מחלת סרטן: התמודדות עם כאב

(0)
לדרג

סרטן הינה מחלה המלווה בטיפולים קשים, ניתוחים, תופעות לוואי ובעיקר סבל רב. בכתבה שלפנינו נפרט אודות דרכי הטיפול בכאב של חולי הסרטן

מאת: יפעת נחמני

אף כי נדמה לכולנו שאנו יודעים היטב למה הכוונה כאשר משתמשים במושג כאב, הרי שתופעת הכאב עבור חולי סרטן מורכבת ובעלת מימדים שונים. החוויה שלהם לא רק סובייקטיבית, אלא מגוונת ומשתנה עבור כל פרט ופרט ואינה מסתכמת בעוצמת הכאב בלבד. גם כאב קל יכול להדיר שינה מעיני אדם, שחושש כי המחושים מבשרים את הישנות הסרטן וחזרה למסלול המוליך לאבדון.

משככי כאבים

"בעולם המודרני עומדים לרשותנו אמצעים רבים להקלת הכאבים השונים היכולים לבוא לידי ביטוי אצל חולי סרטן", מסביר ד"ר יונתן (ג'וני) גרינפלד, מומחה בנוירולוגיה, נוירו-אונקולוג וטיפול תומך, במכון האונקולוגי במרכז הרפואי אסף הרופא. "קיימים סוגים שונים של תרופות, ודרכי מתן שונות המספקים מענה לשלל מצבים אפשריים. אחת החלוקות הבסיסיות של הטיפולים מבחינה בין טיפול קבוע - כרוני - ובין טיפול לשעת הצורך. הטיפול הכרוני נועד לפעול סביב השעון למניעת ההופעה וההחמרה של הכאבים. במקרה שהכאבים עדין מופיעים ומחמירים יש צורך במתן טיפול לשעת הצורך, שיקטע את התהליך במהירות וימנע סבל רב ותחושת חוסר אונים".

"במרבית המצבים בהם הכאבים עזים עד כדי שיבוש היכולת להמשיך בשגרת הפעילות היומיומית נעזרים בתרופות ממשפחת האופיואידים", מציין ד"ר גרינפלד. "אלו הן תרופות אשר בשימוש נכון הינן בטוחות ביותר, ויעילות, ברוב המקרים, מעל ומעבר לכל התרופות האחרות".

"אולם יש לקחת בחשבון שלתרופות אלה תופעות לוואי הקשורות למינון יתר כגון: ישנוניות יתר, טשטוש ובלבול, בחילות והקאות ובמקרים קיצוניים יותר הזיות ושיבוש מלא של היכולת לתפקד ולתקשר עם הסביבה, תופעות הלוואי מופיעות בדרך כלל בהתחלה וחולפות עם הזמן".

כאב מתפרץ

חולים אונקולוגיים חווים כאב מסוג אחר הקרוי "כאב מתפרץ". מדובר בכאב המתעורר למרות טיפול כרוני מיטבי. הסיבות לכך שונות ולא תמיד צפויות. "קחו למשל את התחושה המתעוררת בעקבות הזזת חלק גוף, רגל למשל, ובה שבר בעצם בגלל גרורה סרטנית שהחלישה אותה מאוד", מסביר ד"ר גרינפלד. "לפעמים הכאב אינו צפוי, ופורץ ללא כל סיבה נראית לעין. אירועים מסוג אלה עלולים לעורר כאבים לזמן קצר יחסית של פחות משעה, אולם יש מצבים בהם הכאב המתפרץ נמשך לאורך זמן".

לכאבים כאלה התבקשו חוקרים רבים לתת מענה, קרי למצוא תרופה אשר השפעתה תהיה מהירה, ותחלוף מהר סמוך לחלוף הכאב. "שיכוך כאבים מהיר ומיידי קשור בדרך כלל לדרכי המתן השונות של התרופות", אומר ד"ר גרינפלד. "ברור כי הפעילות המהירה ביותר תהיה על ידי הזרקת התרופות ישירות לתוך הדם באמצעות עירויים. אלא שתרופות מסוג זה מחייבות תנאים של אשפוז ומיומנויות של המטפלים, דבר המגביל את השימוש בשיטה זאת, גם האפשרות של מתן עירויים תת-עוריים, למרות שמחייבים פחות מיומנות, מגבילים את התנועה של המטופלים ולפיכך מוגבלים בדרך כלל לפרטים הממעטים בשינויי תנוחת הגוף".

טיפול מיידי

קיים היום מענה תרופתי לחולים אונקולוגיים החווים כאב מתפרץ. מדובר בתרופה הקרויה אקטיק המשתייכת למשפחת האופיואידים. תרופות ממשפחה זו נספגות מהר מאוד בגוף, אף ללא שימוש בעירויים כלשהם. התרופות שניתנות באמצעות טבליות או תמיסות, נמסות במהירות ומאפשרות ספיגה מהירה שלהן הגוף. אקטיק מזכירה סוכריה על מקל, והיא נספגת ישירות לתוך כלי הדם ברירית המרפדת את חלל הפה. השימוש בתרופה נעשה באמצעות סיבוב הידית והברשה של הטבלייה על רקמת הלחי הפנימית. החומר המתמוסס עובר דרך הלחי לאזורים במערכת העצבים המדכאים את הכאב. התרופה מאפשרת שליטה מיידית בכאב מתפרץ ושיכוכו תוך דקות ספורות.
"הספיגה המהירה של תרופה זו מהווה יתרון עבור המטופל המייחל להקלה מהירה על סבלו". אומר ד"ר גרינפלד, "אולם לפי שעה התרופה כלולה בסל הבריאות רק לחולים אונקולוגיים, אף שהיא יכולה להועיל גם לחולים עם כאבים ממקור אחר".

בואו לדבר על זה בפורום כאב בקרב חולי סרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום