגנים ומבודדים את העור מגורמי זיהום וגירויים חיצוניים. שימוש בתכשירי הגנה מפני השמש "פיזיקליים" (עם "אפקט המראה" בעלי יכולת "החזרה" של קרני השמש מפני העור) ודלי שומן יכולים לסייע.

החלב חיוני להתפתחות תקינה בגיל העשרה ולכן גם בעת התמודדות עם אקנה, מומלץ להמשיך ולצרוך אותו. לא בהכרח. חלב פרה מכיל ריכוזים גבוהים של הורמוני גדילה החודרים לגוף המתבגר. תוספת ההורמונים מגבירה ומחריפה את תופעת האקנה בהיותה תופעה הורמונאלית ביסודה. מומלץ לצרוך חלב עיזים במקום.

אצל בנות תופעת האקנה חריפה יותר מאשר אצל בנים. לא בהכרח. לפי מחקרים, נמצא שתופעת האקנה חריפה יותר אצל נערים, מאשר בקרב הנערות. בנוסף, חשוב לציין שנערות נוטות לטפל בתופעה באופן יסודי ושיטתי יותר מהנערים.

הקשר בין עיצוב השיער לאקנה - מקרי לחלוטין? לא מדויק. שיער המצוי באופן קבוע בסמוך לעור הפנים, מתחכך בו וצובר שומן ולכלוך עלול להחריף את תופעת האקנה.

מניעה וטיפול

לטיפול אפקטיבי, מומלץ להשתמש בתכשירים דרמו-קוסמטיים: הם תכשירים המקנים מענה משולב לבעיות הרפואיות יחד עם טיפוח העור והקניית מראה בריא ומטופח, כמומלץ לרוב על ידי רופאי העור המובילים בארץ.

אורח חיים נכון למניעת אקנה:

הקפדה על שגרת טיפוח נכונה: מאחר והסיבה הפיזית להופעת הפצעונים היא בסופו של דבר סתימה של הנקבוביות על ידי פקק, שנוצר משילוב של שומן ולכלוך מצטבר, אחד הדברים היעילים ביותר הוא ניקוי יסודי של העור, פעמיים ביום. יש להשתמש בתכשירים המבצעים פילינג עדין ולהימנע מניקוי אגרסיבי שיכול בעצמו לגרום נזק.
מומלץ להשתמש בתכשירי ניקוי עם חומציות נמוכה (ברמות של pH4-5) מאחר ואלו מעלים את הבסיסיות של העור, הגורמת לקרקע נוחה להתפתחות פיטריות ואקנה.

הקפדה על תכשירים עדינים המותאמים לעור רגיש: העור בתקופה זו עובר שינויים רבים, המושפעים מהשינויים הרומונאלים ונוטה לאדמומיות ולרגישות יתר. כמו כן, סף התגובה של העור לתכשירים שאינם מתאימים יורד ותכשירים רבים עלולים ליצור רגישות בעור. מסיבה זו חשוב מאוד להקפיד להשתמש בתכשירים שהותאמו במיוחד לעור רגיש ואלרגי.

לחות המאזנת את רמת השומן בעור: עודף השומן בעור, שמופרש בגיל ההתבגרות, מהווה את הגורם לסתימת הנקבוביות ומהווה קרקע להתפתחות של חיידקים ופיטריות המחמירים את התופעה. לכן מומלץ להשתמש בתכשירי לחות, דלי שומן, המאזנים את הפרשת השומן בעור (סבום), כדוגמת סבוקלם קרם לחות או קאלם יאנג קרם לחות.

תזונה : חשוב מאוד להקפיד על צריכה מוגברת של חלבונים (עוף רזה, דגים, סויה, ביצים וכדומה) שאינם מעובדים, תעשייתיים או מטוגנים. מזונות אילה נספגים מהר מאוד בגוף וגורמים לשרשרת של תגובות הורמונאליות שמעודדות את היווצרות האקנה ובעיות בריאותיות. יש לשלב את אכילת החלבונים עם ירקות ופירות. פחמימות כחיטה, אורז ותפוח אדמה מומלץ לצרוך בנפרד שלא יחד עם החלבונים. למזון מומלץ להוסיף שומנים טובים (שמן זית, אבוקדו, טחינה, אגוזים שונים וכו'). כדאי להימנע מארוחות גדולות ולהקפיד עם כ -400 קלוריות לארוחה.

הטיפוח "מבפנים" באמצעות תוספי התזונה: גם אם מקפידים על אכילה מאוזנת של כל אבות המזון, אנו מתקשים להגיע לכמות מספיקת של ויטמינים ומינרלים הנחוצים לתפקודו הנורמאלי של העור (לחלוקת התאים, התחדשות ואיזונו בגיל ההתבגרות). מומלץ בתקופה זו לצרוך תוספי תזונה ייעודיים לעור (כדוגמת כמוסות לעור בריא של סבוקלם או כדורים של שמרי בירה המכילים ויטמין B) שיסיעו בתהליך שיקום ואיזון העור.

שתייה: חשוב מאוד להקפיד על שתייה מרובה של מים או תה צמחים. רצוי להימנע עד כמה שניתן משתיית משקאות תוססים אשר לא רק עלולים להגביר אקנה אלא גם צריכה שלהם בגיל צעיר יכולה לגרום לאיבוד סידן. צבעי המאכל המוספים במשקאות עלולים לגרום לאלרגיות, בעיות עור ועד הפרעות קשב וריכוז. גם את צריכת המיצים הטבעיים רצוי להגביל מאחר והם מכילים הרבה מאוד סוכרים שיכולים לגרום לתגובות הורמונאליות לא רצויות. מומלץ לשתות חצי שעה לפני הארוחה ולא בזמן הארוחה - משפר את העיכול.

פעילות ספורטיבית: פעילות ספורטיבית, אפילו מתונה (הליכה ושחייה), עוזרת להורדה של כמות האינסולין והסוכרים בדם ועל ידי כך משפרים את תפקוד המערכת ההורמונאלית שמביאה לשיפור במצב העור. מומלץ לבצע פעילות גופנית לפחות שלוש שעות בשבוע, כאשר יותר זה יותר טוב.

הרמן וייס הוא הרוקח הראשי של חברת "סבוקלם", טיפוח לעור רגיש.

בואו לדבר על זה בפורום אקנה, פצעי בגרות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום