המצוקה בפנימית: תמונת מצב

(0)
לדרג

בכנס חירום שערכה הר"י על מצב הרפואה הפנימית, הוצגו נתונים קשים: מחסור של 800 מיטות אשפוז, תקנים נמוכים ביחס לתפוסה וצורך דחוף ברופאים ומתמחים

מאת: מערכת zap doctors

בכנס שערכה היום (ד') הר"י (הסתדרות הרופאים בישראל) למנהלי מחלקות פנימיות, מצטיירת תמונת מצב עגומה ביחס למצב המחלקות הפנימיות בישראל.

ד"ר אידלמן ליאוניד, יו"ר הר"י, אמר בכנס: "היינו רגילים לעומס במחלקות הפנימיות בעיקר בחודשי החורף, אולם המצב הולך ומתדרדר וכיום קשה גם בקיץ. עשרות חולים נמצאים במסדרונות, בתת תנאים אנושיים ואין אפשרות לטפל בהם כפי שצריך. ברפואה פנימית קיים היום מחסור קשה במיטות ותקנים. לצערנו חלק מאלה שרצו להיות רופאים בפנימית בוחרים בהתמחות חלופית בשל העומס הרב בעבודה מחד, וחוסר התגמול מאידך".

מבדיקה שנעשתה בינואר 2010 עולה כי שיעור המיטות ל-1,000 נפש במחלקה הפנימית נמוך ועומד על 0.5 מיטות, מה שמציב את ישראל במקום הלפני אחרון בקרב מדינות ה- OECD. נתון זה נובע בשל אי הלימה בין הוספת מיטות אשפוז לגידול באוכלוסייה בישראל.

מחסור של 800 מיטות

כיום יש בישראל 3,671 מיטות אשפוז במחלקות פנימיות, ולפי נתוני משרד הבריאות חסרים כ-800 מיטות אשפוז - כ-22% ממספר המיטות הקיימות כיום. עד לשנת 2015 תחסרנה בישראל כ-1,500 מיטות אשפוז. כמחציתן במחוז תל אביב והמרכז, כרבע מהן במחוזות חיפה והצפון, כ-19% בירושלים וכ-6% במחוז הדרום.

שיעורי התפוסה במחלקות הפנימיות הן במרבית הזמן מעל 100% ונעות בין 115%-150%, כאשר המיטות העודפות ממוקמות במסדרונות. על מנת להתמודד עם המחסור במיטות, נאלצה המערכת למצוא פתרונות מאולתרים כגון: קיצור שהייה בבית החולים ואשפוז בתנאים הפוגעים ברמת הטיפול וכבוד החולה. מספר ימי השהייה הממוצעת של חולה הולכים ומתקצרים עם השנים, וכיום עומד על 3.9 ימים - נתון המדרג את ישראל במקום הלפני אחרון בקרב מדינות ה-OECD.

שבירת מעגל הקסמים

ד"ר רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות, אמר: "אני מבקש סליחה מהרופאים, אשר נאלצים להתמודד עם עומס ותנאי עבודה שאינם מתאימים לשנת 2010. קיימת היום בעיה בכל מערכת הבריאות של "מיטה מסתובבת" לפיה משחררים חולים לקהילה עם "רשימת קניות". מאחר ומרבית החולים הינם מבוגרים, הם מתקשים לעמוד במטלות ותוך פרק זמן קצר חוזרים להתאשפז.

"בעיה נוספת היא מעגל קסמים רשעי בנוגע למצבת המיטות בהשוואה למחסור בתקנים וכוח אדם. אם רוצים להוסיף מיטות אין זה אפשרי כי אין מספיק תקנים. המצב היום הוא שגם אם רוצים להוסיף תקנים אין מי שיאייש אותם ואז מחלקות נסגרות. על מנת לשבור את מעגל הקסמים, אין מנוס מלהוסיף מיטות ולאחר מכן לטפל בהגדלת התקנים ושיפור תנאי התעסוקה לרופאים, על מנת לעודד אותם להגיע למחלקות הפנימיות".

יש לציין כי תקני כוח אדם נקבעים היום על פי מספר מיטות בתקן ולא על פי מספר מיטות בפועל, ולכן המחסור בכוח אדם גדול מאוד. לפי הנתונים, התקן במחלקות הפנימיות הוא 11 רופאים למחלקה בה 38 מיטות. בפועל ישנם מחלקות רבות בהן יש תקן של 8-9 רופאים ל-45-50 מיטות - דבר המצביע על צורך בתוספת של כ-18% לכוח האדם הרפואי, אם לא לוקחים בחשבון תפוסה מעל התקן. נתונים אלה אינם מאפשרים טיפול רפואי נאות. יש לזכור שרופאים, בדומה לעובדים אחרים, נעדרים על רקע ימי מילואים, חופשות לידה. כמו כן, הם מחויבים להקצות מתמחים לתורניות במיון, מה שמוריד עוד יותר את מצבת כוח האדם שממילא נמוכה מאוד.

מקצוע לא אטרקטיבי

בעיה נוספת היא שמתמחים אינם בוחרים לעסוק ברפואה פנימית, בשל עומס העבודה הרב מחד, והשכר הלא מתגמל מאידך. על פי הנתונים, מספר הרופאים שהחלו להתמחות ברפואה פנימית בשנת 2009 נמוך ב-27% ממספר הרופאים שהחלו התמחות זו בשנת 2000. רופאים רבים בכנס ציינו כי בקרוב לא יהיה מי שיעשה תורניות. מתמחים רבים מעדיפים להתמחות בגניקולוגיה, עיניים ופלסטיקה, מאחר שהם יכולים לזכות בתגמול גבוה יותר ביחס למספר שעות העבודה.

עוד סוגיה שיש לתת עליה את הדעת היא שיעור המונשמים המועברים ממחלקות טיפול נמרץ למחלקות הפנימיות. 63% מהחולים המונשמים נמצאים בפנימית, למרות שהם צריכים להיות בטיפול נמרץ. מידד גיסין, יו"ר אגודת צ.ב.י (צרכני בריאות ישראל) אמר בעניין זה: "מחקרים מראים כי חולים המונשמים במחלקות פנימיות מתים פי 4 יותר מאשר בטיפול נמרץ. למשרד האוצר נוח להסב את מרבית הדיון הציבורי על סל התרופות, על מנת שלא ידונו התחלואות הנוספות של מערכת הבריאות".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום