מחקר: רוצים למנוע מחלת לב ? נסו טיפול כנגד דיכאון

(0)
לדרג

מחקר, שממצאיו פורסמו בגיליון האחרון של כתב העת רפואה פסיכוסומטית, הראה כי הצרוף של יתר לחץ דם והיסטוריה של דיכאון מכפילים את הסיכויים ללקות בהתקף לב

מאת: מחקר, שממצאיו פורסמו בגיליון האחרון של כתב העת רפואה פסיכוסומטית, הראה כי הצרוף של יתר לחץ דם והיסטוריה של דיכאון מכפילים את הסיכויים ללקות בהתקף לב

המחקר עקב במשך שלוש עשרה שנים אחר כחמשת אלפים וחמש מאות תושבים מן העיר ניו יורק שסבלו מיתר לחץ דם. מתוך המשתתפים במחקר, שלושת אלפים וחמש מאות היו גברים והיתר נשים. לכולם לא הייתה כל היסטוריה של מחלת לב בעת הצטרפותם לתוכנית הטיפול ביתר לחץ דם של עירית ניו יורק בין השנים 1981 עד 1994.

כל אחד מן הנבדקים נשאל האם אי פעם טופל כנגד דיכאון. מתוך הגברים, שלושה וחצי אחוזים ענו בחיוב כשמתוך הנשים אחוז התשובות החיוביות היה גבוה יותר: כשישה וחצי אחוזים. בעיבוד תוצאות המחקר התחשבו החוקרים וקיזזו את ההשפעות של עישון, שתייה חריפה, רמות כולסטרול ומשקל הגוף.

עם המעקב אחר המשתתפים בתוכנית התגלה כי הסיכון של הסובלים מדיכאון ללקות באוטם שריר הלב (התקף לב) היה כפול משל עמיתיהם, שלא סבלו מדיכאון בעבר.

ד"ר הלל כהן, מעורכי המחקר, מסייג חלק מן הממצאים באומרו כי לא נקבע קשר סיבתי בין דיכאון למחלות לב מכיוון שזו לא הייתה מטרת המחקר. הפרטים הרפואיים הנוגעים לעבר של דיכאון לוקטו כחלק מאיסוף המידע הרפואי הכללי. לא ידוע, למשל, מתי החלו הסימפטומים הדכאוניים, מה היה משכם ומה הייתה דרגת חומרתם.

"הצעד הבא", הוסיף ד"ר כהן, "יהיה לבדוק במסגרת ניסויים קליניים מבוקרים האם טיפול בנוגדי דיכאון עשוי להקטין את הסיכוי למחלת לב. ירידה לעומקו של הקשר בין דיכאון למחלות לב עשוי להביא להבנה טובה יותר לגבי הגורמים של מחלות אלו. מכאן גם עשויים לצמוח רעיונות לגבי תוכניות מניעה למחלות לב".

ג'יימס בלומנטל, פרופסור לפסיכולוגיה רפואית מן המרכז הרפואי של אוניברסיטת דיוק, הגיב על הממצאים באומרו כי המחקר עוסק בנושא חשוב שעד כה נטו להתעלם ממנו והוא חשיבות הדיכאון כגורם סיכון למחלות לב. " איננו יודעים מהו המנגנון שבו תורם הדיכאון להגדלת הסיכון למחלות לב", אמר בלומנטל, "אך יתכן שמשמעות הקשר היא כי טיפול בדיכאון עשוי להוריד את הסיכון לסיבוכים של מחלות לב."

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום