בני משפחה מסייעים בירידה במשקל

(0)
לדרג

מחקר חדש קובע: בני משפחה שעוברים יחד ניתוח מעקף קיבתי עשויים להצליח יותר בהפחתה במשקלם, בהשוואה לאלו שעוברים את הניתוח ללא תמיכה

מאת: מערכת zap doctors

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה-American Society for Metabolic and Bariatric Surgery, עולה כי חולים אשר עוברים ניתוח מעקף קיבתי תחת תמיכת בני משפחתם נוטים לאבד באופן משמעותי כמויות גדולות יותר של משקל עודף, וכן מדגימים יותר ריפוי של תחלואות נלוות, בהשוואה לאלו שעוברים את הניתוח ללא תמיכה.

היות והשמנת יתר הינה תכונה משפחתית במקרים רבים, אין זה נדיר כי שני בני משפחה או יותר יעברו ניתוח בריאטרי באותה עת וכך יעניקו תמיכה הדדית אחד לשני.

לדברי החוקרים, 8%-10% מאלו העוברים ניתוחים בריאטריים הינם בני משפחה. החולים מעריכים את העובדה שהם יכולים לחוות את חווית הניתוח עם בן משפחה נוסף, והחוקרים ביקשו במחקר זה לבדוק האם לכך שהניתוח מבוצע בלווית בן משפחה קיימים יתרונות הניתנים למדידה.

קשר משפחתי

במחקר הנוכחי העריכו החוקרים את תיקי המרפאה של 91 חולים מ-41 משפחות, אשר עברו שניים או יותר ניתוחי מעקף קיבתי במסגרת המשפחה, והשוו אותם ל-91 חולים שעברו ניתוחים אלו, תוך התאמה לגיל, מין ו-BMI.

בין נבדקי קבוצת המשפחות היו 75 נשים (82%). סוגי הקרבה המשפחתית כללו אחים, הורים וילדים, בני זוג, בני דודים, סבים ונכדים, מחותנים וכן דודים ואחיינים. בשש משפחות בוצעו יותר משני ניתוחי מעקף קיבתי, ובמשפחה אחת בוצעו חמישה ניתוחים. שיעורי סוכרת, דום נשימתי בעת שינה ויתר לחץ דם היו זהים בשתי הקבוצות טרם הניתוחים.

מתוצאות המחקר עולה כי אחוז המשקל העודף שאבד לאחר שישה חודשים עמד על 55% בקבוצת המשפחות, ו-48.5% בקבוצת הביקורת. לאחר שנה, אחוז עודף המשקל שאבד עמד על 81% בקרב נבדקי קבוצת המשפחות ו-60% בקרב נבדקי הביקורת. יתרה מזאת, 45% מנבדקי קבוצת המשפחות איבדו יותר מ-80% ממשקלם העודף, בהשוואה ל-19% מנבדקי הביקורת.

בתת קבוצת האחים, שיעור אובדן המשקל העודף לאחר שנה היה גבוה במיוחד - 86% בהשוואה ל-60% בכלל נבדקי קבוצת הביקורת - אובדן משקל שהיה גבוה ב-40%.

פחות תחלואה

בנוסף לאובדן משקל רב יותר, נבדקי קבוצת המשפחות הדגימו גם שיפורים משמעותיים יותר בתחלואות נלוות להשמנת יתר. כ-65% מנבדקי קבוצת המשפחות הראו רזולוציה של סוכרת סוג 2 לאחר שנה, בהשוואה ל-31% בקבוצת הביקורת. 60% מנבדקי קבוצת המשפחות הדגימו רזולוציה של יתר לחץ דם לעומת 33% בקבוצת הביקורת.

רזולוציה של דום נשימה בשינה בקרב נבדקי קבוצת המשפחות הופיעה ב-70%בהשוואה ל-41% בקבוצת הביקורת. החוקרים הופתעו לגלות את מידת ההבדלים בין שתי הקבוצות, יחד עם שיעור השיפור המובהק בתחלואות הנלוות שהיה כמעט כפול מזה שהופיע בקבוצת הביקורת, עבור סוכרת סוג 2, יתר לחץ דם ודום נשימתי בשינה. יש לציין, כי מבוגרים צעירים נטו לאבד יותר משקל בהשוואה להוריהם.

עוד עולה מתוצאות המחקר כי ההיענות למעקבים מרפאתיים בקבוצת המשפחות הייתה גם היא גבוהה יותר בהשוואה לקבוצת הביקורת, עם שיעור של 89% בקרב בני המשפחות לאחר שישה חודשים, בהשוואה ל-83% בקרב נבדקי הביקורת, ושיעור של 83.5% בקרב בני במשפחות לאחר שנה לעומת רק 58% בקרב נבדקי הביקורת.

יריבות בין האחים

החוקרים משערים כי אחת מהסיבות לאובדן המשקל המשמעותי יותר בקרב בני משפחה הינה לא אחרת מיריבות בין אחים, עד כדי הפיכת העניין לתחרות ביניהם. לדברי המומחים, בעבר הודגמו יתרונות לכך שבני משפחה עוברים ניתוחים בריאטריים ביחד, אולם יתרונות אלו לא תמיד עמדו במבחן הזמן.

הם מוסיפים כי המחקר הראה כי לאחר שנתיים חלק מן ההבדלים בשיפור פחתו, ועל כן יתכן כי מדובר בהשפעה זמנית בלבד.

לטענתם, תחרות הדדית או תמיכה הדדית יכולות להמשך לאורך זמן מוגבל בלבד, היות ואירועי החיים המביאים ללחץ ודורשים התמודדות, מחזירים פעמים רבות חולים שעברו ניתוחים בריאטריים למנגנוני התמודדות הקשורים באכילה יתרה.

המומחים מדגישים את החשיבות הגדולה של היענות למעקב לאחר הניתוח, וקבלת ייעוץ והכוונה גם לטווח הארוך. הם מציינים את החשיבות הרבה של קבוצות תמיכה, שאולי לא הודגשה במסגרת המחקר, ומוסיפים כי לחשיפה לחוויות של חולים אחרים מסייעת רבות למציאת רעיונות ושיטות שהחולה יוכל ליישם בעצמו.

בואו לדבר על זה בפורום שרוול קיבה וניתוחים בריאטריים - כירורגיה ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום