ניתוח נדיר לסגירת מום במוח

(0)
לדרג

ברמב"ם בוצעה טכניקה מורכבת ונדירה, המשלבת ניתוח מוח וצנתור מוח לסגירת מומים בכלי הדם של המוח. הניתוח בוצע בסיוע עזרים ואמצעי דימות חדשניים

מאת: מערכת zap doctors

לאחרונה בוצע ברמב"ם ניתוח נדיר וייחודי שבו נעשה שימוש בטכניקה מורכבת, המשלבת צנתור מוח וניתוח מוח לצורך סגירת מומים בכלי הדם של המוח. מדובר במום מולד או נרכש, שעשוי לגרום לדימום לתוך רקמת המוח ולגרום לנזק מוחי בלתי הפיך. הטיפול המסורתי, כאשר מזהים את המום הוא צנתור להזרקת דבק, ניתוח, או הקרנות. אולם ישנם מומים בהם לא ניתן לטפל בעזרת השיטות הללו באופן ראשוני, בגלל המורכבות או מיקומם במוח. שני מקרים כאלה טופלו ברמב"ם בשיטה ייחודית.

טכניקה משולבת - צנתור וניתוח

לפני כשבוע הגיע לרמב"ם גבר בן 53, כשהוא סובל מאירוע של דימום מוחי קל. עם הגיעו לביה"ח, עבר החולה מספר בדיקות דימות שהראו נוכחות של מום מסוג פיסטולה (חיבור לא תקין) מורכבת בכלי הדם. הצוות הרפואי ניסה קודם כל לתת מענה לבעיה באופן מסורתי: טיפול בצנתור, במטרה לזהות את כלי הדם שהזינו את המום, וחסימתו באמצעות הזרמת דבק דרך כלי הדם הללו. ניסיון הטיפול הזה לא צלח, משום שהתאפשרה גישה רק לחלק קטן מכלי הדם המזינים את המום ולא ניתן היה להזרים דרכם דבק מכיוון שהם היו מאוד מפותלים. נסיבות המקרה לא הותירו לצוות הרפואי ברירה והוחלט לחשוף את כלי הדם המזינים את המום בניתוח. ד"ר גיל סווירי, נוירוכירורג בכיר, המתמחה בכירורגיה של כלי הדם של המוח ובסיס הגולגולת, הסיר את עצם הגולגולת של החולה וחשף את המוח וד"ר יעקב אמסלם, מנהל היחידה לנוירורדיולוגיה פולשנית, אחד מארבעת מצנתרי המוח בארץ, זיהה את כלי הדם המזינים את המום באמצעות צנתור. לאחר מכן נחשפו כלי הדם והוחדרו אליהם צנתרים זעירים תחת מיקרוסקופ. בשלב הבא, הובל החולה כשהוא מורדם ומונשם לחדר הצנתורים, שם בוצעה הזרקת דבק עד חסימה מלאה של הפיסטולה, דרך הצנתרים שהוחדרו בניתוח. בשלב השלישי הובל החולה בשנית לחדר הניתוח לצורך הוצאת הנקזים ולהחזרה של לוחית הגולגולת שהוצאה בתחילת התהליך. הניתוח הסתיים בהצלחה והחולה שוחרר לביתו מספר ימים לאחר מכן.

לדבריו של ד"ר סווירי, לא ניתן לטפל בחולים כאלו בשום דרך אחרת: "ללא שילוב בין ניתוח לצנתור במקרים כאלה החולים נשארים חשופים לסיכון של דימומים חוזרים במוח ולסכנה של נזק מוחי בלתי הפיך. מלבד החידוש שביישום הטכניקה המשולבת, ביצענו במהלך הניתוח שימוש במספר עזרים חדשים ששיפרו את היכולות שלנו לבצע את הניתוחים בהצלחה. ניתוחים אלו הם פרי שת"פ רב-תחומי בנושאים של אבחון וטיפול במחלות כלי הדם של המוח. בתחום זה הושקעו בשנים האחרונות ברמב"ם משאבים רבים בגיוס והכשרת כוח אדם, ברכישת אמצעי דימות חדשניים, בשדרוג מחלקות ויחידות לטיפול נמרץ ושדרוג הציוד בחדר ניתוח. החולים הם אלו שקוטפים את פירות ההשקעה הזו".

בואו לדבר על זה בפורומים:

פורום שבץ מוח
פורום נוירולוגיה ושבץ מוח

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום