חייבת שוקולד ? כנראה שאת עצובה

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי תשוקה לשוקולד עשויה להעיד על עייפות ולעומתה תשוקה לחטיפים מלוחים מצביעה על כך שהגוף זקוק לארוחה מלאה

מאת: מחקר חדש מצא כי תשוקה לשוקולד עשויה להעיד על עייפות ולעומתה תשוקה לחטיפים מלוחים מצביעה על כך שהגוף זקוק לארוחה מלאה

המחקר, שנערך בצרפת, מצא כי נשים נתקפות בהשתוקקות למזון (Food Craving) יותר מגברים וכי השתוקקות זו בדרך כלל קשורה לרגשות חרדה ועצבות. לעומת זאת, אצל גברים, ההשתוקקות למזון מתרחשת דווקא בהקשר לתחושות של שמחה.
תוצאות המחקר פורסמו בגיליון האחרון של המגזין הבינלאומי להפרעות אכילה.

השתוקקות למזון מוגדרת כדחף חזק לאכילת סוג מסוים של מזון. בעבר נחקרה תופעה זאת בעיקר אצל נשים ומתוכן אצל אלו שסבלו מעודף משקל בדרגות שונות. במחקר הנוכחי נבדקה לראשונה ההשתוקקות למזון בקרב כלל האוכלוסייה, נשים וגברים כאחת, ואצל בעלי משקל נורמלי.
במחקר נאסף מידע הקשור להרגלי האכילה של חמש מאות שלושים ושמונה נשים וחמש מאות ושישה גברים. משתתפי המחקר מילאו יומנים שבהם תארו את הרגלי האכילה שלהם וענו על שאלונים שנתנו מידע לגבי מאפייניהם הנפשיים והגופניים.

עורכי המחקר העניקו את ההגדרה: "משתוקקים" (Cravers) לאותם משתתפים שדיווחו על כך כי חוו דחף חזק לאכול סוג מסוים של מזון לפחות פעם בשבוע במשך ששת החודשים שקדמו למחקר. אותם "משתוקקים" נשאלו בצורה מכוונת על מצב הרוח ורמת הרעב שלהם בזמן אותם אירועים. לאחר ניתוח התוצאות נמצא כי בקרב הנשים היו עשרים ושמונה אחוזים של "משתוקקות" לעומת שלושה עשר אחוזים בקרב הגברים.

בנוסף נמצא במחקר כי הדחפים לא היו קשורים לעודף משקל אך כן נמצאו קשורים לדאגה למשקל הגוף. כך, משתתפים במחקר, (ובעיקר נשים) שהוגדרו כ"משתוקקים" וסבלו מאירועים רבים של דחף חזק למזון מסוים, נטו יותר להיות מעורבים בדיאטות הרזיה. כמו כן נמצא כי אותם "משתוקקים" היו בעלי משקל גוף בלתי יציב והרגישו לעיתים קרובות שהינם בעלי עודף משקל ועליהם להורידו.

החוקר הראשי במחקר, ליונל לאפאי, ציין כי ממצא מעניין נוסף היה הקשר שנמצא בין מצב הרוח לבין ההשתוקקות למזון, וזאת באופן שונה בין נשים לגברים. נשים "משתוקקות" נטו יותר לדווח על מצב רוח דיכאוני במהלך היום ותארו כי הרגשות העיקריים שקדמו לדחף האכילה היו עצבנות, שעמום ודיכאון. בניגוד לכך, אצל גברים, קדמו לדחף האכילה בעיקר רגשות של שמחה.

השאלה הנשאלת היא מדוע נשים נוטות להשתוקק למזון יותר מגברים ? לדברי לאפאי, הסבר אחד הוא שנשים מודאגות יותר לגבי משקלן מאשר גברים ומסיבות של לחץ חברתי נוטות להגביל את הדיאטה שלהן ולהיות מעורבות בדיאטות להורדה במשקל. התנהגויות אלו קשורות להתקפים של השתוקקות למזון.
הסבר אפשרי אחר שמעלה לאפאי הוא שאצל נשים מודגש יותר הקשר שבין אכילה ומצב רוח, הרבה יותר מאשר אצל גברים. הרי ההשתוקקות למזון אינה קשורה בדרך כלל לצורך בתוספת קלוריות לגוף אלא לגורמים ומשתנים נפשיים שכיום אנו עדיין מתקשים להבינם.
אומנם ההשתוקקות למזון קשורה לעיתים פשוט לרעב אך במחקר הנוכחי נטו רוב המשתתפים לקשר תופעות של השתוקקות ל"רצון" יותר מאשר ל"צורך", מה שמדגיש את חשיבותם של מנגנונים נפשיים בהתנהגות זו.
ממצא נוסף של המחקר המדגיש את חשיבותם של הגורמים הנפשיים היה שמשתתפים שסיפרו שהיו רעבים השתוקקו ל"משהו" מלוח בעוד שהאחרים, שלא הרגישו רעבים, השתוקקו למאכלים מתוקים.


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום