מצוקה בילדות - גורם סיכון לאובדנות

(0)
לדרג

מחקר חדש מוכיח: מצוקה בתקופת הילדות עלולה לנבא סיכון לאובדנות בהמשך החיים. הגורמים החזקים ביותר לאובדנות הם התעללות מינית או אלימות גופנית

מאת: ד"ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון יולי 2010 של ה-British Journal of Psychiatry, עולה כי ילדים שחוו מצוקה חמורה עלולים לסבול מסיכון מוגבר להתנהגות אובדנית בהמשך החיים.

החוקרים כותבים כי התאבדות מהווה את אחת מסיבות המוות המובילות ברחבי העולם. על-פי ארגון הבריאות העולמי (WHO), שיעור ההתאבדות העולמי נמצא בעליה מתמדת משנות ה-50 של המאה הקודמת. עבודות קודמות שנערכו לבדיקת גורמי הסיכון להתנהגות אובדנית התמקדו בעיקר בהפרעות נפשיות, אך בשנים האחרונות פורסמו מחקרים שהדגימו קשר בין חשיפה לחוויות קשות בילדות ובין אובדנות.

במחקר הנוכחי בדקו החוקרים נתונים על מדגם בן 55,299 משתתפים מסקרי ה-World Mental Health, שנערכו באפריקה, אמריקה, אסיה, אירופה והמזרח התיכון. המשתתפים עברו ראיון אישי, בו הם נשאלו על הילדות שלהם והאם הם חוו מצוקה קשה לפני גיל 18 שנים, כולל התעללות גופנית, התעללות מינית, הזנחה, מות הורה, גירושי הורים, איבוד הורה אחר, אלימות במשפחה, מחלה גופנית, או מצוקה כלכלית. כמו כן עברו המשתתפים הערכה נפשית, והסיכון להתנהגות אובדנית במהלך החיים חושב תוך שימוש ב-Composite International Diagnostic Interview 3.0.

מתוצאות המחקר עולה כי 12.2% ממשתתפי המחקר חוו מות הורה בילדותם, 8% היו קורבנות לאלימות גופנית, ו-6% נחשפו לאלימות במשפחה. 2.7% מהמשתתפים דיווחו על ניסיון אובדני אחד לפחות, ו-9.4% דיווחו על מחשבות אובדניות. בקרב משתתפים שביצעו ניסיון אובדני, 29.3% סבלו בילדותם מאלימות גופנית, 24.8% נחשפו לאלימות במשפחה, ו-14.5% עברו התעללות מינית.

לאחר תקנון רב משתני נמצא קשר בין חשיפה למצוקה בילדות ובין סיכון מוגבר לניסיון אובדני ומחשבות אובדניות. החוקרים מציינים כי ככל שעלה מספר החוויות הקשות בילדות, כך עלה הסיכון לאובדנות, גם לאחר תקנון להפרעות נפשיות אחרות.

סיכוי גבוה לניסיון אובדני

החוקרים מוסיפים כי נצפה קשר בין חשיפה למצוקה בילדות ובין הסיכון לניסיונות אובדניים בילדות. קשר זה נחלש במהלך גיל ההתבגרות ובבגרות המוקדמת, ועלה שוב לאחר מכן. הם מפרטים כי נמצא קשר בין התעללות מינית בילדות ובין סיכוי גבוה פי 10.9 לניסיון אובדני בגילאים 4-12 שנים, סיכוי גבוה פי 6.1 לניסיון אובדני בגילאים 13-19 שנים, וסיכוי גבוה פי 2.9 לבצע ניסיון אובדני בגילאים 20-30 שנים.

החוקרים מסכמים כי נמצא קשר חזק בין חשיפה למצוקה בילדות ובין התנהגות אובדנית בהמשך החיים, ומציינים כי המחקר הדגים לראשונה שהסיכון לאובדנות גבוה במיוחד בתקופת הילדות וההתבגרות. כמו כן, הם מדגישים כי זהו מחקר רחב היקף שכלל משתתפים מרחבי העולם.

לאור תוצאות המחקר מסבירים החוקרים כי חשיפה לחוויות קשות רבות בילדות עלולה לנבא התנהגות אובדנית בהמשך, ומוסיפים כי התעללות מינית או גופנית היו גורמי הסיכון החזקים ביותר לאובדנות. לדבריהם, גם לאחר תקנון לערפלנים אפשריים רבים, הסיכוי לניסיון אובדני ומחשבות אובדניות היה גבוה פי 3 במשתתפים עם היסטוריה של התעללות מינית או גופנית. לדבריהם, לטראומה בילדות יש השפעה משמעותית על הבריאות הגופנית והנפשית של האדם, ועל כן זיהוי משפחות בסיכון ומתן סיוע מתאים עשוי לצמצם את שיעור ההתאבדות ברחבי העולם.

הידיעה בשיתוף מערכת doctors ו-e-Med.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה קלינית של הילד והמתבגר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום