הדרכה מסייעת לאמהות בדיאטה

(0)
לדרג

לאמהות לילדים צעירים קשה לשמור על משקל. מחקר מוכיח כי הדרכה לדיאטה ופעילות גופנית במסגרת הקהילה, עשויות לסייע בשמירה על משקל

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון BMJ בחודש יולי, עולה כי תוכנית אורח חיים בעצימות נמוכה הנשענת על הקהילה עשויה למנוע עליית משקל בנשים עם ילדים צעירים. החוקרים מסבירים כי בהעדר התערבויות נגישות ומוצלחות, קיים צורך בפעילויות בעצימות נמוכה המבוססות על התערבות קהילתית אשר ימנעו עליית משקל בנשים. מטרת המחקר הראשונית הייתה לבדוק האם התערבות בצורת פעילות בעצימות נמוכה המנוהלת על ידי הנבדקת עצמה מנעה עלייה במשקל במסגרת הקהילה, בהשוואה לקבוצת ביקורת של נשים שקיבלו הדרכה באשר לדיאטה ופעילות גופנית. מטרות משניות כללו בדיקת השפעת ההתערבות על מדדים ביוכימיים, פעילות גופנית, צריכת אנרגיה, התנהגות וביטחון עצמי בנבדקות.

במחקר השתתפו 300 נשים. הגיל הממוצע עמד על 40 שנה (טווח גילאים: 25- 51 שנים), וערך ה- BMI עמד על 28. הנשים נבחרו אקראית לקבוצת ביקורת או קבוצת התערבות. בקבוצת ההתערבות נערכו 4 מפגשי קבוצה אינטראקטיביים, שנועדו לקדם מסרים פשוטים בענייני בריאות, שיטות לשינוי התנהגותי ודיונים קבוצתיים. בנוסף, קבוצת ההתערבות קיבלה אחת לחודש הודעות תמיכה באמצעות טלפונים סלולריים במשך שנה. בקבוצת הביקורת נערך מפגש יחיד של הענקת מידע בנוגע לדיאטה והנחיות לפעילות גופנית.

מטרות המחקר הראשוניות היו שינוי במשקל והבדל בשינוי במשקל בין שתי הקבוצות לאורך שנה. מטרות משניות היו שינויים ברמות הסוכר והשומנים בצום בדם, שינויי תזונה, ופעילות גופנית. החוקרים ביצעו התאמה של הניתוח עפ"י ערכים בסיסיים והשפעות אפשריות של קבוצות באוכלוסיה.

התערבות מסייעת לשמור על משקל

במהלך 12 חודשי המחקר, הודגמה עלייה במשקל של 0.83 ק"ג בקבוצת הביקורת וירידה במשקל של 0.2 ק"ג בקבוצת ההתערבות. לאחר 12 חודשים, ההבדל בשינוי הנצפה במשקל בין קבוצת ההתערבות וקבוצת הביקורת היה 1.13 ק"ג.

בהשוואה לקבוצת הביקורת, לקבוצת ההתערבות נראו הבדלים ברמת הכולסטרול הכללי וכן במספר מדדים נוספים: דירוג הדיאטה, דירוג פעילות גופנית וביטחון בשמירה על המשקל. בקבוצת ההתערבות בלבד, שקילה עצמית שגרתית נקשרה באובדן משקל.
לדברי החוקרים, עלייה במשקל בנשים עם ילדים קטנים עשויה להימנע על ידי שימוש בבקרה עצמית בעצימות נמוכה המתווכת על ידי הקהילה. ניהול ובקרה עצמיים של התנהגויות בריאותיות השתפרו עם התקדמות ההתערבות. שיעור התגובה עמד על 12%, אשר הינו דומה לשיעור שנצפה במחקרים דומים, אולם עשוי להגביל את יכולת ההכללה של המחקר על אוכלוסיות אחרות.
החוקרים מסיקים כי היות ותוכניתם מיועדת לאימהות, יתכן וניתן יהיה לשלבה עם תוכניות השמנת יתר בילדים, עם תוכניות קהילתיות או תוכניות סביבתיות על מנת לספק גישה להשמנת יתר המתמקדת בכמה רבדים.

בואו לדבר על זה פורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום