האם שעמום מוביל לעישון נרגילה?

(0)
לדרג

מחקר קובע כי עישון נרגילות פופולארי יותר בקרב גברים צעירים עם זמן פנוי וכסף. הם גם מועדים יותר לעשן סיגריות ולצרוך אלכוהול וסמים

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר חדש שפורסם ב-10 במאי בירחון ה-Pediatrics, עולה כי עישון נרגילות הופך להיות נפוץ, בעיקר בקרב גברים צעירים עם זמן פנוי ודי כסף.

נרגילות מצויות בשימוש שנים רבות במזרח התיכון, בצפון אפריקה ובחלקים של אסיה, ו"טרקליני נרגילות" צצים בארה"ב ובארצות מערביות אחרות בשנים האחרונות. על פי המחקרים, בעיקר גברים צעירים פוקדים מקומות כאלו.

במחקר הנוכחי נמצא כי בקרב 871 גברים צעירים בגילאי 18 עד 24 שנים, 23% דיווחו על שימוש בנרגילות בשנה האחרונה. לדברי החוקרים, מדובר בשיעור הגבוה פי שלושה, מזה שהודגם בעבר באוכלוסיה דומה.

במחקר נוסף בסטודנטים באוניברסיטה אמריקאית נמצא כי כמחצית השתמשו לפחות פעם אחת בנרגילה ואילו 20% דיווחו על שימוש זה בחודש החולף.

מבוססים כלכלית

המחקר הנוכחי מוסיף מידע באשר לסוג האוכלוסייה הנמשכת לעישון נרגילות - גברים בני 18-20 שנים, דוברי אנגלית מבתים עם הכנסה אמידה יותר. החוקרים מציינים כי אלו המשתמשים בנרגילה, הינם בעיקר צעירים בעלי זמן פנוי, המגיעים מרקע מבוסס כלכלית, בעלי משאבים והזדמנויות להשתמש בנרגילות.

בנוסף, הודגם במחקר כי אלו שהשתמשו בנרגילות, היה סביר יותר כי יעשנו סיגריות, יצרכו אלכוהול וסמים דוגמת מריחואנה, בהשוואה לאלו שלא השתמשו בנרגילות. שלושה רבעים ממשתמשי הנרגילות ציינו כי הם עישנו מריחואנה בשנה החולפת, לעומת 35% בקרב אלו שלא השתמשו בנרגילות.

תפיסה מוטעית על נרגילות

לטענת החוקרים, רבים מאלו המשתמשים בנרגילות רואים בעישון "בטוח" יותר. לדברי החוקרים, קיימת תפיסה לפיה נרגילות בטוחות יותר מסיגריות, ויתכן כי תפיסה זו תורמת לפופולאריות העולה של הרגל זה. אולם, החוקרים מדגישים, עשן נרגילות מכיל ניקוטין, פחמן חד חמצני וקרצינוגנים, ועלול להכיל כמויות רבות יותר של זפת ומתכות כבדות בהשוואה לעשן סיגריות.

נרגילות הן למעשה שפופרות ארוכות המחוברות למיכל זכוכית או פלסטיק המכילים מים בבסיס. הטבק, המועשר בטעמי פירות וסירופ סוכר, נשרף בעזרת פחם. היות והעשן חולף דרך מים בטרם שאיפתו, מעשני נרגילות נוהגים לחשוב, באופן מוטעה, כי התרכובות המזיקות בעשן הטבק מסוננות החוצה.

מחקרים בעבר הדגימו כי שימוש בנרגילות עלול להגביר קצב לב ולחץ דם וכן לפגוע בתפקוד הריאות - על אף שעוד לא ברור כיצד ההרגל עשוי להשפיע על הסיכון לטווח הארוך למחלות לב וסרטן.

החוקרים מסכמים כי היות וההשפעה על בריאות הציבור אינה ברורה לחלוטין, דרוש מעקב יותר מעמיק על השימוש הגובר בנרגילות, יחד עם ביטול התפיסות המוטעות הקיימות לגבי הבטיחות שבשימוש.

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום