בדיקה לפני רישום גלולות

(0)
לדרג

בעת רישום גלולות יש לשים לב לקבוצות סיכון: נשים מעשנות, מעל גיל 40, ובפרט אם האשה סובלת מיתר-לחץ-דם

מאת: מערכת zap doctors

גלולות מהוות את אמצעי המניעה השכיח ביותר. המינון הנמוך של אסטרוגן ופרוגסטין המאפיין את ההרכב הפרמקולוגי של גלולות למניעת היריון בעשור האחרון, הביא להפחתה משמעותית בתופעות הלוואי והסיבוכים הקרדיו-ווסקולריים.

יש לשים לב למספר דגשים חשובים בהקשר של רישום גלולות: קבוצת הסיכון הקרדיו-וואסקולרית העיקרית הינה נשים מעשנות, מעל גיל 40, ובפרט אם האשה סובלת מיתר-לחץ-דם. לפני רישום גלולות בפעם הראשונה ניתן להסתפק באנמנזה יסודית, כולל היסטוריה משפחתית, בדיקת לחץ דם ותיעוד של ה-BMI. ניתן להתחיל ליטול את הגלולה הראשונה בכל שלב של המחזור החודשי ובו ביום בו ניתן המרשם (ובתנאי, כמובן, שברור בסבירות טובה שהאשה אינה בהריון). רצוי לקבוע ביקור ביקורת שלושה חודשים לאחר התחלת הטיפול, על-מנת למדוד לחץ-דם ולדון בשביעות הרצון של המטופלת מהטיפול ובתופעות הלוואי שלו. בכל מקרה, יש לקבוע ביקור ביקורת כשנה לאחר התחלת נטילת הגלולות.

קונטרה אינדיקציות

קונטרה-אינדיקציות: אירוע טרומבו-אמבולי בעבר; היסטוריה של גידול תלוי אסטרוגן; מחלת כבד פעילה; הריון: באופן כללי, נטילת גלולות במהלך הריון מוקדם נמצאה כקשורה בסיכון מוגבר לפגמים מולדים במערכת השתן; דימום ואגינלי לא מוסבר; היפרטריגליצרידמיה ונשים מבוגרות מגיל 35 המעשנות מעל 15 סיגריות ליום.

סוכרת אינה קונטרה-אינדיקציה לגלולות, אולם לאחר התחלת הטיפול יש לבצע מעקב הדוק יותר אחר רמת הסוכר בדם, שכן חלק מהנשים יזדקקו להעלאת מינון האינסולין; יתר-לחץ-דם לא מאוזן אינו מהוה קונטרה-אינדיקציה מוחלטת לרישום גלולות, אולם יש לדון עם המטופלת על היתרונות והסיכונים שבכך. ניתן לרשום גלולות לנשים הסובלות מיתר-לחץ-דם מאוזן.

ארגון הבריאות העולמי ממליץ שלא לרשום גלולות לנשים מבוגרות מגיל 35 שנים הסובלות ממיגרנות, וכן בנשים בכל גיל הסובלות ממיגרנה עם אאורה.

"שכחתי לקחת את הגלולה" הינה סיבה שכיחה ביותר להריון לא רצוי. ארגון הבריאות העולמי אינו ממליץ על נטילת גלולת "היום שאחרי", אלא-אם-כן המטופלת שכחה ליטול את הגלולות במשך יומיים ברציפות.

בזמן הנקה יש להעדיף שימוש באמצעי מניעה אחרים, שכן הגלולות עלולות להשפיע על ההנקה, וכן עלול להיות מעבר של הורמונים בחלב האם לתינוק היונק. אם בכל זאת, האשה מתעקשת על שימוש בגלולות, רצוי לרשום גלולות המבססות על פרוגסטין בלבד. ניתן להתחיל את הטיפול שישה שבועות לאחר הלידה באם התינוק ניזון מחלב אם בלבד, ושלושה שבועות לאחר הלידה אם התינוק ניזון מחלב אם ופורמולות.

לכתבות נוספות והרשמה לאתר ללא תשלום - לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום