אנורקסיה: בין דימוי למחלה

(0)
לדרג

אנורקסיה היא הפרעת אכילה קשה, המאופיינת בתת תזונה קיצוני, לרוב אצל נערות צעירות. על הגורמים למחלה ועל דרכי הטיפול בה

מאת: ד"ר אסתי גלילי ויסטוב

הקיץ בעיצומו ונשים וגברים רבים עסוקים במשקלם. כמעט כולם רוצים להיות רזים יותר, ומנסים להגיע למבנה הגוף הרצוי בעיקר על ידי דיאטות שונות. חלק מהצעירות (בעיקר בנות) שתתחלנה בדיאטה תמצאנה עצמן במדרון המוביל להפרעת אכילה קשה, לאנורקסיה.

נוח לחשוב שהעיסוק המוגזם בדימוי גוף הוא תוצאה של לחצים חברתיים מהמאה העשרים שהפכו את הרזון לאידיאל יופי. יש אכן תרומה לסביבה בעידוד ההפרעה אולם התמונה מורכבת יותר. אנורקסיה מוכרת בצורות שונות עוד מספרי ההיסטוריה.

אנורקסיה
אנורקסיה

הרעבה עצמית

מדובר במחלה שיש לה מרכיבים ביולוגיים, חברתיים ופסיכולוגיים. המחלה משתייכת לקבוצת הפרעות האכילה. היא מתאפיינת בירידה משמעותית במשקל, בסירוב לשמור על משקל גוף תקין ובעיוות בדימוי הגוף. החולה חווה עצמה כשמנה למרות רזון ברור. הירידה במשקל היא תוצאה של צמצום קיצוני בכמות המזון הנאכלת, לעיתים יש גם הקאות יזומות ו/או שימוש בתרופות הגורמות לשלשול, להשתנה וכדומה. חלק מהבנות לא עומדות בהרעבה העצמית ונתקפות בבולמוסי זלילה ללא שליטה ובעקבותיהם הקאה. על מנת לשרוף עוד ועוד קלוריות הן נוהגות להרבות בפעילות גופנית מאומצת. החבלה הזו בתזונה, מובילה לאיחור בהופעת המחזור החודשי או הפסקתו. על מנת שלא יפריעו להן לרזות האנורקטיות מסתירות, מכחישות ומשקרות בכל הנוגע להרגלי האכילה שלהן.

מחלה של נערות

אנורקסיה מופיעה ברובה בגיל ההתבגרות, ופוגעת בבנות פי עשר עד פי עשרים בהשוואה לבנים. השיא הוא בגיל 14 עד 18. בשנים האחרונות רואים ירידה מדאיגה של גיל פריצת המחלה, וטיפלנו לא אחת בילדות אנורקטיות בנות תשע-עשר. אחת מכל מאה/מאתיים מתבגרות תפתח אנורקסיה ומדובר אם כך במחלה נפוצה ביותר, עם יכולת "הדבקה".

הסכנה באנורקסיה היא מיידית וארוכת טווח כאחד. רוב הסיבוכים הם תוצאה של תת תזונה קיצונית. רבע מהבנות תחלמנה לגמרי. עוד חצי תשתפרנה באופן משמעותי, אולם רבע מהחולות לא יחלימו וחמור מכך 7% ימותו כתוצאה מהאנורקסיה.

דיאטה לצד טיפול פסיכולוגי

הגישות הטיפוליות מגוונות ובבסיס כולן מאמץ רב מקצועי. המלצות ויישום דיאטה הולמת הם תנאי הכרחי. בנוסף יש לשלב טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי-התנהגותי, טיפול פסיכולוגי פרטני מעמיק, טיפול משפחתי והדרכת הורים בכל מקרה לגופו. בחלק מהמקרים ניתן להיעזר בתרופות פסיכיאטריות במיוחד כאשר יש גם תסמינים של דיכאון, חרדה ו/או הפרעה כפייתית טורדנית.

אנחנו מודעים לסכנה ולתחושת הפספוס כאשר נערה צעירה מתה כתוצאה מהרעבה עצמית בניסיון להגשים אידיאל יופי מעוות. עם זאת, עלינו לדעת שעל פי רוב, עם טיפול הולם, רוב הנערות יחלימו וייהנו מחיים עשירים ומלאים. חשוב לכן לאבחן מוקדם, לא להתפשר ולתת טיפול רב מערכתי מקיף ומסור.

ד"ר אסתי גלילי ויסטוב היא מנהלת היחידה לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר, מרכז רפואי הדסה.

בואו לדבר על זה בפורומים:

פורום הפרעות אכילה ואכילה רגשית
פורום הפרעות אכילה - תמיכה

המאמר פורסם באדיבות מגזין רפואה וחברה, לרגל ועידת ישראל לרפואה 2010.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום