עישון פאסיבי - ירידה בלימודים

(0)
לדרג

ידוע כי עישון פאסיבי קשור בסיכון למחלות נשימה והפרעות התנהגות בקרב ילדים. מחקר חדש מוכיח כי הוא גם מעלה בכ-20% את הסיכון להישגים ירודים בלימודים

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש מהונג-קונג עולה כי ההישגים האקדמאיים של ילדים ומתבגרים הנחשפים בביתם לעישון פאסיבי, נמוכים יותר בהשוואה לילדים המתגוררים בבתים ללא עישון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עישון פאסיבי ידוע כאיום בריאותי לילדים, וקשור בסיכון מוגבר לאסתמה, ברונכיטיס, דלקת ריאות וזיהומים נשימתיים אחרים. מחקרים הדגימו קשר בין עישון במהלך ההיריון ובין סיכון מוגבר להפרעות התנהגות בילדות והפרעות קשב וריכוז.חלק מהחוקרים מצאו כי בילדים שנחשפו לעשן סיגריות ברחם או בביתם, יכולת קוגניטיבית ירודה (דוגמת זיכרון והסקת מסקנות). אך עדיין לא ברור האם ניתן להאשים עישון פאסיבי בקשר זה.

הישגים אקדמאיים ירודים

במחקר הנוכחי, החוקרים מצאו כי בקרב 23,000 ילדים לא-מעשנים, בגילאי 11-20, אשר התגוררו בבית עם מעשן אחד לפחות, תועד סיכוי גבוה יותר להישגים אקדמאיים ירודים.

מבין התלמידים שציינו כי נחשפו לעישון בביתם לפחות חמש פעמים בשבוע, 23% דיווחו כי התפקוד שלהם בבית הספר היה ירוד, בהשוואה לחבריהם לכיתה. שיעור זה עמד על 20% בקרב ילדים עם חשיפה פחות תדירה לעישון פאסיבי בביתם, ועל 17% בקרב אלו שהתגוררו בבתים ללא עישון.

החוקרים תקננו לגורמים נוספים, דוגמת רמת ההשכלה של ההורים ואופי הדיור, שני סמנים למצב סוציו-אקונומי. ומצאו כי חשיפה לעישון פאסיבי לוותה בעליה של 14%-28% בסיכון להישגים ירודים בלימודים, בתלות בתדירות החשיפה. החוקרים ציינו כי הממצאים אינם מוכיחים כי עישון פאסיבי הוא הסיבה לציונים הנמוכים.

למחקר מספר מגבלות, כולל הישענות על דירוג התלמידים את ההישגים האקדמאיים שלהם והחשיפה לעישון. בנוסף, החוקרים לא יכלו לתקנן למגוון רחב של גורמים העשויים להיות קשורים לחשיפה לעישון פאסיבי והישגי הילדים. לדוגמא, לא היה ברשותם מידע בנוגע לחשיפה לעישון במהלך התפתחות העובר הרחם.

הידיעה בשיתוף doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום