ניוון מפרקי: חידושים בדרכי הטיפול

(0)
לדרג

מחלת הניוון המפרקי עלולה להגביל את התפקוד הפיזי של החולה בחיי היומיום. כיום ניתן להקל על הכאב בדרכים שונות - ממתן תרופות, דרך הזרקת חומר סיכוך ועד החלפת מפרק הברך. צרכנות רפואית

מאת: ד"ר רון ארבל

למעלה מ-700 אלף ישראלים סובלים ממחלת ניוון מפרקי. אפשרויות הטיפול מגוונות, והבילבול בקרב המטופלים גדול.

אוסטאוארתריטיס, או בשמה העברי: מחלת ניוון מפרקי, היא מחלה שכיחה ביותר, בעיקר בקרב אנשים מבוגרים. זוהי מחלה שבה סחוסי המפרקים בגוף נשחקים ואז העצמות שבמפרק, במקום להחליק זו על גבי זו בעזרת סחוס תקין, מתחככות זו בזו וגורמות להיווצרות דלקת, נפיחות, כאבים, והגבלת תנועה. עם הזמן צורת המפרק עלולה להשתנות עקב התפתחות של זיזי עצם קטנים המגבירים את אלמנט החיכוך והדלקת ומפריעים לתנועה. המפרקים המעורבים הם בדרך כלל מפרקי הירך, הברכיים וקצות האצבעות ביד.

המחלה מהווה את אחת המחלות הכרוניות הנפוצות ביותר בעולם: על פי ההערכה כ-30% מהאוכלוסייה בגילאי 45-65 סובלים מהמחלה, ואחוז זה מגיע עד 70% בקרב האוכלוסייה שמעל גיל 65.המחלה שכיחה יותר אצל נשים.

כאב והגבלה בתנועה

הסימן העיקרי של מחלת ניוון מפרקי הינו כאב. הכאב מורגש בשלבים הראשונים בעת תנועה ובשלבים מאוחרים יותר גם בזמן מנוחה. חשוב לציין שישנם חולים אשר אינם חשים כלל בכאב בשלבים הראשונים של המחלה. כמו כן, במשך הזמן מתפתחת נוקשות והגבלה בתנועת המפרק וכן יתכנו קולות חיכוך או "חריקה" בעת הנעת המפרק ונפיחות של המפרק. בשלבים הסופיים המפרק מתעוות ומשנה את צורתו. סימפטומים אלה עלולים להגביל את התפקוד בחיי היומיום ולהביא לסבל רב לחולה.

במפרק ברך או במפרק ירך בריאים קיימת רקמה הנקראת סינוביה ובין היתר תפקידה להפריש נוזל שנקרא הנוזל הסינוביאלי, שתפקידיו סיכוך הפרק, ותזונה לסחוס ולמיניסקוסים. הנוזל הסינוביאלי בברך בריאה מכיל אחוז גבוה של חומצה ההיאלורונית, שמעניקה רמה גבוהה של אלסטיות וצמיגות לנוזל זה. בברך צעירה רמת המשקל המולקולרי של הנוזל הסינוביאלי תהיה בערך של 6 מליון דאלטון (יחידת משקל מולקולרי בודדת).

כאשר מתפתחת מחלת ניוון מפרקי, הנוזל נפגם, התכונות של האלסטיות וצמיגות נפגעות ויעילות ההגנה של הנוזל על המפרק יורדת. זוהי אחת הסיבות לכאב ולירידה ביכולת התנועה. למעשה, במקרה של מחלת ניוון מפרקי, יורד ריכוז החומצה ההיאלורונית בנוזל הסינוביאלי למחצית עד שליש מהרמה הנורמלית.

מחלת ניוון המפרק נגרמת מסיבות רבות: חבלות למפרק, עודף משקל, סיבות אנטומיות הגורמות לפגם ראשוני ועיוות של המפרק או מחלות מטבוליות או דלקתיות וכמובן גנטיקה.

דרכי טיפול

הטיפול בתופעת השינויים הניווניים במפרק כולל מספר אפשרויות: הדרכת החולה לפעילות גופנית מתאימה וירידה במשקל, טיפול פיזיותרפי, ושימוש במוצרים תומכים (מקל הליכה, נעליים אורתופדיות ומדרסים). פעילות מתונה כמו הליכה, שחיה ורכיבה על אופניים לא תגרום לשחיקה מוגברת. דווקא חוסר פעילות ידלדל את השרירים ויגביר את חוסר היציבות של המפרק הפגוע, דבר שיחמיר מצב המפרק.

עד לאחרונה המליצו רופאים, בין השאר, גם על תוספי מזון מסוג הגלוקוזמינים. אולם, לאחרונה פרסם האיגוד האורתופדי האמריקאי שיעילותם של אלו לא הוכחה באופן ודאי.

תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים יעילות בהפחתת הכאב על-ידי הורדת התהליך הדלקתי. מחד, נוגדי הדלקת הלא ספציפיים ניתנים לשימוש לזמן קצר, אך הינם בעלי תופעות לוואי כגון: פגיעה ברירית מערכת העיכול ושינויים בערכי לחץ הדם, דבר הדורש שילוב של הגנה על רירית הקיבה ושמירה על ערכי לחץ דם תקינים. מאידך, השימוש בנוגדי הדלקת הספציפיים התברר בחלק מהמקרים כבעייתי בטיפול ארוך טווח.

לטיפול בהזרקת סטרואידים למפרק יש אמנם יעילות אנטי דלקתית משמעותית, אך השפעת הסטרואידים על הסחוס המפרקי לא משפרת את מצב הסחוס המפרקי. ובהזרקות חוזרות אף עלולה לגרום לנזק לסחוס המפרקי.

הזרקת חומר סיכוך

טיפול אפשרי נוסף ניתן על-ידי הזרקת חומר סיכוך (חומצה היאלורונית) למפרק. הטיפול מקומי וממוקד למקור הכאב. החומצה ההיאלורונית (סינוויסק) משפרת את הצמיגות של הנוזל הסינוביאלי, ובכך מקלה משמעותית על המטופל. ההקלה נמשכת מספר חודשים עד שנה. היתרון בטיפול הוא אחוז נמוך מאוד של תופעות לוואי, אפילו בהשוואה לתרופות נוגדות דלקת.

קיימים מספר סוגים של זריקות הנבדלות ביניהן באופן משמעותי, לכן מומלץ לבדוק מספר פרמטרים לפני תחילת הטיפול - מספר הזריקות הממוצע לטיפול נע בין זריקה אחת, לשלוש עד חמש זריקות; משקל מולקולארי של המוצר, רצוי שיהיה קרוב ביותר למשקל המולקולרי של החומצה היאלורונית בברך בריאה; משך ההקלה המוכחת בכאב נע ממספר שבועות ועד שנה שלמה; אישור המוצר על-ידי משרד הבריאות, רשויות הבריאות האירופאיות וה-FDA.

כאשר טיפולים שמרנים אינם עוזרים, יש מקום לטיפול ניתוחי במחלת האוסטאוארתריטיס. הטיפול הניתוחי נחלק למספר אפשרויות: טיפול ארטרוסקופי שנועד בין היתר לביצוע שטיפה של הנוזל הסינוביאלי והדלקת ועל-ידי כך תקטין את תהליך פירוק הסחוס, שטיפתם וסילוקם של חלקיקי סחוס ו/או מניסקוס חופשיים הגורמים להיווצרות גירוי דלקתי. חלופה נוספת היא החלפת מפרק ברך - במישתל מלאכותי של מתכת ופוליאתילן (פלסטיק קשיח). עדיין נהוג להציע את הניתוח רק למי שאיכות החיים שלו לקויה והחולה אינו מגיב לטיפול שמרני כל שהוא, חסרון הניתוח מעבר לסיכונים הרגילים של כל ניתוח הוא, שתוחלת החיים של מפרק מושתל מוגבלת ותהליך השיקום הוא ארוך.

חדש בישראל: הזרקת חומר סיכוך (חומצה היאלורונית) למפרק בטיפול אחד. צרכנות רפואית

עד לאחרונה הטיפול בניוון מפרקי היה כרוך בסדרה של שלוש עד חמש הזרקות. אולם, עתה אושר בידי ה-FDA, הרשות האירופית המוסמכת, ומשרד הבריאות בישראל, טיפול מתקדם באמצעות זריקה אחת בודדת.

Synvisc One הינו התכשיר הראשון בקבוצה אשר הוכיח במחקרים קליניים את יעילותו בהפחתת כאב והחזרת התפקוד לתקופה של 6 חודשים, וזאת בטיפול חד פעמי של זריקה אחת.

סינוויסק נבדק במחקרים רבים והוכיח את הבטיחות והסבילות הטובה גם בטיפולים נוספים. לתכשיר זה יש ניסיון קליני מצטבר של מעל 10 שנים, ביותר משישה מיליון מטופלים. התכשיר מכיל חומצה היאלורונית בעלת משקל מולקולרי של 6 מיליון דאלטון בדומה למשקל של החומצה ההיאלורונית בברך בריאה; בכך הוא המוצר המספק לברך הפגועה את הסיכוך הדומה ביותר לזה הקיים בברך בריאה.

סינוויסק זמין בהנחה בקופות החולים מכבי, מאוחדת ולאומית, או ישירות מהיצרן.

ד"ר רון ארבל, מנהל השרות לרפואת ספורט בבי"ח איכילוב ומנהל מרפאה לפגיעות ספורט ומחלות הברך ב"מדיקס" המכון לאורתופדיה מתקדמת, רפואת ספורט ושיקום.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום