עצירות בילדות עלולה להימשך גם בבגרות

(0)
לדרג

מחקר חדש: חשוב לטפל בעצירות בקרב ילדים בזמן מאחר שחמישית מהם יסבלו ממנה גם בבגרותם

מאת: מערכת zap doctors

עצירות פונקציונאלית היא תלונה שכיחה בקרב ילדים, ומהווה סיבה נפוצה לפנייה לרופא ילדים ואף לגסטרואנטרולוג ילדים. למרות האמונה הרווחת כי מדובר בתופעה חולפת, ישנן מספר עבודות שהדגימו קשר בין עצירות בילדות לבין הופעת מחלות כגון IBS בהמשך החיים.

מטרת העבודה הנוכחית, שפורסמה החודש ב-Pediatrics הייתה לבדוק במעקב ארוך טווח האם יש קשר בין עצירות להתפתחות הפרעות גסטרואינטסטינאליות בהמשך החיים.

שיטות:

חוקרים מהולנד בצעו מחקר מעקב פרוספקטיבי רחב היקף. נכללו ילדים מעל גיל חמש שנים, עם אבחנה של עצירות פונקציונאלית ללא מחלות רקע אחרות. עצירות פונקציונאלית הוגדרה כפחות משלוש יציאות בשבוע באופן קבוע או מעל 2 אירועים של fecal incontinence בשבוע. לא הוכללו ילדים עם פיגור, מחלות מעיים אורגניות או כאלה הנוטלים תרופות היכולות להשפיע על פעילות המעי. כל הילדים טופלו כמקובל בעצירות במשך שישה שבועות במשככי צואה. הילדים נבדקו שוב ורואיינו לאחר חצי שנה, ולאחר מכן מדי שנה.

תוצאות:

בסך הכל נכללו 401 ילדים בגיל ממוצע של שמונה שנים. בוצע מעקב של כ-11 שנים.
במרבית הילדים חל שיפור ניכר בתסמינים במהלך השנים הראשונות, ובגיל 16 שנים 80% מהילדים היו ללא תלונות או תסמינים של עצירות.
לאחר גיל 16 שנים חל שיפור מועט בלבד, ו-20% המשיכו לסבול מעצירות קשה גם בתור בוגרים צעירים.
מספר גורמים נקשרו עם הימשכות התסמינים וניבאו מהלך קליני קשה: גיל מאוחר של תחילת התסמינים, זמן ממושך בין הופעת התסמינים עד פנייה לעזרה רפואית, ועצירות קשה יותר בהתחלה (פחות מיציאה בשבוע).

מסקנה:

חמישית מהילדים הסובלים מעצירות קשה ימשיכו לסבול מתסמינים גם בבגרותם.

עצירות היא תלונה שכיחה מאוד בקרב ילדים, ויש לרובנו נטייה להתייחס לתופעה כמשהו חולף. כיום ברור שיכולות להיות השלכות מאוחרות לעצירות פונקציונאלית, ובמקרים קשים שלא חולפים תוך פרק זמן סביר יש להפנות בהקדם למרפאות המתמחות בטיפול בעצירות.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום