תוסף המזון שאינו מגן בפני בריחת סידן, למרות ההבטחות

(0)
לדרג

במחקר שפורסם השבוע נמצא כי תוסף מזון ששווק כתכשיר "בונה עצם" וכתחליף לאסטרוגן לא מנע אובדן סידן מעצמותיהן של נשים הסובלות מאוסטאופורוזיס.

מאת: במחקר שפורסם השבוע נמצא כי תוסף מזון ששווק כתכשיר "בונה עצם" וכתחליף לאסטרוגן לא מנע אובדן סידן מעצמותיהן של נשים הסובלות מאוסטאופורוזיס.

מחקר דני, שתוצאותיו פורסמו בגיליון האחרון של כתב העת JAMA , בדק נשים הנוטלות את החומר הנקרא איפריפלאוון (Ipriflavone), תחליף סינתטי לחומר דמוי האסטרוגן (פיטואסטרוגן) המצוי בצמחים כמו פולי סויה. החומר נמכר כתוסף מזון תחת שמות מסחריים שונים ומשווק כתחליף להורמון האסטרוגן למניעת בריחת סידן מהעצם אצל נשים לאחר הפסקת המחזור החודשי.

המחקר נמשך ארבע שנים ובדק מאתיים תשעים ושתיים נשים שגילן הממוצע היה שישים ושלוש ושכבר אובחנו כסובלות מאוסטאופורוזיס (בריחת סידן מן העצמות). נטילת תוסף המזון לא השפיעה כלל על צפיפות העצם אצל נשים אלו. לעומת זאת, נשים שנטלו את התוסף גילו נטייה לירידה במספר הלימפוציטים בדמן (סוג של תאים לבנים השייכים למערכת החיסונית). אצל רוב הנשים, מספר הלימפוציטים חזר לנורמה בתוך כשנתיים מהפסקת נטילת תוסף המזון.

כותבי המאמר, מהמרכז למחקר קליני בבאלרופ, דנמרק, אמרו כי לא ברורה המשמעות הקלינית של הירידה במספר הלימפוציטים. הם הוסיפו כי היחס בין היתרונות לסיכון בלקיחת התכשיר הוא די נמוך לעומת נטילת תכשירי אסטרוגן "אמיתיים", ובעצם לא ברור כלל באם לחומר יש יתרון כלשהו מול האסטרוגן.

אוסטאופורוזיס פוגעת ביותר משמונים מיליון אנשים ברחבי העולם, כשמונים אחוז מהם נשים. נשים פגיעות במיוחד למחלה זו מכיוון שעם הפסקת המחזור, מפסיקה גם הפרשתו של האסטרוגן האחראי, בין היתר, לשימור מסת העצם. הטיפול במקרים אלו הוא על ידי תרופות (כמו הפוסאלן הניתן בארץ). למניעת בריחת הסידן מן העצמות מומלץ לנשים לצרוך כמות מספקת של סידן, המינראל שבונה את העצם. החומר איפריפלאוון לא אושר כתרופה על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי ומשווק כתוסף מזון טבעי המעניק את יתרונות האסטרוגן, אך בלי תופעות הלוואי של ההורמון.

ד"ר מוראי פאבוס, מומחה לאוסטאופורוזיס מאוניברסיטת שיקאגו, אמר, בעקבות פרסום הממצאים, כי "יש מרכיב רגשי משמעותי ברעיון שחומרים טבעיים הם "טובים יותר", מה שלא תמיד מוכח מדעית". "עם זאת" , מוסיף ואומר פאבוס, "יש לשים לב שהמחקר הנוכחי החל עם ארבע מאות שבעים וארבע נשים ותוקפם של הממצאים נחלש מעט בשל המספר הגבוה של נשים שנשרו ממנו במהלכו (מאה שמונים ושתיים נשים). בנוסף לכך ,התוצאות אינן עונות על השאלה האם התכשיר שנבדק עשוי להועיל לנשים שעדיין אינן סובלות מאוסטאופורוזיס.

המחקר מומן על ידי חברה איטלקית המייצרת את האיפריפלאוון. מנהלה של החברה שמר על דממה תקשורתית מאז פרסום הממצאים ועדיין לא הגיב עליהם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום