רפואת ילדים: טיפול בחום ונויטרופניה

(0)
לדרג

מחלות חום בילדים מלוות בנויטרופניה הינן שכיחות. מחקר חדש מגלה כי אין צורך בטיפול אנטיביוטי אגרסיבי אפילו בנויטרופניה קשה, כאשר אין מחלות רקע

מאת: מערכת zap doctors

לנויטרופילים תפקיד מכריע בהגנה מפני זיהומים חיידקיים. נויטרופניה חמורה (המוגדרת כספירה נמוכה מ-500 נויטרופילים) חושפת את החולה לסכנה זיהומית.

מחלות חום המלוות בנויטרופניה הם ממצא יחסית שכיח, וגורמות דאגה רבה לרופא המטפל ולהורים. במרבית המקרים מדובר במחלות ויראליות ואין קווים מנחים ברורים לגבי הטיפול והמשך הבירור בילדים אלה. יש רופאים הממליצים להתייחס לכולם כאילו מדובר בזיהום חיידקי חמור.

מטרת העבודה הנוכחית, שפורסמה השבוע ב-Pediatric infectious diseases journal הייתה לעקוב אחרי ילדים ללא מחלות רקע, שהתייצבו עם חום ונויטרופניה.

שיטות:

חוקרים מספרד בצעו מחקר רטרוספקטיבי בו אספו נתונים על כל הילדים מתחת לגיל 14 שנים שפנו למיון בין השנים 2001-2009 עם חום מעל 38 ונויטרופניה קשה. הוצאו מהמחקר ילדים עם מחלות רקע קשות, או כאלה שבבדיקה ראשונית נראו "טוקסיים". נאספו נתונים על תוצאות הבירור המעבדתי, אבחנה סופית ומהלך המחלה.

תוצאות:

נכללו 38 ילדים עם חום ממוצע 39.1 וספירת נויטרופילים ממוצעת של 261. רק בשני מקרים התגלה זיהום חיידקי, מקרה אחד של זיהום עורי על רקע וריצלה, ומקרה אחד של דלקת ריאות לובארית. ב-13 מקרים היו בדיקות ויראליות חיוביות מתוכם 3 עם EBV ושניים עם רוטה. 14 ילדים טופלו באנטיביוטיקה, הרוב החלו טיפול עוד לפני גילוי הנויטרופניה.כל הילדים החלימו ללא בעיות.

מסקנה:

בילדים ללא מחלות רקע, שמתייצבים עם חום ונויטרופניה, ושאינם נראים טוקסיים, הסיכוי שמדובר בזיהום חיידקי חמור הוא מזערי. המחקר הנוכחי מצטרף למספר עבודות קודמות, שכולן הגיעו למסקנה דומה: בילד עם מחלת חום, במצב קליני טוב וללא מחלות רקע, אין צורך בטיפול אנטיביוטי אגרסיבי אפילו בנויטרופניה קשה. במרבית המקרים ניתן להסתפק במעקב קליני צמוד אחרי הילד.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום